Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-02 00:24:39 följande:
Du säger emot dig själv igen. Du tycker att judarna efter 2000 år kan komma tillbaka och fördriva folk som lever där idag men skriver sedan det här när du förklarar varför palestinier inte får komma tillbaka. Det här är bara ett exempel på sionistisk dubbelmoral.
"Men jag tycker det är självklart att man inte kan fördriva folk som bor där NU. "
Du har tur att jag har så mycket tålamod att jag förklarar självklarheter för dig. Nej, det är inte dubbelmoral, utan det är helt enkelt helt olika situationer. Du jämför äpplen och päron.
Det är ju INTE så att judarna skulle ha varit borta i 2000 år, utan snarare har de funnits där i 3000 år. Det kan vara svårt att veta exakt om de någon gång under tiden har varit borta och återvänt - bibeln berättar ju t.ex. om 40 år i Egypten. Antagligen har de fördrivits flera gånger och återvänt flera gånger. Men det har funnits judar där, till och från, även under alla dessa år.
Och det andra är att
individer aldrig kan hävda att måste få återvända till ett ställe som i nuläget är ett annat land. Sedan kan man verkligen diskutera om det är en bra idé att skapa nya länder genom såna beslut som FN tog då. Nuförtiden skulle man säkert inte göra det. Man skulle inte heller låta ett land som Ryssland flytta hela Polen västerut. Man har lärt sig av erfarenhet och man måste utgå ifrån nuläget.
Att låta alla palestinier varrs förfäder har levt i nuvarande Israel återvända just dit
skulle orsaka ett större krig. Självklart. Så varför skulle man då göra det? Dessa människor har ju aldrig ens bott där. Hellre kan man hitta en bättre lösning.