• Anonym (Ts)

Familj accepterar inte min sambo

Min familj och egentligen alla i min närhet tycks ha problem med mitt samboförhållande. Vi är 30 respektive 50 år och det är inte populärt och jag har absolut viss förståelse över det men jag är vuxen och tycker faktiskt inte de har rätt att lägga sig i vem jag har valt att leva med. 

Men det som fått bägaren att rinna över för mig nu är att JAG har fått skit från min familj att DEM inte har träffat min sambo. Men dom har aldrig någonsin bjudit in honom utan bara mig när det har varit kalas/middagar/julafton osv. 

Men nu i sommar hade min familj med sina respektive planerat in en liten utflykt och jag sa att min sambo gärna vill följa med och från början var det inga frågetecken men nu har jag fått veta att min sambo inte är välkommen men att jag såklart får följa med. 

Tydligen ska det vara min bror med hans respektive som inte tyckte det är okej men dom är ju själva medbjudna till denna utflykt, det var inte ens deras idé så tycker det är fult av dom att säga ifrån. 

Vad gör man? Säga upp kontakten med sin familj? Dom verkar ju inte vilja träffa min sambo men samtidigt är det MITT fel att det är så. Någon som är med om samma sak? 

• Svar på tråden Familj accepterar inte min sambo
  • Anonym (Jag)

Självklart måste du vara solidarisk med din sambo här, både för honom och för er relation. Det innebär att du inte åker på den där utflykten och förklarar att om han inte är välkommen så kommer inte du heller och att det gäller alla sammankomster där man bjuder med en partner. Du kan också flika in att de får ta sig en funderare på vilken slags relation de vill ha till sin dotter!

Du behöver inte säga upp kontakten med din bror men förklara att så länge han och hans partner inte kan stötta din relation så kommer ni att ha minimalt med kontakt. Man måste alltså inte vara ovänner, bara inte vänner heller.

• Anonym

Du får vara lugn och tydlig
    Säg bara att du följer med om din sambo också är medbjuden.
    Ni bor ihop och de borde behandla er som en familj
    Om du är vänlig kommer det vara bäst för alla i längden. 
    Ingen ide att starta drama men du måste vara konsekvent och tydlig. Du kommer om din sambo också är medbjuden.
    Det vore fint av dig om du hade överseende med dem under den period som du sätter ned foten och kräver att ni behandlas som en familj.
    En del har svårt för förändringar, en del är lite borta socialt mm. 
    Du kan bidra till en positiv förändring för hela familjen

• Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-25 21:31:13 följande:

Självklart måste du vara solidarisk med din sambo här, både för honom och för er relation. Det innebär att du inte åker på den där utflykten och förklarar att om han inte är välkommen så kommer inte du heller och att det gäller alla sammankomster där man bjuder med en partner. Du kan också flika in att de får ta sig en funderare på vilken slags relation de vill ha till sin dotter!

Du behöver inte säga upp kontakten med din bror men förklara att så länge han och hans partner inte kan stötta din relation så kommer ni att ha minimalt med kontakt. Man måste alltså inte vara ovänner, bara inte vänner heller.

Ja, självklart kommer jag inte åka på utflykten. Dock säger sambon att jag får åka om jag vill, han blir inte ledsen för det men han blir ledsen och arg på min familj för att dom gör mig här ledsen. 

Tyvärr är jag väldigt impulsiv när jag är ledsen så jag har både blockat och tagit bort min bror och hans sambo över allt. Dom var medbjudna och då tycker jag inte de har rätt att bestämma vem som får komma och inte. Jag nämnde att jag ville göra den här utflykten och syrran och hennes familj hade också tänk på det och därefter frågade vi alla andra. 

Det känns som min familj har svårt att förstå att jag faktiskt är vuxen och har min egna familj nu eftersom jag är yngst. Jag har alltid varit själv och det här är mitt första förhållande. 

Tack för ditt svar.

• Anonym (r)

Hur länge har ni varit ihop?

• Anonym (B)

Usch vad tråkigt. Vad skulle hända om du tog med honom ändå och låtsas som att det regnar?

• Anonym (Ts)
    Anonym (r) skrev 2024-05-25 22:07:57 följande:

Hur länge har ni varit ihop?

1,5 år
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-25 22:18:32 följande:

Usch vad tråkigt. Vad skulle hända om du tog med honom ändå och låtsas som att det regnar?

De skulle nog stå som fågelholkar. Nä vet faktiskt inte men sambon vill ju inte ha något att göra med dem längre när de beter sig såhär.
  • Anonym (B)
    Anonym (Ts) skrev 2024-05-25 22:39:54 följande:
    De skulle nog stå som fågelholkar. Nä vet faktiskt inte men sambon vill ju inte ha något att göra med dem längre när de beter sig såhär.
    Ledsen jag blir för din skull. Så tråkigt att dom beter sig så. Men om du skulle ha ett allvarligt samtal med din familj då? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-25 23:05:19 följande:
    Ledsen jag blir för din skull. Så tråkigt att dom beter sig så. Men om du skulle ha ett allvarligt samtal med din familj då? 

Jag har pratat med mamma, rätt tidigt i relationen att jag blir ledsen av att de inte verkar acceptera men hon förnekar i vanlig ordning att det inte alls är så. 

Och bara för några veckor sen hade jag ett ordentligt samtal med syrran på hennes intiativ och då sa hon b.l.a att det ??snart är dags att träffa honom?? för det blir så konstigt annars men nu får han ju inte ens komma. 

• Anonym (B)
    Anonym (Ts) skrev 2024-05-25 23:24:05 följande:

Jag har pratat med mamma, rätt tidigt i relationen att jag blir ledsen av att de inte verkar acceptera men hon förnekar i vanlig ordning att det inte alls är så. 

Och bara för några veckor sen hade jag ett ordentligt samtal med syrran på hennes intiativ och då sa hon b.l.a att det ??snart är dags att träffa honom?? för det blir så konstigt annars men nu får han ju inte ens komma. 

Men hur kan hon förneka det när dom säger att han inte är välkommen? 
Svar på tråden Familj accepterar inte min sambo