• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • AndreaBD
    Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-11-03 13:33:18 följande:
    Du är mästare på att skriva utan att egentligen säga något.

Det är rörigt för att du själv skriver så rörigt och osamanhängande. Du bara lallar.
    Det är bara du som inte hänger med. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 14:42:39 följande:
    Brister i en text är inte liktydigt med att man indoktrinerar. Dina texter är bristfälliga men det innebär inte att du indoktrinerar någon med bristerna.
    Påpeka ETT enda fel i mina texter (som inte bara är slarvfel)! Gör det! 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-02 23:04:34 följande:

Herregud hur Nihka och Anti-Extremist försöker att slakta AndreaBD i denna tråd! Tycker de kunde rikta sina krafter emot att förklara händelserna i Mellanöstern i stället. Om Hamas lade ner sina vapen idag och släppte gisslan, skulle kriget upphöra. Diskutera gärna det i stället. 

Det gör inte mig nåt - det är ju bara löjligt. Men det stör diskussionen. Och framför allt så är nivån numera under all kritik. Man håller bara på att förklara på en enkel nivå. Jag vet, jag är för snäll, eller yrkesskadad. Låt de göra bort sig istället för att jag förklarar. 

Hoppas Netanyahu avslutar det där kriget snart på nåt sätt. Det är inte bra att de är i Libanon också, men vad ska de göra.  Jag fattar inte att de inte kan hitta dessa gisslan. Då måste de som har dem verkligen satsa en hel del på att flytta runt eller så gömmer de dem i Egypten. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2024-11-03 08:12:49 följande:
    Hamas har inget intresse av att kriget skall upphöra. Ju fler döda palestinier, desto bättre för Hamas - då kan det användas som ett argument för att göra antisemitismen rumsren. Det har vi ju redan sett många exempel på.

Om de hade varit intresserade av ett slut på kriget hade de förstås, som du säger, släppt gisslan för länge sedan.
    Nej, Hamas har förstås interesse att göra så mycket som möjligt av kriget, framför allt när det gäller propaganda. Det är svårt att förstå hur vanliga människor kan lita på en sån organisation, men jag tror vi har svårt att försätta oss i deras läge. Och så har de inte haft så mycket bättre alternativ. 

Dessa gisslan kan förstås vara döda. Men det har man trott tidigare också, och ändå så har man hittat några levande. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-03 08:47:39 följande:
    Ja, just därför är det väl enklare att hålla på med pajkastning i tråden och kopiera in artiklar från Aftonbladet i stället för att adressera grundläggande frågor som varför gisslan fortfarande hålls fast och varför Hamas plundrar matleveranser som kommer in i Gaza. 
    Precis. Och många är uppenbarligen inte intresserade av sanningen. Själv skulle jag verkligen vilja veta vad som stämmer när det gäller dessa hjälpsändningar. Det finns ju dokumentation, foton, videon, och till och med att både israelerna och UNWRA har varit överens om att väldigt många lastbilar med hjälpsändningar har kommit in i Gaza (det var väl "fi" som hittade detta). Så hur kan medierna delvis påstå annat? Är jag naiv som tror att folk i allmänheten vill veta sanningen? 

Då borde väl också medierna komma fram till någorlunda samma version? Förutom extrema, självklart. Jag tycker det är lite väl spretig med olika versioner när det gäller sånt. 

Samma sak med det som Israel gör i det här kriget. Medierna håller på och skyller på Israel ibland när det redan är klart att de inte har angripit civila utan något kommandocentrum av Hamas. Brukar de inte vilja vara säker på vad som stämmer innan de bara skriver något? Det går väl utmärkt att bara skildra faktan och säga att man i nuläget inte vet än  vad som ligger bakom? Det gör de ju annars också. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 15:47:46 följande:
    Det räcker för mig att konstatera att du inte läser inlägg du citerar och svarar på samt beskyller andra för att vara flummiga och ha bristande förmågor när du inte kommer ihåg vad du citerar och svarar på eller när ditt slarv gör att du inte får ihop det.

Hade du bara varit pyttelite trevligare eller i brist på det sakligare hade jag kunnat serva dig hänvisning med  inläggsnummer. Fast om du hade tittat på det är tveksamt om du hade orkat erkänna att du bara svalde ett stycke "fakta" som fakta utan att ens reflektera över tillförlitligheten eller kolla upp källan eftersom det styrkte det israeliska narrativet i Israel - Palestinakonflikten.
    Du pratar om trevlig? Du känner dock inget behov att vara trevlig själv. Och jag är inte intresserad av din gratisblaska. Om DU vill diskutera något - ange källa. Om jag verkligen vill diskutera något, så kommer jag oftast också ihåg det. Men det här använde du dig bara av för att beskylla mig att inte vara källkritisk. Inte mitt ansvar att veta 30, eller numera 40 sidor senare, vad DU grundade detta på. 
  • Anonym (Anti-extremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-03 13:28:02 följande:
    Jag oroar mig inte ett dugg över att du tycker det. Det kallas för att tänka differenierat eller nyanserat. 
    Haha ja, du gör verkligen differans mellan judar och araber. Allt som araber gör är fel men när Israel gör samma sak då tycker du att det är rätt. Det är så du skriver och det kallas för dubbelmoral.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-02 15:18:15 följande:
    Det är den här källkritiska katastrofen jag kommenterade, inte att du inte klarade av att uttrycka dina tankar på begriplig svenska och istället döper om fadäsen till "dubbeltydighet":

"Om man har bevis, så spelar källan ingen roll. 

Fakta är fakta, bevis är bevis. Oavsett vem som publicerar dessa."

Jo, det spelar stor roll var "bevisen" kommer från för att man överhuvudtaget ska kunna avgöra om "fakta" verkligen är fakta. Det går att "bevisa" att jorden är platt ändå förstår de flesta att de "fakta" som presenteras av Flat Earth Society inte är tillförlitliga.

Och då har vi inte ens gått in på agenda med vinkling och utelämnande av fakta.

Har du för vana at alltid utgå från att du har suveränt tolkningsföreträde i vad som är sannolikt och mindre sannolikt i hur andra uppfattar det du säger?
    Det finns ingen substans i det du skriver. Därför vill jag inte lägga tid på det.

Men okej, en sak kan jag gå in på.  Jag kan vara specifik här. Det här var sånt där det finns en orginalkälla. Om det t.ex. är en tidningsartikel som citeras  - då kan man gå till den tidningen och kolla. Då behöver man inte lita på den sekundära källan, alltså lita på den som har citerat detta. 

Sedan finns det förstås också sånt som är  bevisat. Och det brukar man kalla för fakta. Om det står någonstans att Israel angreps av arabstater 1948 - då är det historia som är fakta. Och då spelar det inte heller någon roll vem som skriver detta. 
    AndreaBD skrev 2024-11-03 13:35:09 följande:
    Och du försöker hitta fel i mitt språk? Titta på första meningen. De ÄR fel. Antigen har du glömt ord eller satt ihop två olika delar som inte går ihop. 

Det är väl inte kritiken som bara kan existera i sin nuvarande form? Utan kanske FN?

Inte heller begripligt, eftersom man förstås också skulle kunna kritisera dåvarande FN (under de första åren alltså).  

Nåja, det innebär att demokratiska länder blir överröstade av diktaturer. 
    USA har lagt veto på i princip alla resolutioner som kritiserar israels hemska övergrepp på palestinier.

Vetorätten ska bort. Då kommer FN att kunna jobba för fred. 
    AndreaBD skrev 2024-11-03 14:01:51 följande:
    Precis. Och många är uppenbarligen inte intresserade av sanningen. Själv skulle jag verkligen vilja veta vad som stämmer när det gäller dessa hjälpsändningar. Det finns ju dokumentation, foton, videon, och till och med att både israelerna och UNWRA har varit överens om att väldigt många lastbilar med hjälpsändningar har kommit in i Gaza (det var väl "fi" som hittade detta). Så hur kan medierna delvis påstå annat? Är jag naiv som tror att folk i allmänheten vill veta sanningen? 
    Du är inte alls intresserad av sanningen. Här är sanningen.

Svar på tråden Israel folkmord