• Anonym (Ts)

Familj accepterar inte min sambo

Min familj och egentligen alla i min närhet tycks ha problem med mitt samboförhållande. Vi är 30 respektive 50 år och det är inte populärt och jag har absolut viss förståelse över det men jag är vuxen och tycker faktiskt inte de har rätt att lägga sig i vem jag har valt att leva med. 

Men det som fått bägaren att rinna över för mig nu är att JAG har fått skit från min familj att DEM inte har träffat min sambo. Men dom har aldrig någonsin bjudit in honom utan bara mig när det har varit kalas/middagar/julafton osv. 

Men nu i sommar hade min familj med sina respektive planerat in en liten utflykt och jag sa att min sambo gärna vill följa med och från början var det inga frågetecken men nu har jag fått veta att min sambo inte är välkommen men att jag såklart får följa med. 

Tydligen ska det vara min bror med hans respektive som inte tyckte det är okej men dom är ju själva medbjudna till denna utflykt, det var inte ens deras idé så tycker det är fult av dom att säga ifrån. 

Vad gör man? Säga upp kontakten med sin familj? Dom verkar ju inte vilja träffa min sambo men samtidigt är det MITT fel att det är så. Någon som är med om samma sak? 

• Svar på tråden Familj accepterar inte min sambo
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-25 21:31:13 följande:

Självklart måste du vara solidarisk med din sambo här, både för honom och för er relation. Det innebär att du inte åker på den där utflykten och förklarar att om han inte är välkommen så kommer inte du heller och att det gäller alla sammankomster där man bjuder med en partner. Du kan också flika in att de får ta sig en funderare på vilken slags relation de vill ha till sin dotter!

Du behöver inte säga upp kontakten med din bror men förklara att så länge han och hans partner inte kan stötta din relation så kommer ni att ha minimalt med kontakt. Man måste alltså inte vara ovänner, bara inte vänner heller.

Ja, självklart kommer jag inte åka på utflykten. Dock säger sambon att jag får åka om jag vill, han blir inte ledsen för det men han blir ledsen och arg på min familj för att dom gör mig här ledsen. 

Tyvärr är jag väldigt impulsiv när jag är ledsen så jag har både blockat och tagit bort min bror och hans sambo över allt. Dom var medbjudna och då tycker jag inte de har rätt att bestämma vem som får komma och inte. Jag nämnde att jag ville göra den här utflykten och syrran och hennes familj hade också tänk på det och därefter frågade vi alla andra. 

Det känns som min familj har svårt att förstå att jag faktiskt är vuxen och har min egna familj nu eftersom jag är yngst. Jag har alltid varit själv och det här är mitt första förhållande. 

Tack för ditt svar.

• Anonym (Ts)
    Anonym (r) skrev 2024-05-25 22:07:57 följande:

Hur länge har ni varit ihop?

1,5 år
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-25 22:18:32 följande:

Usch vad tråkigt. Vad skulle hända om du tog med honom ändå och låtsas som att det regnar?

De skulle nog stå som fågelholkar. Nä vet faktiskt inte men sambon vill ju inte ha något att göra med dem längre när de beter sig såhär.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-25 23:05:19 följande:
    Ledsen jag blir för din skull. Så tråkigt att dom beter sig så. Men om du skulle ha ett allvarligt samtal med din familj då? 

Jag har pratat med mamma, rätt tidigt i relationen att jag blir ledsen av att de inte verkar acceptera men hon förnekar i vanlig ordning att det inte alls är så. 

Och bara för några veckor sen hade jag ett ordentligt samtal med syrran på hennes intiativ och då sa hon b.l.a att det ??snart är dags att träffa honom?? för det blir så konstigt annars men nu får han ju inte ens komma. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-25 23:33:03 följande:
    Men hur kan hon förneka det när dom säger att han inte är välkommen? 
    Detta var ju tidigt i relationen men vi märkte ju direkt att folk hade fördomar och då sa jag att det är konstigt att ni inte accepterar ett förhållande där JAG mår bra och är lycklig. För killen jag träffade innan behandla inte mig bra och jag blev sjuk pga honom. Och då sa mamma att dem visst är ?glada? för min skull osv men helt ärligt känner man sig som en fluga på väggen. 
  • Anonym (Ts)
    Räkan77 skrev 2024-05-26 00:25:58 följande:

Du kan väl bjuda hem din syster med familj om hon är positivt inställd till er relation?

Vi hade tänkt det men inte efter detta. Sambon vill inte träffa någon efter detta och jag står på hans sida. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kille) skrev 2024-05-26 01:46:04 följande:

Vad är motiveringen? Bara åldern? Isf är de ju omogna.

Ja, problemet är åldern. Och det har varit så från första början. Svågern sa till mig från första början:
    - Jag hörde vad dina syskon hade för åsikter om din nya kille. (Och det var inget positiv) 

Hade han varit i min ålder skulle det väl vara ett mindre ?problem?. Men helt ärligt känns det som han är kriminell i deras ögon. 

• Anonym (Ts)
    Räkan77 skrev 2024-05-26 00:35:25 följande:
    Hänger inte riktigt med, vill inte din syster att din sambo ska med på utflykten? Eller är hon bara konflikträdd och inte vågar stå upp mot din bror?

Hon sa att det är vår bror + sambo som inte vill ha med min sambo på utflykten. Men då tycker jag hon borde stå upp för mig eftersom hon har skällt ut mig och sa att det snart är dags att de får träffa min sambo för ett tag sen. Jag tyckte det hade varit ett bra tillfälle för då hade vi gjort något istället för att bara sitta hemma och ta en stel fika. Och om de inte hade blivit bra kan man ju bara dela på sig på den här utflykten. 

• Anonym (Ts)
    Majviva skrev 2024-05-26 09:44:00 följande:

Men TS varför konfronterar du dem inte? Varför ringer du inte till din bror och frågar rakt ut varför han inte vill träffa din sambo? Känns ju inte sådär jättemoget att blockera dem osv. Konfrontera, stå upp för dig själv och din sambo! 
    Sen konfronterar du dem som planerat utflykten också och frågar varför din bror med fru tillåts bestämma att mannen du lever med inte är välkommen. 

Förstår att du vill ha en bra relation till din familj, men det blir inte bra när du tillåter dem att köra över dig.

Helt ärligt ska jag inte behöva göra det när det är min syrra som skällt ut mig för att dem inte fått träffa min sambo och sen beter sig såhär. Dem är väl lika omogna som håller på såhär? 

Jag tänker absolut stå upp för mig och min sambo och säga att dom inte behöver träffa sambon alls framöver. Deras val, inte vårt. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-05-26 10:21:33 följande:

Jag tänker att det är du som skulle bjudit hem dom först. Har du gjort det, och vad hände då?

Skulle du vilja bjuda hem någon till dig som sagt något negativt om din partner? 
  • Anonym (Ts)
    Majviva skrev 2024-05-26 11:05:12 följande:
    Jo, det behöver du göra. Om inte annat för att du ska må bättre. 

Bara för att de handlar omoget så behöver inte du gör likadant. Uppenbarligen så vill du ju träffa dem. Kräv en förklaring, så att du kan gå vidare och inte bara bli bitter.
    Jag har ju redan fått en förklaring. Syrran sa att dom inte vill att ?familjedagen? ska bli förstörd eller konstig för att min sambo är med.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-26 11:24:01 följande:
    Du skulle ju ha gjort det innan allt det här började. Det är din miss, nu får du försöka fixa det. 
    Ja, vi skulle ju med ut på utflykten där alla kunde träffa honom tillsammans men då är han inte välkommen?? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-26 11:33:42 följande:
    Du hade ju en chans att bjuda hem dom innan de skapat En negativ uppfattning om honom. omoget att blocka. 
    Haha nej, man kanske inte vill bjuda hem familjen innan man vet att det är seriöst
  • Anonym (Ts)
    Majviva skrev 2024-05-26 11:46:59 följande:
    Men de måste ju ge en förklaring till varför den skulle bli konstig för att den du bor och lever ihop med är med?
    Ja jag får väl fråga igen men förstår inte när det inte kommer bli konstigt för dom att träffa honom
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-26 11:34:21 följande:

Du beter dig ju som en fjortonåring, kanske därför dom tycker åldern är olämplig om du mentalt är som en tonåring. 

Men snälla, du har väl inte en aning om hur min relation är till dessa människor som jag valt att blocka? Jag och min bror har inte haft den bästa syskonrelationen men vi har aldrig varit osams heller men att jag inte ska få ta med min sambo som jag delar mitt liv med på en utflykt som inte ens är min bror eller hans sambos idé tycker jag är omoget om nått. Alla får ta med sina respektive förutom jag? Vad är det för jävla nedvärdering. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2024-05-26 20:10:19 följande:
    Vem har sagt att du skulle bjuda hem dom innan det blev seriöst?

?Du hade ju en chans att bjuda hem dom innan de skapat En negativ uppfattning om honom. omoget att blocka.?

Dem skapade en negativ uppfattning pga ålderskillnaden innan det ens blivit seriöst. 

Vi är olika men för min del har jag jävligt svårt att bjuda hem folk som väljer att skapa negativa åsikter innan de ens träffat personen. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-05-26 20:07:09 följande:
    Man när det blev seriöst, varför bjöd du inte då? Det blev väl inte seriöst i förra veckan, eller?
    Men vad är det du inte fattar? Varken han eller jag hade lust att bjuda hem några efter det när dom redan innan bestämt sig att vårt förhållande är konstigt eller vad de nu tycker pga ålderskillnaden. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Familjerelationer) skrev 2024-06-01 07:24:03 följande:
    Vad säger din pappa då? Vad menar du med att mamma förnekar i vanlig ordning? Har hon psykisk ohälsa eller varför ligger tråden i det forumet?

Han har väl inte uttryckt något speciellt men vi har ingen nära relation heller. Man pratar inte om privata/känsliga/jobbiga saker med honom. 

Jag tror mamma är konflikträdd och verkar inte vilja se verkligheten och förnekar när jag säger emot och berättar om hur jag upplever saker. Tex så hade jag en kompis från tidig ålder pga att våra föräldrarna kände varandra. Jag ville inte vara kompis med henne men tvingades ändå umgås med henne. Hon var manipulativ och har skadat mig så pass mycket att det idag sitter kvar i vuxen ålder. 

Bara senaste året så berättade jag för mamma att jag aldrig ville vara hennes vän men att dem tvingade mig trots att även min mamma inte ens tyckte om henne. Hon sa att hon inte hade förstått det under alla 18 år som vi var vänner. 

Svar på tråden Familj accepterar inte min sambo