Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Israel folkmord

Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-01 08:49:11 följande:
    Det är väl uppenbart?
    Och det är ju helt missvisande när man inte anger vilket område det handlar om, eller hur STORT område det handlar om. Det kan vara något specifikt område där det är har blivit ett mer judiskt område, medans andra har blivit helt arabiska. 

Och ingen källa anges - så klart. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2024-11-01 09:25:08 följande:
    Du tjatar ständigt om dessa procentsiffror och ignorerar systematiskt att den judiska delen omfattade det ekonomiskt tämligen värdelösa Negev likaväl som du ignorerar att araberna blankt vägrade att ens diskutera Peelplanen som gav judarna betydligt mindre mark.

Återigen, det handlar om att araberna vägrar att acceptera existensen av en judisk stat. Hellre låter man folket ärva en flyktingstatus i generationer än att leva i fred och välstånd. Hatet mot judarna är uppenbarligen långt starkare än kärleken till de egna barnen.
    Bra sammanfattning.
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2024-11-01 10:03:44 följande:
    Det har aldrig handlat om att det saknas en Pellestinastat, det handlar enbart om att det existerar en judisk stat i ett område som en gång styrdes av islam.
    Jo, jag har också förstått det. Det är förstås inte alla som tänker så, men tyvärr de flesta. Många vågar inte heller säga emot. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2024-11-01 10:17:09 följande:
    Det har ju vissa, typ Hamas, redan gjort: Utrota judarna och förinta Israel. Att det är en vedervärdig "lösning" värdig nazister är en annan sak. Det finns ändå obehagligt många som stöder den slutgiltiga lösningen.
    Tyvärr. Och tyvärr så vågar svenska politiker inte heller tänka så långt, eller stå för det om de har tänkt så långt. Annars skulle man inte stödja UNWRA och säga ifrån tidigare när det gäller t.ex. vänster-partister som stödjer Hamas-sidan. Även TV-nyheterna försöker balansera ut och går för långt där. 
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-11-01 11:12:33 följande:
    UK tappade inte kontrollen för det var aldrig deras uppgift att "ha kontrollen" till att börja med.

UK, som en av världens stormakten och som kolonialmakt i området, skulle bara förvalta området tills resten av världen hade kommit på vad man skulle göra med det - en roll UK motvilligt tog på sig och sedan allt mer motvilligt utförde.

UK kunde inte släppa området fort nog när väl den dagen kom.
    Men det fungerar ju inte. De var ju inte heller konsekventa där utan försökte olika saker, ibland att få någon slags kontroll och ibland att lova samma land till både araberna och judarna.  

Jo, jag förstår att de ville bli av med uppdraget, men någon borde ju ha tagit mer ansvar där. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-01 11:19:35 följande:
    Att förvalta är inte att äga Palestina. Förstår du nu Andrea varför är det fel att påstå att Palestina var britternas?
    Jag har väl aldrig påstått att Storbritannien ägde Palestinamandatet? Kan hända att jag har uttryckt mig lite kort och oprecis någonstans, men jag menade aldrig att det tillhörde britterna, bara att de fick bestämma, eller kanske ska man säga fördela det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-01 10:52:54 följande:
    Plan Dalet var en militär plan utarbetad av den judiska milisen Haganah. Syftet var att med våld ta kontroll över territoriet i Palestina och fördriva palestinier för att förbereda upprättandet av en judisk stat.

Planen innebar militära offensiva operationer (egentligen terroristiska atacker) och inkluderade riktlinjer för att erövra och rensa arabiska städer och byar, vilket ledde till massfördrivning av palestinska araber.

Plan Dalet har beskrivits som en form av etnisk rensning.

en.m.wikipedia.org/wiki/Plan_Dalet
    Man måste vara lite desperad för att dra fram en 80 år gammal plan av någon liten terror-grupp. En plan som aldrig utförts. I motsats till palestinierna som faktiskt utför sina terrorplaner: 1. Intifada,  2. intifada, 7. oktober....

Här hittade jag en lista på genomförda dåd från palestinskt håll. Det här verkar ändå bara vara självmordsbombningar, så det finns säkert många fler. Men bara de här är väl över hundra stycken...

en.wikipedia.org/wiki/List_of_Palestinian_suicide_attacks
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-01 12:49:15 följande:
    Plan Dalet är inte bara genomfört utan har anammats som israels politik, utvidga sitt teritorium genom etnisk rensning. Det har pågått sedan Israel skapades. De illegala bosättningarna är en mycket tydlig exempel.

De judiska terroristerna har utfört otroligt många terroristiska atacker. Idag är det de fanatiska bosättarna som utför sådana atacker med stöd av den israeliska armen.

Här har du lite info.

en.m.wikipedia.org/wiki/Jewish_extremist_terrorism

en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_settler_violence
    Du försöker bagatellisera palestiniernas hundratals terrordåd genom att dra upp en liten udd grupp judar som har gett sig på palestinier. Hade du förväntat dig Noll kriminalitet i Israel??? 

Skillnaden är att Israel är ett rättssamhälle, så man straffar ju folk som begår brott. Även såna brott.
  • AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2024-11-01 13:09:39 följande:
    Det var Leauge of Nations som "ägde" Mandatet Palestina, liksom ett 20-tal andra mandat som uppstod efter Första Världskriget.

För de som inte hade lösts innan Andra Världskriget så togs de då över av FN.

I Mandatet Palestina var det UK som bestämde men det var aldrig UK som hade att fördela det. Det ansvaret föll till slut på FN som också gjorde detta 1947.
    Jo, jag vet att FN inte fanns före andra världskriget. 

Det där med vem som bestämmer, fördelar eller har ansvaret - där kan man också lätt prata förbi varandra. Jag vet att planen kom från FN. Och att UK förvaltade området. Det kan man absolut se som att de hade makt/bestämde. Det säger sig självt att man inte kan förvalta ett område om man inte har möjlighet att bestämma och att sanktionera ifall folk inte håller sig till det som man har bestämt. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Israel folkmord