• Andreasvan

    Tälta på camping - första gången.

    Hej! I juni ska vår familj på två vuxna och tre barn under 5 år tälta för första gången. Vi har valt en stor camping på västkusten, tältplats med el och parkering för bilen bredvid tältet. Detta för att göra det så smidigt som möjligt då det är första gången. jag har läst mycket på nätet om att tälta på camping men vill höra era tips! 


    vad ska man tänka på?

    är intresserad av ALLT, dvs tält, liggunderlag, sovsäckar, matlagning, grejer att ha med, tips och tricks, ALLT. 

    (Vi har tänkt hyra utrustning innan vi ser vilka behov vi har och om vi gillar att campa i sådana fall köpa sen.)

    Hoppas någon har bra tips :). 

  • Svar på tråden Tälta på camping - första gången.
  • Anonym (Gaffel)
    Andreasvan skrev 2024-05-09 11:11:17 följande:

    Det finns servicekök. Det är Apelvikens camping vid Varberg. Den ska va stor och 5-stjärning. Har nog bara antagit att vi kan laga maten där. Men vi har tänkt käka typ mackor/ägg osv. Det är bara två dagar denna första gången. Om man grillar, ska man ha egen grill eller brukar det finnas där? Men då ska man kanske ha med kol osv? 


    får man sätta upp en lina med kläder på tork?


    Ja det är inga problem att sätta upp en lina för torkning av badkläder,  handdukar osv. Det gör nästan alla som campar. 

    Ett servicekök är ju tänkt att alla ska kunna använda så ni måste tänka på att samsas med andra samtidigt.  Därför är det kanske bäst att koka potatis i köket som nån passar  medan nån annan samtidigt grillar och hackar sallad typ.  
    Enklast är att ha med sig engångsgrill eller en mindre bordsgrill/grillhink men då behöver du kol givetvis. 
  • Andreasvan
    Fjäril kär skrev 2024-05-09 11:19:29 följande:
    Luftmadrass utan inbyggda kuddar kan gå fint . Brukar finnas prisvärda såna. 
    Satsa på fullstora sovsäckar även till barnen . Dom växer fort ur dom och det är inte billigt . 

    Vad gäller tält så rekommenderar jag att skippa alla genvägar. Du får det du betalar för. Titta på täthet vad gäller vatten så du inte får ett tält som läcker in om ni får en regnskur under natten. 
    Hur många vattenpelare är tillräckligt? 6000? Eller är det för lite? Vi har tittat på ett som heter outwell birdland, det har vattenpelare på 6000mm och håller för upp till 24m/s enligt tillverkaren. 
  • Andreasvan
    Anonym (Gaffel) skrev 2024-05-09 11:29:09 följande:
    Ja det är inga problem att sätta upp en lina för torkning av badkläder,  handdukar osv. Det gör nästan alla som campar. 

    Ett servicekök är ju tänkt att alla ska kunna använda så ni måste tänka på att samsas med andra samtidigt.  Därför är det kanske bäst att koka potatis i köket som nån passar  medan nån annan samtidigt grillar och hackar sallad typ.  
    Enklast är att ha med sig engångsgrill eller en mindre bordsgrill/grillhink men då behöver du kol givetvis. 
    Våra barn är fortfarande så himla små (4 år, 3 år och 6 månader) så matlagningen vill vi göra så enkel som möjligt. Engångsgrill låter ju enklast då, så länge det inte råder grillförbud. 
  • Limajo
    Andreasvan skrev 2024-05-09 11:19:03 följande:
    Är det bättre med uppblåsbart liggunderlag eller uppblåsbar madrass?

    tror vi ska skippa matlagningen denna första gången haha, blir så mycket nytt annars. Men bra tips inför framtiden! Vår tanke är att provtälta i sverige nu i sommar för att i september tälta lite nere i europa. Barnen är nu så små (4 år, 3år och 6 månader) så vandringstältning känns lite för avancerat när även vi vuxna är nybörjare, men kanske så småningom!
    Har aldrig campat med uppblåsbar madrass så jag vet inte. Ni kanske får prova er fram.

    Spara inte in alltför mycket på maten, det är ändå en del av upplevelsen. Vi har en liten klotgrill på korta ben från biltema, kostade inte många hundralappar men funkar utmärkt till korv, hamburgare, kycklinglårfilé och annat som går fort. I längden är det billigare (och mer miljövänligt) än engångsgrillar. 
  • Fjäril kär
    Andreasvan skrev 2024-05-09 11:24:51 följande:
    Tack för svar! Vi ska hyra första tältet för att känna efter vilka behov vi har. trodde i min enfald att alla tält var helt vattentäta, men alltså kanske inte?
    O nej.... ett enkelt tält från Biltema tex för typ 700 kr och ändå är ett fullgott tält vad avser utrymme och utförande  osv funkar fint en helg på festival eller så men det är oftast noll vattentätt och regnar oftast in genom dragkedja/myggnät och är inte heller impregnerat och står inte emot en regnskur. 
  • Andreasvan
    Fjäril kär skrev 2024-05-09 11:37:05 följande:
    O nej.... ett enkelt tält från Biltema tex för typ 700 kr och ändå är ett fullgott tält vad avser utrymme och utförande  osv funkar fint en helg på festival eller så men det är oftast noll vattentätt och regnar oftast in genom dragkedja/myggnät och är inte heller impregnerat och står inte emot en regnskur. 
    Hur många vattenpelare är tillräckligt? 6000? Eller är det för lite? Vi har tittat på ett som heter outwell birdland, det har vattenpelare på 6000mm och håller för upp till 24m/s enligt tillverkaren. Verkar också lagom stort till vår familj. 
  • Limajo
    Andreasvan skrev 2024-05-09 11:48:00 följande:
    Hur många vattenpelare är tillräckligt? 6000? Eller är det för lite? Vi har tittat på ett som heter outwell birdland, det har vattenpelare på 6000mm och håller för upp till 24m/s enligt tillverkaren. Verkar också lagom stort till vår familj. 

    För duken är 6000 tillräckligt. Den svaga punkten brukar vara skarvar och dragkedjor. Och dukens rivstyrka. Outwell är generellt en bra tillverkare, har inte koll på hur de är på tält, men googla och kolla reviews på youtube innan ni köper något dyrt.

  • Anonym (Campare)

    Nu bor jag i USA sen några år tillbaka, sist jag campade i Sverige var ett tag sen men här campar vi ofta, vi är 2 vuxna och 2 barn på 10 och 3, vi var iväg för bara ett par veckor sen :)

    Tält - nu ska ju ni hyra men när det är dags att köpa, vi köpte ett stort 9 manna tält med möjlighet att sätta upp så det blir 2 rum i det,  vi har tältat så många gånger och krypa in och trängas klarar jag inte, det här kan vi stå upp och gå runt i, jätteenkelt att sätta upp, det var det viktigaste för maken men det går på typ 5 minuter :)

    Gräsmatta- vi köpte en tunn fejkgräsmatta som vi la utanför tältet som samlade upp 95% av all sand etc innan man gick in.

    Grill - här har de flesta campingar egen grill vid varje tältplats, annars tar vi med vår fällbara campinggrill, det finns väldigt många varianter i olika prisklasser beroende på vad man har för behov (och plats)

    Disk - sist vi var iväg så visste jag att vi hade vattenkran vid tältet men jag ville inte ta med diskborste och diskmedel så jag tog några disktrasor, klippte dom i 4 delar, sprutade på lite diskmedel som sen fick torka och in i en plastpåse, när jag behövde diska så behövde jag bara blöta trasan lite för att kunna diska :) vi skippade papptallrikarna och hade rejäla i plast istället och vanliga bestick, men nu campade vi på en gård och köpte köttet där och grillade, äter man bara korv typ så går det ju bra med papp.

    Jag och mannen har en luftmadrass i modell större till, vi hade inte elanslutning på senaste trippen så vi blåste upp den via bilen, barnen har hopfällbara campingsängar, förresten, köp ordentliga sovsäckar på en gång, bara onödigt att köpa i barnstorlek ;)

    Det var det jag kommer på nu

  • Andreasvan
    Anonym (Campare) skrev 2024-05-09 12:23:52 följande:

    Nu bor jag i USA sen några år tillbaka, sist jag campade i Sverige var ett tag sen men här campar vi ofta, vi är 2 vuxna och 2 barn på 10 och 3, vi var iväg för bara ett par veckor sen :)

    Tält - nu ska ju ni hyra men när det är dags att köpa, vi köpte ett stort 9 manna tält med möjlighet att sätta upp så det blir 2 rum i det,  vi har tältat så många gånger och krypa in och trängas klarar jag inte, det här kan vi stå upp och gå runt i, jätteenkelt att sätta upp, det var det viktigaste för maken men det går på typ 5 minuter :)

    Gräsmatta- vi köpte en tunn fejkgräsmatta som vi la utanför tältet som samlade upp 95% av all sand etc innan man gick in.

    Grill - här har de flesta campingar egen grill vid varje tältplats, annars tar vi med vår fällbara campinggrill, det finns väldigt många varianter i olika prisklasser beroende på vad man har för behov (och plats)

    Disk - sist vi var iväg så visste jag att vi hade vattenkran vid tältet men jag ville inte ta med diskborste och diskmedel så jag tog några disktrasor, klippte dom i 4 delar, sprutade på lite diskmedel som sen fick torka och in i en plastpåse, när jag behövde diska så behövde jag bara blöta trasan lite för att kunna diska :) vi skippade papptallrikarna och hade rejäla i plast istället och vanliga bestick, men nu campade vi på en gård och köpte köttet där och grillade, äter man bara korv typ så går det ju bra med papp.

    Jag och mannen har en luftmadrass i modell större till, vi hade inte elanslutning på senaste trippen så vi blåste upp den via bilen, barnen har hopfällbara campingsängar, förresten, köp ordentliga sovsäckar på en gång, bara onödigt att köpa i barnstorlek ;)

    Det var det jag kommer på nu


    Tack så mycket för dina tips! Smart med disktrasorna!! Och smart med fejgräset, finns ju på rulle att köpa så det kanske vi gör. 


    den här gången tänkte vi ta med pöasttallrikar och så hemifrån för vi ska bara va borta två dagar denna första trip. Sen får vi se hur vi gör nere i europa. Blir kanske enklast att ta med plast, annars går det åt så mycket onödigt engångsgrejs. 


    smart också med större tält. Nu ska vi hyra, men sen när vi köper kanske vi tar ett större. Hur får ni upp det på 5 min?!?! jag får inte ens upp vårt baby uv-strandtält på 5 min hahaha

  • Anonym (Campare)

    Ja precis, det var en sån där rulle, den samlar åt sig mer smuts än en vanlig matta :)

    Jag kanske överdrev lite, 10 minuter tar det, haha, vi beställde från amazon, den heter campros cp, vet dock inte om den finns på svenska amazon men när ni ska köpa, kolla på videosarna när de sätter upp, mannen sa att det var det avgörande:)

Svar på tråden Tälta på camping - första gången.