Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 16:57:23 följande:
    Som sagt, du sprider lögner. Du erkänner inte FN som pålitlig källa. Men du hänvisar till FN s plan när Israel skulle skapas 🤣

en.m.wikipedia.org/wiki/Jewish_land_purchase_in_Palestine

In the 1880s, Jews, predominantly Ashkenazi,[2][3] began purchasing land and properties across Ottoman Palestine in order to expand the collective territorial ownership of the Yishuv. Large Jewish corporations and private Jewish buyers led this effort through multiple intermittent transactions that continued after Mandatory Palestine was established in 1918. The largest of these arrangements, known as the Sursock Purchases, resulted in the procurement of the Jezreel Valley and the Bay of Haifa by the 1930s. The purchase of land was often accompanied by the eviction of the Arab tenants.[4] On 1 April 1945, the British administration's statistics showed that Jewish buyers had legal ownership over approximately 5.67% of the Mandate's total land area, while state domain (a large part of which was held in hereditary lease or had undetermined ownership) was 46%.[5] By the end of 1947, Jewish ownership had increased to 6.6%.[6] This cycle of land acquisition ultimately ended when the Israeli Declaration of Independence yielded the founding of the Jewish state on 14 May 1948.
    Behöver vi verkligen behandla såna grunder i källkritik? Wikipedia-artiklar skrivs av vilka som helst personer. 

De kan ibland vara använbara när någon verkar ha samlat ihop en del fakta, men definitivt inte när det gäller tolkning av mellanöstenkonflikten. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 19:16:27 följande:
    Du fattar väl at du gång på gång säger emot dig själv? Du konstaterar att det inte finns någån lag eller rätt för en stat att existera men endå åberopar "rätten som inte existerar". 

Du och Andrea verkar ha gått i samma klass.
    Du kanske har en poäng där - vi har nog båda gått i högskolan. Det brukar man märka på folks sätt att argumentera. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 19:29:16 följande:
    Ok. Jag tror att inte ens du själv fattar vad är det du ville säga.
    DU fattar inte. Jag vet precis vad jag menar, men du har dålig läsförståelse. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 19:20:37 följande:
    Det är fakta. Men fröken orkar inte läsa noteringar under.
    Då är det ju DU som har länkat till fel artikel, om du menade syfta till länkarna. Skitsamma, det går ju inte veta vad du nu menar med noteringar. Kan vara vad som helst. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 21:34:18 följande:
    På vilket sätt tycker du att det överhuvudtaget säger något om min åsikter? Jag redovisade juridiska fakta som gäller ALLA stater. 

Juridisk status: Begreppet "rätt att existera" är inte en erkänd princip i internationell rätt.

Selektiv användning: Israel är det enda landet vars "rätt att existera" regelbundet diskuteras och i regel används för att anklaga israelkritiker för antisemitism.

Föränderlig innebörd: Innebörden av "rätt att existera" har förändrats över tid. Numera tolkas det ofta som Israels rätt att existera som en judisk stat, vilket komplicerar frågan ytterligare eftersom det finns även icke judar i Israel.

Etiska överväganden: Jag argumenterar med juridiska fakta för att ingen stat har en inneboende "rätt att existera".
    Du lyckas verkligen att dra upp fyra punkter som alla antigen är paradoxa, fullständigt missförstådda eller absurda. Men jag orkar inte rätta alla fyra. 
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2024-11-01 08:33:43 följande:
    Bill Clinton On the Palestinians: 
    "And the only time Yasser Arafat didn't tell me the truth was when he promised me he was gonna accept the peace deal that we had worked out, which would have given the Palestinians a state on 96% of the West Bank and 4% of Israel, and they got to choose where the 4% of Israel was. So they would have the effect of the same land of all the West Bank. They would have a capital in East Jerusalem.
     I can hardly talk about this?. And they would have equal access all day every day to the security towers that Israel maintained all through the West Bank up to the Golan Heights.
    All this was offered, including, I will say it again, a capital in East Jerusalem and 2 of the 4 quadrants of the old city of Jerusalem, confirmed by the Israeli prime minister, Ehud Barak, and his cabinet. And they said no. 
    And I think part of it is that Hamas did not care about a homeland for the Palestinians. They wanted to kill Israelis and make Israel uninhabitable. 
    Well, I got news for them, they were there first before there was their faith existed.
    They were there. In the time of King David, in the southern most tribes, Hadjardia and Samaria."
    Tack för att du letade fram detta! Det här var ju en enkel sammanfattning. Det är ju verkligen obegripligt. Hur kan man tacka nej till detta? De borde ju ha fattat att de aldrig kommer att få mer än detta. Och att det är stor risk att få det betydligt sämre. 

Jag antar att han inte vågade, att kanske klanledare skulle hämnas på honom. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 22:23:38 följande:
    Begreppet "rätt att existera" är inte en erkänd princip i internationell rätt för en stat. Därmed faller all rimlighet i den diskussionen. 
    Vem hävdar en sån rätt? Inte Israel i alla fall, utan snarare hävdar dess fiender att det INTE får finnas. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 22:50:19 följande:
    Det är snarare så att man kritiserar hur Israel skapades och hur Israel på ett olagligt sätt ockuperar palestinska områden. 
    Det var inte Israel som har skapat den situationen, utan snarare UN och Storbritannien. Israelerna är också förbannade på Storbriannien för det. Det viktiga är ju: Det går inte att vrida klockan tillbaka, nu finns männsikorna där, och Israel finns. Nu får man hitta en lösning från hur situationen är NU. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-31 20:24:32 följande:
    Nej, varken Iran eller Vatikan har någon juridisk rätt eller rättighet att existera. Ingen annan stat har det heller. 
    Det är ju inte poängen. Dvs. vi är ju alla överens om detta, så varför diskuterar du det?

Poängen är om man säger att en stat INTE får existera, och den staten finns och har funnits i 75 år - hur tänker man då? Vad vill man ska hända med dessa människor? 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-01 09:21:40 följande:
    Att du inte förstår grafen och att det är svaret, gör att jag tycker att det är hopplöst. 
    Det som gör det hopplöst är ju att du uttrycker dig så felaktigt. Om du säger 70 % av araberna, men MENAR att 70 % av befolkningen var araber, så kommer folk antagligen att missförstå. 
Svar på tråden Israel folkmord