Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 02:54:47 följande:
"Han kommer fixa det på något sätt"
Mitt ex har bokat tid för att göra pass till barnen. Han har inte sagt något om det till mig, utan jag har fått höra det från barnen. Jag kommer inte godkänna det, men mitt barn säger "då kommer han fixa det på annat sätt".
Går det verkligen? Isf hur? Måste han förfalska min underskrift eller finns det andra vägar? Blir det någon skillnad i form av konsekvenser för honom om jag kontaktar polisen proaktivt eller om jag gör det efter de varit där och ansökt?
Jag googlade lite och hittade den här texten från ett gammalt inlägg på FL:
ANG FÖRFALSKNING AV DEN ICKE NÄRVARANDE VÅRDNADSHAVARENS UNDERSKRIFT:Om tex mamman är rädd för att pappan som vill få ut ett pass, förfalskar mammans namnunderskrift och hämtar ut ett pass utan hennes vetskap eller godkännande kan hon hos passpolisen "blockera" barnets namn. Det krävs då att mamman personligen närvarar, och räcker då inte med en bevittnad underskrift. Personalen ser då en varning på datorn när de slår in barnets personnummer och ringer mamman på mobilen.Blockeringen gäller i 6 månader och måste förnyas
TS, ta kontakt med polisen och ta reda på vad som gäller idag. Kan du gå ditt och blockera som det står i texten så är det toppen. Om inte så får du ha koll på när han tar med barnen till polisen för att fixa pass och helt enkelt polisanmäla honom efter det. Det tar ändå några veckor innan passen är färdiga så lite tid på dig har du.