Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

nihka skrev 2024-11-01 17:04:55 följande:
    Ja, hur har du tänkt nu? Att vara emot en judisk stat eller att ha förbehåll är ju antisemitism.Tycker du verkligen att det spelar någon roll VEM det är som har invändningar?
    Att vara emot en judisk stat i teorin är antisionism. Att vilja förstöra en bestående judisk stat och döda alla judar är antisemitism. Så, för att inte tro det värsta om folk, tänker jag - kanske har man inte tänkt igenom alla konsekvenser. Andra tänker kanske mer pessimistiskt, dvs. att alla som inte vill ha en judisk stat är antisemiter? 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-01 18:29:06 följande:
    Du bagateliserar terroristernas terrordåd.

Här får en sammanfattning av bara några av ganska många terroristiska attacker utförda av judiska grupper och extremister.

Jewish Underground (1979-1984)
    Denna grupp genomförde bombattacker mot palestinska borgmästare på Västbanken 1980 och planerade att spränga moskéerna på Tempelberget.

Keshet (1981-1989)
    En anti-sionistisk grupp i Tel Aviv som fokuserade på att bomba egendom utan att orsaka dödsfall.

Bat Ayin Underground
    År 2002 arresterades fyra medlemmar när de försökte bomba en palestinsk flickskola i östra Jerusalem.

Baruch Goldstein
    Dödade 29 muslimska bedjande i Ibrahimimoskén i Hebron 1994

Yigal Amir
    Mördade Israels premiärminister Yitzhak Rabin 1995 av religiösa skäl

Eden Natan-Zada
    Dödade israeliska araber 2005

Irgun-attacker
    Irgun var en sionistisk paramilitär organisation som genomförde många terroristiska attacker mot araber och brittiska mål under 1930- och 1940-talen, bland annat:

25 juli 1938: 43 araber dödades av en bomb på en marknad i Haifa.

26 augusti 1938: 24 araber dödades av en bomb på en marknad i Jaffa.

27 februari 1939: 33 araber dödades i flera attacker, inklusive 24 av en bomb på en arabisk marknad i Haifa.

De fanatiska bosättarna terroriserar dagligen palestinier. 

Dessa attacker visar att judiska terrorister  har utfört terrorhandlingar mot både civila och militära mål, ofta motiverade av extrema religiösa eller politiska skäl kopplade till den israelisk-palestinska konflikten. 
    Vi har betydligt mer kriminella grupper och personer i Sverige. BETYDLIGT fler. Så vad bevisar det?
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-01 18:36:55 följande:
    Jag har aldrig tidigare sett att någon så ofta degraderar sina åsikter så ofta som du gör.

Du säger emot dig själv hela tiden.
    Du visar så tydligt att du har problem med empati och med att differentiera. Dessutom har du missförstått vad jag har skrivit. Eller tänker verkligen väldigt oempatiskt. Hur skulle det kunna vara degraderande att man inte vill tro det värsta om andra människor? 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-01 18:48:28 följande:
    Du har inte ens kollat gratisblaskan som den som postade inlägget hänvisade till. Du bara svalde. Som sagt, det där med källkritikt tänk.

Jag däremot kollade för jag tänker till skillnad från dig källkrikiskt.
    Det är omöjligt att föra en diskussion med dig, eftersom du refererar till delar av inlägg som ingen kommer ihåg. Jag har ingen aning vad du menar med gratisblaskan och om jag har tittat i den. Det är länge sedan. Och eftersom jag inte minns heller på vilket sätt den skulle ha kunnat ha betydelse - lägg ner om du inte kan nämna tidningen eller länka till den. Vaga antydningar att det fanns någon källa/länk för 50 sidor fungerar inte. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-01 21:03:46 följande:

Men vad gulligt av Israel att låta ett mindre antal palestinier bli medborgare efter att man hade fördrivit det stora flertalet.

Äh, nej.... situationen var en helt annan. Nämligen att man lät såna stanna och bli medborgare som var beredda att bo i samma område som judarna utan att försöka döda dem. Judarna är ganska ödmjuka där. De är villiga att försöka komma överens med alla, ena villkor är att de inte försöker döda dem.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-01 18:09:07 följande:
    Du ägnar dig åt medveten grov förvanskning, eller förstår du inte skillnaden på brister och indoktrinering? 
    Vem menar du skulle vara indoktrinerad??? Eller har du inte läst ordentligt? Det här handlar ju om något väldigt enkelt som knappt kan förvanskas. Chansar du bara och skriver vad som helst utan att läsa???

Jag säger ju att UNWRA själv erkände gentemot FN att det finns brister, nämligen att barnens läroböcker i UNWRA-skolorna fortfarande innehåller sånt som bedöms som omlämpligt - av FN. Och det framgår ju tydligt ifrån texten jag citerade. 

Det finns förresten korrespondens, som jag länkade till i en tidigare diskussion, som visar att man har försökt flera gånger tidigare att få skolorna att byta ut dessa böcker. Dock inte särskilt konsekvent, utan man har tjatat lite, men det blev inte av och det blev inga konsekvenser. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2024-11-01 18:44:09 följande:
    Ett selektivt hat mot judar i allmänhet och Israel i synnerhet.
    Precis.
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-01 18:53:35 följande:
    Vi pratar om terrotister inte om kriminella.Förstår du skillnaden? 
    Det är precis poängen! Det är bara DU som tycker detta. 

Han som sköt muslimer under fredagsbön var en galning. Antagligen psykotiskt.

Han som sköt Yizak Rabin var en extremist. Men det förekommer. Anser du att Norge är ett land med terroristproblem? Inte? Men Breivik då? 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-01 20:04:46 följande:
    Att du inte vill erkänna Palestinas rätt att existera och därmed vill verka för dess utplåning är uppenbart för alla vid det här laget.

Löjligt. De vill ju inte ens ha en stat om de får den serverat på silverfat. 

Faktiskt. Det ÄR så. De skulle vara så nöjda om de fick ingå i någon arabstat, spelar ingen roll vilken. De vill bara ha bort judarna. 

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-01 19:27:47 följande:
    Nope. Du har inte läst kriterierna för vad som utgör antisemitism:

holocaustremembrance.com/resources/arbetsdefinition-av-antisemitism

Så det finns gott om antisemitiska judar även om de inte håller med om alla punkter. Men who cares - antisemit som antisemit och målet att strypa alla diskussioner som handlar om kritik mot vad staten Israel ägnar sig åt blir uppnådd
    Jag har inte bara läst dem, utan jag har pekat ut varenda en av dem när din "kollega" har brytit mot dem i tidigare trådar. Jag kan dem nästan utantill. 

Men det du säger är helt ologiskt och faktiskt fel. Nej, man är inte antisemit om man (som jude?) inte skulle hålla med om alla punkter. Bara om själv bryter mot någon av dessa punkter. 

Och det har förstås inget med kritik mot Israel att göra, utan det gäller DESSA PUNKTER. Du har länkat till dem - läs dem då också, så vet du skillnaden! 
Svar på tråden Israel folkmord