Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

nihka skrev 2024-11-02 15:18:15 följande:
    Det är den här källkritiska katastrofen jag kommenterade, inte att du inte klarade av att uttrycka dina tankar på begriplig svenska och istället döper om fadäsen till "dubbeltydighet":

"Om man har bevis, så spelar källan ingen roll. 

Fakta är fakta, bevis är bevis. Oavsett vem som publicerar dessa."

Jo, det spelar stor roll var "bevisen" kommer från för att man överhuvudtaget ska kunna avgöra om "fakta" verkligen är fakta. Det går att "bevisa" att jorden är platt ändå förstår de flesta att de "fakta" som presenteras av Flat Earth Society inte är tillförlitliga.

Och då har vi inte ens gått in på agenda med vinkling och utelämnande av fakta.

Har du för vana at alltid utgå från att du har suveränt tolkningsföreträde i vad som är sannolikt och mindre sannolikt i hur andra uppfattar det du säger?
    Det finns ingen substans i det du skriver. Därför vill jag inte lägga tid på det.

Men okej, en sak kan jag gå in på.  Jag kan vara specifik här. Det här var sånt där det finns en orginalkälla. Om det t.ex. är en tidningsartikel som citeras  - då kan man gå till den tidningen och kolla. Då behöver man inte lita på den sekundära källan, alltså lita på den som har citerat detta. 

Sedan finns det förstås också sånt som är  bevisat. Och det brukar man kalla för fakta. Om det står någonstans att Israel angreps av arabstater 1948 - då är det historia som är fakta. Och då spelar det inte heller någon roll vem som skriver detta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-03 14:06:04 följande:
    Haha ja, du gör verkligen differans mellan judar och araber. Allt som araber gör är fel men när Israel gör samma sak då tycker du att det är rätt. Det är så du skriver och det kallas för dubbelmoral.
    Nej du , din argumentation håller inte för fem öre. Judarna har just aldrig gjort samma saker som palestinierna. Att rikta in sig på civila, att utföra självmordsattentat, att använda så mycket våld, och att inte kunna tänka sig någon kompromiss, någon överenskommelse- där skiljer de sig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-03 14:17:24 följande:
    USA har lagt veto på i princip alla resolutioner som kritiserar israels hemska övergrepp på palestinier.

Vetorätten ska bort. Då kommer FN att kunna jobba för fred. 
    Ryssland har också vetorätt. Jag vet inte om det är en bra idé. Då kommer kanske alla vettiga länder att lämna FN, för att de bara blir överröstade av diktaturerna då. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-03 14:58:03 följande:
    Du är inte alls intresserad av sanningen. Här är sanningen.
    Jo, jag ÄR intresserad av sanningen. Och det som du citerar passar inte ihop med det som både Israel och UNWRA är överens om, nämligen att det har kommit in en himla massa lastbilar med hjälpsändningar. Detta KAN alltså inte stämma. Stör det inte dig? Att din "sanning" inte kan stämma?

Förklaringen är antagligen dels att Hamas snor hjälpsändningarna och säljer mat dyrt. Det är ju också dokumenterat att de har gjort. Och dels att ingen delar ut det - och det kan ju vara svårt när det krigas. 

Det jag tycker är orättvist: Israel måste investera en himla massa pengar, tid, personal hela tiden för att administrera och kontrollera hjälpsändningarna. Det är inte lite. Och så får de bara skit för det! Självklart skulle de helst bara vilja slippa. Israel är inte ansvarig för Gaza längre, de har lämnat området helt 2005. Ändå måste de hela tiden engagera sig och får sedan bara skit för det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-03 23:59:13 följande:
    Det här är just de typiska kvällstidnings-kortnyheterna. Ingen vet något konkret än och någon FN-person tycker något. Det bevisar absolut ingenting och kommer antagligen visa sig var osannt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-04 09:55:30 följande:
    Så det är bättre att Ryssland kör över alla med sitt vetorätt?
    Så klart inte. Har jag sagt det kanske? 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2024-11-04 10:01:10 följande:
    Så klart inte. Har jag sagt det kanske? 
    Om det är bättre att alla diktaturer röstar över västvärldens demokratier än att Ryssland använder sin vetorätt - jag vet inte. Svårt att säga. 
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-11-04 07:40:49 följande:
    Det är Israeliska soldater och israeliska vapen som orsakat  tiotusentals oskyldiga barns död under Israels jakt på terroristerna i Hamas.

Den internationella domstolen (ICJ) beslutade redan före sommaren att Israel måste upphöra med operationer i Rafah och Gaza som kan skada civila. En dom som Israel inte har respekterat.

Israel utreds dessutom av Internationella brottmålsdomstolen (ICC) avseende krigsbrott och brott mot mänskligheten och detta pga. att Israels operationer i Gaza har resulterat i att så många oskyldiga barn har dödats. 

Israels vidriga krig på Gaza, som drabbar så många oskyldiga måste få ett slut.
    Israel blev attackerad och har rätt att försvara sig.
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-04 10:42:37 följande:
    Du presenterar inga källor alls. För mig är tex FN en mycket pålitlig och trovärdig källa. "En himla massa lastbilar"? Uppenbarligen är det lögn. Tom USA kräver av Israel att sluta blockera hjälpen.

Det här är bara en massa spam. Vad är det för vits att posta artiklar som är 6 eller 9 månader gamla och där det står "snart blir det svält i Gaza"? Sedan har det ju visat sig att det inte blev så illa . Så det är "farhågor" som fanns DÅ och som inte har besannats. 

Verkligen, den ultimata desinformationen. Vi vet redan att det inte blev så. Så du sprider desinformation medvetet. 

Du såg länken som fi ställde in i förra tråden och du kommer säkert ihåg den. Jag kan se om jag hittar den förstås..... 

• AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-04 12:44:41 följande:
    Hur kan du ens svara på det sättet? Killbill skriver om att oskyldiga civila och barn dödas? Det är 17 000 oskyldiga barn som dödats. Det är inte "att försvara sig". Dessa barn utförde inte terroratacken. Är terroratackrn också "att försvara sug"? Hamas tycker det i alla fall. Om du tänker efter kommer du att inse att du resonerar som Hamas.
    Du tjatar hela tiden om tusentals barn, när du inte har en aning om hur många det kan handla om. Ingen har pålitliga siffror. Att Hamas siffror inte stämmer, det vet vi. De räknar med alla naturliga dödsfall. Och alla som de dödar själv. Plus att de överdriver antalet förstås. 
Svar på tråden Israel folkmord