Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Jag röstade på Israel!!!

Anonym (Fader) skrev 2024-05-20 19:42:07 följande:
    Att du uppenbarligen försöker bortförklara uppenbart våld mot barn är vidrigt. Tycker du att det är så man ska hantera små barn? 
    Det beror helt på situationen! Om du inte förstår detta så har du själv ingen aning. Tänk om barnet har begett sig i fara, då kan man behöva prata lite allvar, för barnets egen skull. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-20 19:42:07 följande:
    Att du uppenbarligen försöker bortförklara uppenbart våld mot barn är vidrigt. Tycker du att det är så man ska hantera små barn? 
    Du har inte länkat till NÅGON video där det syns våld mot barn. 
  • AndreaBD
    Anonym (, .) skrev 2024-05-21 05:46:08 följande:
    Jag tycker nog att judiska organisationer kan kritisera det hemska som Israels regering och militär gör. Varför vill man inte kritisera folkmord oavsett om det inte är någon plikt att göra det? 
    För att det inte finns något folkmord!!?? 
    Det är ren desinformation. Det finns inget folkmord. 

Det krävs bara lite logisk tänkande för att komma fram till att Israel aldrig skulle göra det. Då skulle de ju förlora USAs stöd för alltid, och de skulle få alla andra länder i mellanösten mot sig. 

Och att kräva av judar här i Sverige att de skulle ha en slags plikt att kritisera Israel ..... varför? En del har kanske inte förbindelse till Israel alls. De kanske aldrig har bott där och har inga släktingar där. De har kanske inte ens koll på vad som händer där! Då kan du kräva det av vilken svensk som helst. Vad har de med Israel att göra? För att de är judar?
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-21 11:25:32 följande:

FN hävdar i en rapport att det finns rimliga skäl att anta att Israel har begått handlingar som kan definieras som folkmord i Gaza. FN  menar att Israel brutit mot tre av fem punkter i folkmordskonventionen genom:

Att tillfoga palestinierna svåra levnadsvillkor avsedda att leda till deras fysiska undergång

Urskillningslösa angrepp och oproportionerligt våld mot civila

Uttalanden från israeliska ministrar om att eliminera palestinierna

FN anser att Israels agerande avslöjar en avsikt att förstöra palestinierna som grupp.

Och nu ljuger mot bättre vetande. En domare från den domstolen har tydligt sagt att de inte har tagit ställning till om det är sannolikt eller inte. De har tagit emot det för att det uppfyllde de formella kraven, inget mer. 

Hur ofta tänker du ljuga om detta? Det är bäst jag sparar länken...

www.bbc.com/news/av/world-middle-east-68906919
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-21 17:30:59 följande:
    Det är inte mina ord. Läs!! Du ljuger och sprider desinformation. Israel anklagas för FOLKMORD.
    Du vet bättre! Det där är fyra månader gammalt och vi har diskuterat det tidigare. Det är INTE ICC som anklagar utan det är Sydafrika som absolut vill anklaga Israel - av politiska, taktiska skäl. 

Domstolen agerar bara exakt som den ska - kollar om de formella kraven är uppfyllda och talar om vad som gäller - dvs tala om för Israel att de måste undvika allt som kan räknas som folkmord. 

Som sagt, domstolen har INTE tagit ställning till om det ens är sannolikt att Israel skulle kunna bli dömd för det. De måste driva det, även om de skulle vara helt säkra på att det inte kommer att leda till något. 

"She said that, contrary to some reporting, the court did not make a ruling on whether the claim of genocide was plausible, but it did emphasise in its order that there was a risk of irreparable harm to the Palestinian right to be protected from genocide.

www.bbc.com/news/av/world-middle-east-68906919
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-21 18:29:26 följande:
    Utbilda dig i ämnet eftersom du verkar inte ens veta skillnaden mellan ICJ ICC. 

ICJ processar länder och ICC personer.
    Jag råkade skriva fel. Inga argument, då påpekar man skrivfel.

Uppenbarligen är det du som inte vet, eftersom ICJ inte anklagar på eget bevåg utan den behandlar tvister MELLAN länder. Och du försöker hävda att själva domstolen, eller närmare sagt deras åklagare, vill åtala och döma Israel. Det är INTE deras jobb.

Utan, de behandlar fallet för att Sydafrika lämnat in det. Och gjort det korrekt enligt kraven. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-21 23:14:38 följande:
    Du ljuger och desinformerar...dessa barn är släppta av Hamas och det finns inga barn längre som är gisslan hos Hamas.
    Jo, den yngsta, han som var 10 månader, och hans bror (och förstås deras mamma). Kanske fler, det vet jag inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-21 11:19:52 följande:
    Alla som jag länkade till kan räknas som våld mot barn och man skulle få fängelsestraff om man hanterade barn på det sättet i Sverige. Det finns mycket värre video som visar hur barnen skjuts av prickskyttar.

Att du inte ser att det är våld kan bero på att du har ganska extrema åsikter där du försvarar det som Israel gör i Gaza.

Jag länkade tidigare till den här och du menar att det inte finns något våld?! Det säger mycket om dig.
    Jag har aldrig haft extrema åsikter, särskilt inte på äldre dagar. Det är du som har de extrema åsikterna. Demokratifientligt, faktiskt. 

Visst, den här är inte trevligt, och det verkar inte rätt om de verkligen tar med sig dessa pojkar, låser in dem eller något sånt. Men, jag säger fortfarande, vi vet ju inte vad som har hänt. Tänk om de har försökt döda soldaterna? Det vet vi ju inte. Det KAN finnas orsaker varför de måste ta med sig dem. Men generellt kan jag också tänka mig att militären inte alltid agerar korrekt. Med tanke på att  konflikterna har pågått länge, så kommer det att hända att båda sidor tar till våld någon gång. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-22 09:15:28 följande:
    Nej, tyvärr dödades de i en israelisk flygräd.
    Påstår Hamas. Och just när det gäller sånt kan man absolut inte tro på dem.
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-22 15:05:16 följande:
    Tänk lite till ...och sedan lite till. Varför skulle de ljuga om det när gisslan är mer värdefulla för Hamas som levande?
    Jo, jag har också tänkt på det. Men det är ändå något som inte stämmer där. Hamas HAR en historia av att påstå att gisslan är döda när det inte stämmer, för att traumatisera anhöriga, och folk överhuvudtaget. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-23 10:16:06 följande:
    Jag rekommenderar alla att läsa om "Hannibal directive" som är en mycket kontroversiell militärprotokoll, utvecklat av IDF, som tillåter användning av mixamalt våld inklusive att riskera livet för tillfångatagna israeliska gisslan, för att förhindra deras bortförande.
    och som inte används längre av den anledningen. Därför behöver man just inte läsa om den. Men ni kan gärna göra det, så ser ni hur fadern överdriver. 

Och beskrivningen är helt missvisande också. Det handlade om hurvida man ska döda en soldat som annars blir bortförd av Hamas eller andra terrorister. Just för att man tänkte att det kanske var värre att bli bortförd. Men det har väl knappt hunnit användas innan folk protesterade och det lades på is igen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-22 18:46:13 följande:
    Ingen kan ljuga så dåligt som du. Ange källa är du snäll. Jag har läst allt som kommer i min väg angående konflikten men aldrig läst att Hamas ljuger om att gisslan är döda och det för att traumatisera anhöriga. Så löjligt att att så omoget ljuga om precis allting.
    Varför skulle jag ljuga om något sånt. Den enda personen som är helt besatt av att alla ljuger är du. Och det brukar spegla ens egna förhållande till sanningen. 

Jag har hört eller läst att de har gjort så tidigare, men inte minns jag var! 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-23 13:14:43 följande:

Det är så här sionisterna gör. Om Man visa sitt stöd för tvåstatslösning attackeras du för att vara proHamas, att du stödjer våldtäktsmännen och terrorister och att du är antisemit. Det är inte klokt.

Just inte.
    Talmannen säger att de inte har några problem med lösningsförslag som innebär att judar och palestinier kan jobba mot att leva sida vid sida. De bara har något emot att man belönar dem NU, innan något positivt har skapats. 

• AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-23 15:37:34 följande:

Men ange källa då?! Är det så jävla svårt? Ange källa och visa att det är pålitligt information du sprider.

Jo, du ljuger och detta har jag bevisat hundratals gånger. Du kanske gör inte det medvetet utan är påverkad av sionistisk propaganda. I så fall rekommenderar jag varmt att läsa andra, oberoende medier. 

Hundratals gånger! Du är rolig. Inte EN ENDA gång. Det kan vara omöjligt att hitta källan på något som man har läst någon gång.

Men, jag har ju inte gått och påstått att det ÄR så, utan jag har bara förklarat att jag inte är övertygad av att Hamas skulle agera så logiskt där. Skit i var jag fått det ifrån, det spelar ju ingen större roll. Poängen är, jag är inte övertygad om att Hamas agerar rationellt. 

Framför allt - om man läser EN sak och ändrar åsikt helt för det, så är man bra naiv. Om jag har en åsikt, så bygger den oftast på många olika informationer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-23 15:35:06 följande:
    Återigen, utbilda dit i ämnet innan du uttalar dig, annars framstår du bara som okunnig i ämnet. 
    Och så trutar argumenten igen och då vet Fadern inget annat att göra än att kalla andra för okunniga. Det lyser igenom hur din "kunskap" är begränsat just på ett enda ämne. 
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!