Inlägg från: Anonym (Fågel blå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fågel blå)

Förstår ingenting

Varför svarar man inte på sms eller samtal och varför gör man det svårare för båda att gå vidare.  Varför inte göra klart allt med skilsmässa och saker som ska delas. Är det för att man inte vill och känslorna är delade. Vill man egentligen inte separera utan bara ha en paus och tänka. Men den andra ska inte behöva vänta så länge på svar denna mår ju dåligt av att inte få veta. 
    Inga barn i bilden utan bara vi två så allt skulle gå så mycket fortare om man bara kunde samtala och göra lidandet och ångesten mindre. 

Hur tänker den andra som inte svarar och vad bör den andra göra som väntar, någon som kan förklara.

• Svar på tråden Förstår ingenting
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (GA) skrev 2024-05-26 15:25:11 följande:
    Prata öga mot öga. Ni bor väl ihop om ni är gifta?
    Nej vi bor inte ihop nu och har inte gjort på 6 mån. Han ville separera och jag flytta tillbaka till min lägenhet som jag hyrt ut, Han tar inte tag i saken, är det för att han är osäker
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (GA) skrev 2024-05-26 15:48:20 följande:
    Varför kan du inte flytta tillbaka till din lägenhet, du har väl sagt upp kontraktet för den som hyr den?

Börja packa dina saker. Har du saker hos honom åk dit när han är hemma och hämta dina saker. 
    Jag har ju flyttat till min lägenhet. 
    Jag har ingen nyckel till han för den behövdes till hantverkare tydligen enligt honom Ja och jag har saker jag gärna vill ha tillbaka men det är inte det största problemet får sakerna senare. Jag vill bara veta vad som går runt i skallen på honom. 
    Och varför han inte kan bestämma sig. 
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (GA) skrev 2024-05-26 16:14:15 följande:
    Ok, du skriver väldigt otydligt. Skilsmässa skriver du, men ni är alltså inte gifta.

Men varför bry dig, låt honom hållas, tids nog kommer att han att kontakta dig. 
    Det viktigaste är väl att du bestämt dig.  
    Vi är gifta men han ville ju separera och skiljas så jag flytta nu har det gått 6 mån och inget händer från hans sida. Jag vill helst fortsätta vara gift med honom och leva med honom, men nu vet jag inte längre. Vad är det som tar sån tid att bestämma sig, man mår ju dåligt att inte veta.
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (Hh) skrev 2024-05-26 16:29:16 följande:
    Hon skrev väl inte ett dugg otydligt? Du behöver öva på läsförståelsen. 

Till TS har jag inget att säga annat än att det är dålig stil av honom att inte låta dig gå vidare. Jag har också varit med om en velpelle men i vårt fall dumpade han mig och jag ville få ett avslut för jag var helt förstörd. När jag sen efter många månader fick det valde han att ta upp kontakten på nytt för att sen börja vela fram och tillbaka. Nu har han dumpat mig igen och jag har fått gråta (var dock mer beredd den här gången). Och igår hörde han av sig igen och vill ses. Orkar inte. 

Så för din skull, försök få allt påskrivet som behövs och klipp sen banden du. Lägg fram pappren helt enkelt. Det är inte roligt att sitta på halster utan att veta hur framtiden blir. Man slösar bara tid och behöver bearbeta uppbrottet på nytt. 
    Tack för att du förstår mig. Man mår jättedåligt och jag vill ju helst att vi hittar tillbaka till varandra och lever lyckliga men nja jag vet inte längre om jag vill jag velar också vill bara veta hur människan tänker, om han tänker. Jag orkar snart inte och skilsmässa och allt ger mig bara mer ångest alla papper hit och dit 
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (B) skrev 2024-05-26 16:43:13 följande:

Det är bara du som inte förstod. Som sagt, läs lite böcker och öva på läsförståelsen. Hoppas det går bättre för dig framöver. 

Till ts: varför måste du prata med honom? Kontakta jurist och lös allt det praktiska och acceptera att han inte vill prata med dig. Hoppas du får en fin sommar, uppbrott kan vara väldigt jobbiga men det går så småningom över. 

Jag vill bara veta och jag vill inte sluta som fiender. Någonstans där inne så vill jag bara att allt ska bli bra, vad är det med män att dom inte kan prata, varför vill man att den andra ska vara ovettande och hållas på halster. Om han nu vill skiljas varför väntar man så här länge och håller tyst.  Tror han att det ska sköta sig själv vi kommer ju behöva ses och prata och dela upp saker och ting
  • Anonym (Fågel blå)
    molly50 skrev 2024-05-26 17:04:38 följande:
    Jag förstår att du vill ha ett svar,och att du mår dåligt av att inte få det.
    Men ibland så får man bara acceptera att den andra parten inte vill prata.
    Även om det känns svårt.
    Hade han velat prata så borde han ha hört av sig om det har gått 6 månader.
    Däremot så tycker jag att du ska få tillbaka dina saker.
    Så det kravet kan du ställa på honom.
    Men efter det så tycker jag du ska släppa taget och gå vidare.
    Han verkar inte dela din syn på att leva tillsammans.
    Ja det är jättejobbigt
    Det är ju våra saker fast vissa saker betyder mer för mig än han. 
    Jag tror att han själv inte vet vad han vill men så här lång tid ska det inte ta.
    Mitt hopp kommer slockna snart och då tar jag tag i allt, men papper och allt ger mig ångest
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (B) skrev 2024-05-26 17:52:02 följande:
    Förstår den känslan. Skickar en kram till dig. Tyvärr finns det ju inte så mycket du kan göra. Det är dålig stil av honom. 
    Tack va snällt 
    Ja verkligen väldigt dålig stil.
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (Du vet, han vet) skrev 2024-05-26 17:55:09 följande:
    Fast han har ju bestämt sig. Och det tror jag att du vet själv. Så lång tystnad är också ett svar, TS. Ingen idé att dra ut på lidandet.
    Hur vet man att han gjort det? Jag vet inte faktiskt om jag vet det.  
    Men hur kan man gör så mot en som man är gift med, från att säga allt till att sen inte säga ett ord på 6 mån. Varför har han inte skickat in ansökan själv under den här tiden och varför vill han ha min saker och varför vill inte han gå vidare 
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (Du vet, han vet) skrev 2024-05-26 18:11:45 följande:
    För att det gått så lång tid. Hade han haft minsta intresse så hade han hört av sig för länge sedan. Han tycker kanske, precis som du, att det är jobbigt med pappren, att det blir så slutgiltigt. Han kanske inte orkar.
    Ja det är väl bara för mig att tänka i andra banor och skicka in så det blir gjort. 
    Men sen varför ska jag som inte kanske vill skiljas skicka in för att en inte orkar vad är det för sätt, ta den enkla vägen
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (GA) skrev 2024-05-26 18:22:17 följande:
    Men skaffa dig lite värdighet. Tråna inte efter någon som inte vill ha dig. 

Skicka in ansökan och visa att du respekterar dig själv. 
    Det är inte bara skicka in, han har en annan religös bakgrund så jag har inte så mycket att säga till om tyvärr
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (Du vet, han vet) skrev 2024-05-26 22:09:15 följande:
    Bor du inte i Sverige?
    Jag bor i Sverige 
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (Du vet, han vet) skrev 2024-05-26 22:18:16 följande:
    Då är det bara att skicka in skilsmässopapper.
    Ska göra det. 
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-05-26 22:23:44 följande:
    Då gäller svensk lag och du behöver inte vänta en sekund längre än nödvändigt. Du ansöker om skilsmässa på egen hand hos Skatteverket, lätt som en plätt. Ni är skilda så snart de har kommit till er tur i högen. Dock skulle jag råda dig till att ordna allt med att hämta dina saker först. Du svarade inte på om han äger huset ensam eller om ni samäger? Det kan bli problematiskt att få tillbaka sakerna om du skiljer dig först så ordna precis allt annat först. Tänk på att bodelning också ska skickas in när ni har skilt er.
    Tack för alla råd.
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (F) skrev 2024-05-27 07:49:26 följande:
    Jo, det är precis det du har. Du bor i Sverige, här gäller svenska lagar, inte hans religösa. Stå upp för dig själv människa fan vad trött jag blir på sånt här skit.
    Jag förstår och ska försöka göra det. 
    Vad blir du trött på?
  • Anonym (Fågel blå)
    Anonym (F) skrev 2024-05-27 09:08:47 följande:
    Ursäkta det var inte mening att vara otrevlig.
    Men helt ärligt, jag ogillar skarpt att någon tror att religion står över lagen, det funkar inte så i Sverige. Oavsett, svensk lag står över både hans ghostning och eventuella krumbukter. Så du har all rätt på din sida. Heja dig, stå på dig och var ditt allra tuffaste jag. Du har massor att säga till om, oavsett om han försöker påstå något annat.
    Jag ska klara det här och vara tuff, tack så mycket 
Svar på tråden Förstår ingenting