-
Det kan de ju hävda, men jag har sett bilder och namn och belägg, så hur skulle UN inte har sett det!Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-30 18:51:11 följande:unric.org/en/unrwa-report-no-proof-provided-on-terrorism-links/
-
Under något år, vi vet. Det har ju varit olika hela tiden.Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-30 18:16:13 följande:Hur kan ockupanter reservera någon annans land till någon utan att majoritet av befolkningen godkänner det? Araberna var majoritet 70%.
Man hade kunnat göra ett land, om araberna accepterade andra kulturer och religioner. Men de gör inte det, eller vi kan säga de gjorde inte det då i alla fall. Så då var man tvungen att skapa två områden, för att skyddar judarna. Och det är deras hemland sedan 3000 år, så de har rätt att få en del av landet. Och då dög det inte heller. Trots att de har fått mycket land. Ska vi titta på det igen hur stort hela brittiska mandatet var?
-
Inte? Jo... ingen av arabländerna var intresserad av en "palestinsk stat" och de är inte det nuförtiden.Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-30 18:09:24 följande:Medvetet fummel eller bara okunskap? I vilket fall som helst, stämmer inte dina påståenden.
www.meforum.org/middle-east-quarterly/how-arab-rulers-undermined-a-palestinian-state
Det finns säkert ännu bättre källor, men jag har inte tid att leta nu. -
Jo, jag vet.Anonym (Wtf) skrev 2024-10-30 18:58:02 följande:Fatah är maktlöst idag. Palestinierna valde Hamas som sedan dag ett strävat efter Israels utplånande. Precis som den sk anti-extremisten.
-
Det var upp till Storbritannien att dela upp landet. Israel körde enligt reglerna, de skrev under delningsplanen som den var. Araberna gjorde inte det. Och bara för att araberna sedan började krig mot Israel förlorade de mer land. Inget konstigt med det.Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 14:58:22 följande:Nästan alla judar fördrevs av romarna för två tusen år sedan. Judarna ägde som max 7% av Palestina innan 1948. Men Israel utropades i alla fall där man tog över 55% av Palestina. Det är väldigt enkelt. Allt annat du och dina vänner sprider här är propaganda där ni försöker försvara fruktansvärda brott som begås av Israel.
-
Japp, det fanns ju också en video på när ett brittiskt TV-team frågar palestinska elever. De berättar alla sånt.Rataxes skrev 2024-10-31 08:38:05 följande:
x.com/i/status/1851636876261593247
UNRWA elever:
"Att knivhugga judar ger värdighet åt palestinierna. Vi måste knivhugga judarna. De lär oss att judar är terrorister. Jag är redo att hugga en jude och köra en bil över dem. Jag är redo att gå med i ISIS"
Det här, mina vänner och ovänner, är UNRWA som ni vill hälla svenska skattebetalares pengar över.
-
Intressant. Och de judiska bosättarna har slagit sig ner mellan arabbyarna. Ingen bra idé ändå.Anonym (fi) skrev 2024-10-31 11:14:40 följande:
Det faktiska landägandet i Brittiska Mandatet kan man se på denna karta som visar situationen år 1945
Mörkblått och mörkgrönt är sådant som ägs av judar respektive araber.
Ljusblått och ljusgrönt är statligt ägd mark som används av judar respektive araber.
Rött och vitt är statligt land som till största delen är "tomt" - i stort sett hela Negevöknen.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Mandatory_Palestine_Land_Ownership_in_1945.png
-
Judarna skulle alltså (om vi bortser från det praktiska problemen) kunna ha en stat "Israel" med judiskt självbestämmande på enbart de av judarna ägda markerna men araberna skulle ändå anklaga judarna för att ha "stulit landet".
-
Bönder brukar mer land än folk som jobbar med något annat. Det kan vara missvisande.Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 11:45:00 följande:Om det är medvetna lögner eller bara okunskap vet jag inte, men att det inte stämmerbär säkert.
De arabiska klanerna ägde nästan allt. Jordlösa bönder fick använda och bruka marken utanför städerna eftersom ägarna oftast levde i städerna. Sedan blev det konflikt när bönderna började sälja marken. Sådana delar blev markerade som otydligt eller statsmark av britterna. Judarna ägde endast 7% av den totala arean.
en.m.wikipedia.org/wiki/Jewish_land_purchase_in_Palestine -
Ja tänkte också det. Men där kan det finnas olika uppfattningar om ägande. På samma sätt som i USA - urinvånarna där ansåg ju att man inte kan äga land överhuvudtaget. Och där, i mellanösten, har vi nog också en annan uppfattning om ägande av land än vad vi har.Anonym (fi) skrev 2024-10-31 08:39:22 följande:Här behövs en community note också, vad det verkar
.
Araberna ägde inte den mark som skiljer mellan judarnas ägda mark och 100% av Brittiska Mandatet - vilket signaturen verkar vilja påskina.
Araberna ägde ungefär lika mycket som judarna och resten, den stora merparten av "Palestina" var statlig mark.
Det var denna statliga mark som av FN delades mellan judar och araber.
Det var alltså inte "palestinsk mark" som övertogs av Israel. Detta är antingen ett missförstånd eller en medveten lögn. -
Över 100 lastbilar om dagen räcker inte? Det har varit mer tidvis, visst. Men det är mycket ändå. Och om det skulle finnas svält, så beror det endast på att det inte delas ut till folk. Det kommer in tillräckligt till Gaza.Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 11:52:04 följande:
Israel håller på att utplåna palestinier. Det här är ett ktig mot civila.
www.dn.se/varlden/drastiskt-minskad-nodhjalp-till-gaza-i-oktober/
Här finns i alla fall lite konkret data, hur många lastbilar och varifrån och via vilka ingånger. Man kan alltid tvivla på det om man vill. Men när jag senast kollade var det ju liknande siffror som det som UNWRA angav.
gaza-aid-data.gov.il/main/