Anonym (Anti-extremist) skrev 2024-10-22 10:58:33 följande:
Så, hur kunde Israel skapas (som huvudsakligen judisk stat) när palestinier varit majoritet i minst tusen år? Under 1800-talet var den judiska befolkningen i Palestina väldigt liten jämfört med andra grupper. I början av seklet, omkring 1850, uppskattades den judiska befolkningen till cirka 13,000, vilket motsvarade ungefär 4% av den totala befolkningen i regionen.
Faktum är att under hela 1800-talet utgjorde judarna en liten minoritet i Palestina. I mitten av seklet, omkring 1850, bodde det cirka 350,000 människor i Palestina, varav ungefär 4% var judar.
Judarna har levt där i ungefär 3000 år. Men de har fördrivits därifrån många gånger. Annars hade de varit betydligt fler. Kanske för att de alltid har varit ett fredligt folk. Och om du säger att judarna var 4 % (jag kollar inte upp den siffran nu, du har säkert plockat något år där de var extra få), så betyder det INTE att 96 % skulle varit palestinier, eller ens muslimska araber. Området tillhörde osmanska riket. Antagligen var de flesta turkar. Många ryssar fanns där också. Det kan man kolla upp närmare, men jag har för mig att vi har kollat det tidigare.