Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Israel folkmord

Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-22 19:51:14 följande:
    "One refugee quoted in the Jordan newspaper, Ad Difaa (September 6, 1954), said: "The Arab government told us: Get out so that we can get in. So we got out, but they did not get in."" 🤣

Allvarligt?! En flykting sa att...
    🤣👍

Jag litar mer på tex UN och andra stora oberoende organistioners rapporter.
    Som jag sa tidigare, i Israel pågår hjärntvätt.
    Visst! Det är än mer av gapa, svälj, rapa. Källkritik - vad är det?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-23 13:21:54 följande:
    Det är ju inte sant överhuvudtaget. ALLA här medgett, yttrat något som man kan kritisera när det gäller Israel. Alla här har uttalat sig mot bosättningarna och mot att Netanyahu tillsatte två extremister som minister. 
    Men bara rapa ur dig reflexmässigt mer om att inget jag säger stämmer. Har du ens kollat på VAD det är jag säger inte går att diskutera utan att det klassas som antisemitism. Det gäller iaf INGET av det du svarar mig på här.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-23 18:26:35 följande:
    Ja, jag får intrycket att du inte heller är så bra på det - eftersom du håller med om att avvisa just sån information som inte gynner personerna i fråga. Och det är en viktig del av källkritik. 

Jag letade efter en kort och användbar definition. Kanske duger den här:

"Varför finns informationen? Är det någon som vill sprida åsikter eller information, väcka debatt eller underhålla? Är någon ute efter att tjäna pengar genom att du till exempel klickar på en annonslänk? Vem tjänar på att informationen sprids? Har den utformats för att få människor att agera på ett visst sätt? Om den är opinionsbildande, är den öppen med det eller vill den framstå som objektiv?"

www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/kallkritik

Nåja, det är inte allt heller.... Området är stort. 
    Jodå. Jag är lite av en expert på källkritik och fullständigt vrider mig av skratt när du kommer dragandes med "Jag har en vän", Jag känner en palestinier" och "En man sa".

Mellanstadieelever fixar det här bättre än dig.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-23 18:26:35 följande:
    Ja, jag får intrycket att du inte heller är så bra på det - eftersom du håller med om att avvisa just sån information som inte gynner personerna i fråga. Och det är en viktig del av källkritik. 

Jag letade efter en kort och användbar definition. Kanske duger den här:

"Varför finns informationen? Är det någon som vill sprida åsikter eller information, väcka debatt eller underhålla? Är någon ute efter att tjäna pengar genom att du till exempel klickar på en annonslänk? Vem tjänar på att informationen sprids? Har den utformats för att få människor att agera på ett visst sätt? Om den är opinionsbildande, är den öppen med det eller vill den framstå som objektiv?"

www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/kallkritik

Nåja, det är inte allt heller.... Området är stort. 
    Jodå. Jag är lite av en expert på källkritik och fullständigt vrider mig av skratt när du kommer dragandes med "Jag har en vän", Jag känner en palestinier" och "En man sa".

Mellanstadieelever fixar det här bättre än dig.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-23 18:16:08 följande:
    Precis som jag tänkte. ETT HELT ÅR vad det så? Wow! 
    Begriper du inte att man måste ha en mätpunkt?
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-23 18:54:02 följande:
    Jag tror att hon är en ung och inte särskillt kunnig person. Hon vill bara höras, säga något, hävda sig oavsett hur dumt det låter. Hon kunde inte bemöta ett enda  inlägg med argument och fakta. Alla hennes svar är bara flummigt nonsens. Jag upplever att de flesta som håller med Israel är så. 
    Det gör inte jag. Det finns gott om människor som kan "hålla med Israel"  och också "hålla med Palestina" utan att förneka att  båda sidor åsamkat varandra jävligt mycket skada.
  • nihka
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-23 19:23:16 följande:
    Nja jag håller inte med dig. I så fall är man bara orolig för att bli anklagat för antisemitism. Säger man något mot Israel så måste man på en gång balansera det med att säga något mot palestinier, annars anklagas man för att vara antisemit (du själv har utsatts för det i den här trådrn). Verkligheten är inte så balanserat och jämnt. Att Hamas är hemska terrorister vet vi alla och det är ingen som har något emot att de elimineras. Men, Israel dödar , fördriver och förtrycker framförallt OSKYLDIGA CIVILA. Dessa civila är inte Hamas. 
    Jag är inte "orolig" för att bli anklagad för antisemitism. Jag vet vad jag är och inte är och sådana grundlösa påståenden bekommer mig inte. Orsaken till att jag inte svarar på frågor om Israel har rätt att existera som en judisk stat är att varje svar som inte är ett förbehållslöst rungande "ja" helt oavsett HUR detta åstadkoms och upprätthålls, klassas som antisemitism, anmäls och leder till 24h skrivstopp. Så helt ointressant topic.

Jag håller med dig om oskyldiga civila, och alla barn som har dödats gör att man undrar hur dessa människor någonsin ska kunna läka. Hamas dödar även palestinier som inte ställer sig på deras sida. Lite som talibanerna: om du inte är med oss är du emot oss. PANG! Samtidigt är inte alla civila palestinier så supercivila. Hamas har stöd men samtidigt vem ska de stödja? Israel? Knappast.  Det finns ingen helt skyldig och helt oskyldig part här. Men just nu leder Israel med jävligheter:

"Fler kvinnor och barn har dödats i Gaza av israelisk militär än i någon annan nutida konflikt på ett enda år"

oxfam.se/nyheter/fler-kvinnor-och-barn-har-dodats-i-gaza-av-israelisk-militar-an-i-nagon-annan-nutida-konflikt-pa-ett-enda-ar/
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-23 23:27:40 följande:
    Tvärtom, väldigt viktig aspekt. Samna som om man undvek att svara på frågan om palestina har rätt att existera som ett oberoende stat.
    Två väldigt olika utgångslägen för diskussion. Den ena partens rätt med förbehåll kan man diskutera och diskuteras också friskt medan den andra partens rätt med förbehåll utgör ett regelbrott. Därför anser jag att det är en fullständigt ointresant diskussion. 
  • nihka
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-23 23:39:32 följande:

Det är någonting med modern tid att all debat polariseras, man lyssnar inte på varandra utan hävdar ihärdigt sitt. Meningsmotståndarna svartmålas till en oerhörd grad. Det blir omöjligt att diskutera. 

Men om man inte tror att israel har rätt att existera öht då finns det egentligen ingenting att diskutera. Det finns ingen lösning förutom att israel försvinner. Det finns liksom ingen utrymme för kompromiss. 

Och du inser inte själv hur till den milda grad polariserad den syn du visar med dina inlägg du är och vilken svartmålning du själv ägnar dig åt?

Om inte kan jag påminna dig,
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-10-24 00:02:44 följande:
    Nej, man måste absolut inte ta ETT enda år. Man kan också säga: Under 1800-talet varierande andelen judar från ......   till  ........ 

Det skulle säga såå mycket mer än ett enda år. Eller så kan man ta något annat år, där andelen judar inte är så extremt lite. Det är ju inte det vanliga, 4 %.
    Javisst. Plocka fram den statistiken. Det är ingen som hindrar dig. Men du kan inte påstå motsatsen till den statistik som presenterats.

Eller jo, det kan du om du på allvar inbillar dig att det judiska folket åkte som en jojo fram och tillbaka under 1800-talets slut och att 1872 var någon slags all time low jämför med året innan och året efter.
Svar på tråden Israel folkmord