nihka skrev 2024-11-02 15:18:15 följande:
Det är den här källkritiska katastrofen jag kommenterade, inte att du inte klarade av att uttrycka dina tankar på begriplig svenska och istället döper om fadäsen till "dubbeltydighet":
"Om man har bevis, så spelar källan ingen roll.
Fakta är fakta, bevis är bevis. Oavsett vem som publicerar dessa."
Jo, det spelar stor roll var "bevisen" kommer från för att man överhuvudtaget ska kunna avgöra om "fakta" verkligen är fakta. Det går att "bevisa" att jorden är platt ändå förstår de flesta att de "fakta" som presenteras av Flat Earth Society inte är tillförlitliga.
Och då har vi inte ens gått in på agenda med vinkling och utelämnande av fakta.
Har du för vana at alltid utgå från att du har suveränt tolkningsföreträde i vad som är sannolikt och mindre sannolikt i hur andra uppfattar det du säger?
Det finns ingen substans i det du skriver. Därför vill jag inte lägga tid på det.
Men okej, en sak kan jag gå in på. Jag kan vara specifik här. Det här var sånt där det finns en orginalkälla. Om det t.ex. är en tidningsartikel som citeras - då kan man gå till den tidningen och kolla. Då behöver man inte lita på den sekundära källan, alltså lita på den som har citerat detta.
Sedan finns det förstås också sånt som är bevisat. Och det brukar man kalla för fakta. Om det står någonstans att Israel angreps av arabstater 1948 - då är det historia som är fakta. Och då spelar det inte heller någon roll vem som skriver detta.