• Anonym (Fågel blå)

Förstår ingenting

Varför svarar man inte på sms eller samtal och varför gör man det svårare för båda att gå vidare.  Varför inte göra klart allt med skilsmässa och saker som ska delas. Är det för att man inte vill och känslorna är delade. Vill man egentligen inte separera utan bara ha en paus och tänka. Men den andra ska inte behöva vänta så länge på svar denna mår ju dåligt av att inte få veta. 
    Inga barn i bilden utan bara vi två så allt skulle gå så mycket fortare om man bara kunde samtala och göra lidandet och ångesten mindre. 

Hur tänker den andra som inte svarar och vad bör den andra göra som väntar, någon som kan förklara.

• Svar på tråden Förstår ingenting
  • Anonym (Hmm)

Ts snälla fatta vinken. Han vill inte ha med dig att göra och han har ingen som helst önskan om att underlätta skilsmässan heller. Antagligen är han väldigt bitter. Du kan försöka kontakta honom, sök upp honom efter jobbet om inte annat. Säg att du måste få hämta dina saker och fråga om ni kan fixa det nästa helg. Om han bara bråkar och har sig så säg att du kommer att behöva kontakta polis om han vägrar samarbeta. Eller så får du se sakerna i huset som svinn.

Dumt att du gav tillbaka nyckeln, hoppas andra lär sig av ditt misstag. Ni må vara gifta men du är väl folkbokförd i lägenheten nu så du kommer få svårt att hävda att du ska ha rätt att komma in i huset. Såvida det inte står i ditt namn också? För isf bara ring en låssmed och skit i att prata med exet alls.

• Anonym (Hh)
    Anonym (B) skrev 2024-05-26 17:49:58 följande:
    Snarare du som kan dålig svenska om du inte förstod ts. Passa på att läsa massa böcker i sommar! Så övar man upp sin läsförståelse bäst. 
    Fast jag förstod ju ts, det var inte ett dugg svårt. Du blandar ihop mig med någon annan. 
  • Anonym (Du vet, han vet)
    Anonym (Fågel blå) skrev 2024-05-26 18:20:36 följande:
    Ja det är väl bara för mig att tänka i andra banor och skicka in så det blir gjort. 
    Men sen varför ska jag som inte kanske vill skiljas skicka in för att en inte orkar vad är det för sätt, ta den enkla vägen
    Så att du slipper gå runt i din ångest och istället kan börja gå vidare i livet.
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (GA) skrev 2024-05-26 18:22:17 följande:
    Men skaffa dig lite värdighet. Tråna inte efter någon som inte vill ha dig. 

Skicka in ansökan och visa att du respekterar dig själv. 
    Det är inte bara skicka in, han har en annan religös bakgrund så jag har inte så mycket att säga till om tyvärr
    Anonym (Fågel blå) skrev 2024-05-26 22:04:53 följande:
    Det är inte bara skicka in, han har en annan religös bakgrund så jag har inte så mycket att säga till om tyvärr
    Bor du inte i Sverige?
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (Du vet, han vet) skrev 2024-05-26 22:09:15 följande:
    Bor du inte i Sverige?
    Jag bor i Sverige 
    Anonym (Fågel blå) skrev 2024-05-26 22:16:10 följande:
    Jag bor i Sverige 
    Då är det bara att skicka in skilsmässopapper.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Fågel blå) skrev 2024-05-26 22:16:10 följande:
    Jag bor i Sverige 
    Då gäller svensk lag och du behöver inte vänta en sekund längre än nödvändigt. Du ansöker om skilsmässa på egen hand hos Skatteverket, lätt som en plätt. Ni är skilda så snart de har kommit till er tur i högen. Dock skulle jag råda dig till att ordna allt med att hämta dina saker först. Du svarade inte på om han äger huset ensam eller om ni samäger? Det kan bli problematiskt att få tillbaka sakerna om du skiljer dig först så ordna precis allt annat först. Tänk på att bodelning också ska skickas in när ni har skilt er.
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (Du vet, han vet) skrev 2024-05-26 22:18:16 följande:
    Då är det bara att skicka in skilsmässopapper.
    Ska göra det. 
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-26 22:23:44 följande:
    Då gäller svensk lag och du behöver inte vänta en sekund längre än nödvändigt. Du ansöker om skilsmässa på egen hand hos Skatteverket, lätt som en plätt. Ni är skilda så snart de har kommit till er tur i högen. Dock skulle jag råda dig till att ordna allt med att hämta dina saker först. Du svarade inte på om han äger huset ensam eller om ni samäger? Det kan bli problematiskt att få tillbaka sakerna om du skiljer dig först så ordna precis allt annat först. Tänk på att bodelning också ska skickas in när ni har skilt er.
    Tack för alla råd.
  • Anonym (F)
    Anonym (Fågel blå) skrev 2024-05-26 22:04:53 följande:
    Jo, det är precis det du har. Du bor i Sverige, här gäller svenska lagar, inte hans religösa. Stå upp för dig själv människa fan vad trött jag blir på sånt här skit.
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (F) skrev 2024-05-27 07:49:26 följande:
    Jo, det är precis det du har. Du bor i Sverige, här gäller svenska lagar, inte hans religösa. Stå upp för dig själv människa fan vad trött jag blir på sånt här skit.
    Jag förstår och ska försöka göra det. 
    Vad blir du trött på?
  • Anonym (F)
    Anonym (Fågel blå) skrev 2024-05-27 08:59:31 följande:
    Jag förstår och ska försöka göra det. 
    Vad blir du trött på?
    Ursäkta det var inte mening att vara otrevlig.
    Men helt ärligt, jag ogillar skarpt att någon tror att religion står över lagen, det funkar inte så i Sverige. Oavsett, svensk lag står över både hans ghostning och eventuella krumbukter. Så du har all rätt på din sida. Heja dig, stå på dig och var ditt allra tuffaste jag. Du har massor att säga till om, oavsett om han försöker påstå något annat.
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (F) skrev 2024-05-27 09:08:47 följande:
    Ursäkta det var inte mening att vara otrevlig.
    Men helt ärligt, jag ogillar skarpt att någon tror att religion står över lagen, det funkar inte så i Sverige. Oavsett, svensk lag står över både hans ghostning och eventuella krumbukter. Så du har all rätt på din sida. Heja dig, stå på dig och var ditt allra tuffaste jag. Du har massor att säga till om, oavsett om han försöker påstå något annat.
    Jag ska klara det här och vara tuff, tack så mycket 
Svar på tråden Förstår ingenting