Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Jag röstade på Israel!!!

Anonym (Fader) skrev 2024-05-16 16:18:13 följande:
    Vi svenskar har inte någon sådan nationell lag. Inget demokratiskt land har sådan lag som skiljer på folk och folk och säger att det är ett land endast för ett folk men inte för de andra som lever i landet. Man behöver inte vara särskilt smart för att förstå att det apartheidslag. Demokrati innebär lika rättigheter för alla. 

Medborgaskap lagen i Israel är inte alls så svårt att förstå. Judarna från hela världen får medborgarskap direkt. Även de som gifter sig med judar får medborgarskap. Palestinier har inte samma rättighet. Det är inte komplicerat alls och vi alla vet att det är en lag som diskriminerar alla icke judar.

Och det sista...fy fan altså...även när du inser hur dåligt det är det som Israel gör så hittar du alltid på något extremt dumt som bortförklaring. Det är så omoget och så oseriöst. Spelar det överhuvudtaget hur palestinier träffas och hur de blir kära i varandra?! De får inte leva tillsammans i Israel om den ena parten är från ockuperade områden, trots att den andra parten är medborgare i Israel. 
    Läsförståelse! Eller förmåga att resonera? Jag bortförklarar inte alls, utan jag blir uttråkad av detta ständiga tjat på samma saker och funderar därför på annat, även om det bara är detaljer.....

Palestinier I Israel får visst medborgarskap. 
  • AndreaBD
    Anonym (Elisabeth) skrev 2024-05-16 18:50:14 följande:
    Okay ja det är klart att slakta människor är fel. Vad är en sionist för dig? 
    Det går ju uppenbarligen inte att diskutera sakligt med dig. Ja, civila, medvetet, dvs. med avsikten att döda dessa. 

Spelar det någon roll vad en sionist är för mig? Jag har inte med sionister att göra, så varför skulle jag fundera på det, varför ens veta vad det är? Det har ju inget med mitt liv att göra? Jag ser bara att en grupp människor - judarna - förföljs och behandlas orättvist. Och därför säger jag ifrån. Det är bara det. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-16 23:51:24 följande:
    WHAT DOES ZIONIST MEAN?

A Zionist is a follower of Zionism, a movement that resulted in the establishment and development of the state of Israel. The term can be a neutral, positive, or offensive term for a Jewish Israeli nationalist.

https://www.dictionary.com/e/zionist/

Själv är jag sionist i en neutral bemärkelse, enligt den ursprungliga grundbetydelsen, jag anser att det ska få finnas en judisk stat. Det finns naturligtvis extremistiska sionister men det är något annat, precis som en extremistisk muslim är något helt annat än en vanlig muslim. 

Kanske det. Men jag kan också tycka: En "klubb" som inte jag har gått med i behöver inte jag definiera eller ens veta vad det är för något. Det spelar ingen som helst roll, för att det handlar inte om land där heller. Det handlar om människor där vissa anser att andra inte får finnas. 
  • AndreaBD
    Tänk logiskt skrev 2024-05-16 20:55:10 följande:
    Det var längesen man hörde talas om att Hamas hindrar folk att fly. Över en miljon finns ju nu i Rafah. Egypten kunde gott låta folk fly dit, men hur ska de klara en miljon eller så i flyktingläger?
    Ja, när Israel skluter på och bombar civila borde man förstås låta dem få en fristad i Israel. Man får väl visitera dem vid gränsen så att de inte får med sig vapen. 
    Och så tjatas det ju jämt om att ingen vet något, för att det inte finns några journalister i Gaza. Så HUR skulle man veta att Hamas inte dödar folk nu? 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-17 00:07:32 följande:
    Utbilda dig och läs på om ämnet...då kanske kommer att kunna argumentera. Du ljuger och använder dig av extrem sionistisk propaganda hela tiden. 
    JAG ska utbilda mig? Börja med att förstå det som andra skriver! 

Och det senaste är så löjligt eftersom egna funderingar - och framför allt spekulationer - knappt kan vara lögn eller sionistpropaganda. Dina argument saknar ju all logik. 
  • AndreaBD
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-17 09:51:04 följande:
    Det fanns säkert minst lika många som röstade taktiskt för att Israel inte skulle få höga poäng. Åtminstone är det vad jag hört, och juryn var nog ett exempel.
    Intressant tanke. Det stämmer nog. 
  • AndreaBD
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-17 10:02:29 följande:

Varför var det inget ramaskri och demonstrationer när Hamas gjorde terrordåd i Israel? Är det bara Palestinier som räknas? 

Det är just DET som stör mig. Jag säger inget om omvärlden reagerar när palestinierna blir utsatta för något. Om en högerregering så som nuvarande behandlar dem illa. Då brukar det ju bli reaktioner. Inget fel med det. 

Men nu var det judar som var offren. Och det var ovanligt grymt och våldsamt, och oprovocerat. Och då tar inga arabiska/muslimska länder avstånd från det (om det finns något undantag där, får ni gärna rätta mig), man hör nästan ingen från den palestinska sidan som säger att det var fel, utan alla försöker rättfärdiga det. 

Och alla palestinska organisationer sätter igång med stor PR - det ska handla om DEM. Trots att det några helt vanliga civila judar som är offer. Och tyvärr just såna som är liberala och som jobbat för fred med palestinierna. Och det började DAGEN EFTER attacken. Långt innan Israel slog tillbaka mot Gaza. Jag tycker det är skrämmande. Det verkar som om de inte har lärt sig något av historien alls. 
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2024-05-17 10:14:10 följande:

Jo, det var ramaskrin och demonstrationer, men inte på det sättet du tänker, det jublades och firades runt om i världen, inte minst i Sverige.

Samma folk som nu vrålar i grupp tillsammans med dårvänstern.

Jag tycker det är väldigt oroande. Hela utvecklingen i världen. Det är fler auktoritära regeringar på högerkanten, även i Europa. Och det är mer konservatism. Just när det gäller det, så finns det säkert också positiva delar. Jag menar om det skulle leda till att det blir mindre kriminalitet - just detta respektlösa av gängmedlemmar är skrämmande. Skolan - där skulle man kanske också gå tillbaka till lite mera konservatism.

Men det drabbar just fel områden, eller på fel sätt. De förbjuder abort och vill helst ha hemmafruar och "traditionella" familjer igen. I alla fall i Östeuropa. Och Tyskland kan i värsta fall också trilla dit. Sorry, om det här var lite av en avvikelse. Men det här är bara en sak till: Antisemitism. Just det  -  känner vi inte igen dessa drag tillsammans? Antisemitism OCH konservatism? Även om antisemitism också kommer från vänster. Jag kanske inte har tänkt helt klart där. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-17 00:10:56 följande:
    Och du anklagar mig för "dålig läsförståelse"? 🤣🤣🤣

Hur ska man någonsin kunna förstå vad du svamlar om? Alltså på riktigt. Du skriver så osammanhängande och uttrycker dig på ett sätt som är svår att förstå.
    För hög nivå antagligen.
  • AndreaBD
    Anonym (Fader) skrev 2024-05-17 16:38:47 följande:
    Man behöver inte vara särskilt smart för att förstå att IDF inte bryr sig om gisslan.
    Äh VAD???? 

Märker ni något här? Svartt är vitt, vän är fiende, offer är aggressor. 

De har lärt sig av ryssarna. 
Svar på tråden Jag röstade på Israel!!!