nihka skrev 2024-10-30 02:16:49 följande:
Jag är ganska säker på att du inte har kollat upp någon IDF-millitär som tillfångatagit någon ur hizbollah som skulle ha gjort några sådana uttalanden och lika säker på att du inte har kollat med de "security sources" som Israel Hayom påstår att de har fått dessa uppgifter från. Inte heller verkar du förstå att tillfångatagna terrorister kan ljuga.
Möjligtvis, men inte alls säkert har du läst i den israeliska gratisblaskan som lika gärna kunde hetat Netanyahus megafon som också påstår att både FN och EU håller terrorister mot Israel om ryggen.
Ännu en gång bara gapar du och sväljer hela storyn. Som sagt, det där med källkritiskt tänk.
Om du själv inte bara skrev en massa flum, för att du faktiskt inte är insatt, så skulle man kunna bemöta något konkret. Det här är bara svammel.
Om jag minns rätt så pratade vi om något som citerades av en israelisk arktiv/bibliotek, fyra olika källor. Det stod exakta uppgifter vilken tidning de har tagit detta ifrån. Det är alltså bara att googla och hitta den artikeln - om jag minns rätt så var det "Washington Post" och någon annan amerikansk tidning, men även något arabiskt.
Såna källor kan man kolla upp med att googla dem snabbt. Inga problem. Och efter att man har gjort det många gånger så vet man också, vilka man inte längre behöver kolla. Men man kanske gör det ibland ändå, bara för att vara säker.
Jag vet inte vilken israelisk gratisblaska du pratar om. De israeliska tidningar som jag ibland har sett citerat eller hittat någon användbar information om har varit Jerusalem Post, eller någon gång Hareetz (den är dock väldigt vänster och förvrider saker och ting ibland).