Inlägg från: Anonym (Tipw) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tipw)

Vad tycker ni om SD:s Trollfabrik och desinformation

Tom Araya skrev 2024-05-29 23:37:45 följande:
    I stort sett alla de etablerade riksdagspartierna, särskilt m och s har...
    -lojalitetsröster
    -skapat problem med sin politik
    -framfört propaganda som syftar till att misskreditera andra partier och som i viss mån även tummar på sanningen.

Detta säger mig att alla partier etablerade i riksdagen måste bort, vilket jag i stort sett håller med om.
    Det är skillnad mellan att rösta på samma parti man alltid gjort och mellan att komma till blint, okritiskt försvarande av partiet. sd vill också förstärka det med sin iklädda offermentalitet där de är mobbade och all ska tycka synd om dom. De sd-benägnas lojalitet stärks då. De har ju redan blivit manipulerade till att uppleva en stark polarisering. Attityden blir då "antingen är du med oss eller mot oss" flertalet människor kallar mig för sosse, trots att jag själv röstar höger och är för en kapitalistisk politik. Men i förhållande till en manipulerad sd-människa så är jag tydligen "vänsterbliven" För att jag (med all rätt) bara vågar kritisera sd.

Nej, inget parti kommer upp till sd:s trollande. Det är på en helt annan nivå, men det är det sd försöker sprida nu. T o m den numera sparkade influenserna som spred Kreml-propaganda kallade sina inlägg för "satir" verkar som det finns ett manus sd-trollen följer. Narrativet att alla partier håller på så är hämtat direkt från manuskriptet.
  • Anonym (Tipw)
    Tom Araya skrev 2024-05-30 03:35:24 följande:
    Här finns ingen större skillnad mot andra partier.
    Se på hur snacket gick om konsekvenser för de moderater som ev röstade mot partilinjen i frågan om den nya könsbyteslagen. Detta trots att t.o.m. deras partiledare uttalade sig vara emot en åldersgräns på 16 år.
    Anonym (Tipw) skrev 2024-05-30 00:05:47 följande:
    Nej, inget parti kommer upp till sd:s trollande. Det är på en helt annan nivå, men det är det sd försöker sprida nu. 
    Det jag håller med om är speciellt med sd är att de haft avlönade personer som spridit propaganda från anonyma konton (den sk "trollfabriken").

Detta är dock inte detsamma som att inte även andra partier sysslar med propaganda som i viss mån går in för att misskreditera de politiska motståndarna och däri även tumma på sanningen. Skillnaden är att det görs mer öppet i andra partier.Jag är inte insatt i vad just dessa har spridit. Är du?

Men satir är satir oavsett källan. Om du tittar på de jag länkar till i inlägg #288, så är det uppenbar satir. Satir är inte sanning eller hävdad sanning i den bemärkelse att figurerna som spelas faktiskt har sagt eller gjort exakt det som de spelade figurerna gör, exempelvis inslaget från 'Herr Talman' (dockorna). Men den är baserad på en uppfattad sanning om att det skulle kunna vara så och håller man i viss mån med så blir det roligt. Eftersom politisk satir avser att göra humor på politikers bekostnad så kan den till viss del ses som en form av propaganda, av typ "haha, vad usel du/ni är", "vad korkat/märkligt du/ni resonerar/säger". De flesta av de jag länkade till riktar sig dock inte mot en enskild politiker eller parti (annat än i det enskilda inslaget), utan alla politiker kan omfattas av deras satir.
    Exempelvis skulle socialdemokraternas tvärvändning i frågan om svenskt NATO-medlemskap utgöra en utmärkt grund för politisk satir.

Det är en milsvid skillnad mellan det sd pysslar med och andra partier. Tar vi nu exemplet med moderaterna så tycker jag det är bra med en viss oenig i ett parti. Det är ett hälsotecken, i stället för blind lojalitet med ja-sägare.Sd:s avlönade trolls syfte är att så missnöje och splittra folket. Känner själv att det inte finns ett parti som identifierar mina åsikter till 100% normalt sett så röstar man på det som ligger en närmast. Sd är ett gift som genomsyrar samhället där endast själva missnöjet är ett skäl för att rösta på dom. (Inte lösningar)

Tycker du att den avlönade putinpropagandisten spred "satir"? Han sa själv att det var det. I så fall kan man dra satirkortet på allt möjligt. Nazisternas affischer mot judar är det väl ingen skillnad mellan en partiledare i en stridsvagn som skjuter människor i Rinkeby?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tipw)
    Tom Araya skrev 2024-05-31 02:46:07 följande:
    Vad är det du har missat? Att alla i partiet ska rösta för förslaget är likställt med att vara JA-sägare.
    Men nu är inte alla ja-sägare. Tycker de borde diskuterat bättre innan omröstningen.
  • Anonym (Tipw)
    nattuw skrev 2024-05-31 20:02:59 följande:
    Det är samma blindhet. Bara lite olika uttryckt.
    Hur kan du inte se skillnad på det? Ett av alternativen är baserat på lättja. Det andra baserat på "nyttig idiot" som okritiskt försvarar de alltmer bisarra saker pga en hjärntvättad lojalitet. Lite åt hållet "nu tycker jag så här för att partiet tycker det" och "hur tycker partiet att jag ska propagera för det här?" Drönare.
  • Anonym (Tipw)
    Padirac skrev 2024-06-01 15:25:56 följande:
    nu ljuger du en hel del och för fram SDs försvar genom att spegla SDs agerande på de andra partierna...

Särkilt SD har framfört propaganda som syftar till att misskreditera andra partier som i stor mån tummar på sanningen.

det här är ju det hela Trollfabriksavslöjandet om SD har visat!

Istället framför du SDs narrativ att det är de andra partierna som gör det som tydligt visats att det är SD som gör.
    Ja, allt man läser är hämtat från en instruktionsmanual som sd har skickat ut. Ska man dra den röda tråden så är det krystad whataboutism i kombination med en offerkofta.

Sd har tidigare fått manuskript från ryssen som egentligen har samma innehåll.
  • Anonym (Tipw)
    Anonym (Tipw) skrev 2024-06-03 13:43:27 följande:
    Ja, allt man läser är hämtat från en instruktionsmanual som sd har skickat ut. Ska man dra den röda tråden så är det krystad whataboutism i kombination med en offerkofta.

Sd har tidigare fått manuskript från ryssen som egentligen har samma innehåll.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2X1Jn/svensk-affarsman-med-sd-kopplingar-fick-miljardkontrakt-i-ryssland

S
    d:s rysskopplingar går tillbaka många år, här finns utdrag från manuskriptet som sd förväntades försvara ryssen med. Känns det bekant? Samma sorts retorik som används för att försvara trollfabrikerna (som det också visade sig hade rysskoppling) men det var tvunget att försvinna snabbt. Sånt ska inte synas.
  • Anonym (Tipw)
    felix le chat skrev 2024-06-03 14:12:38 följande:

Om jag måste välja:

MP & V klan röstning i utanförskapsområden

SD trollfabrik som visade sej vara humor & satir

Jag väljer det sistnämnda alla dagar i veckan.

Vit-makt propaganda och rysspropaganda. Jomenvisst det är bara oskyldig "humor och satir" Du känner väl till att både vit makt och rysspropaganda kan presenteras som satir? Inte blir det mindre manipulativt då. Partiet presenterar vad de står får på så sätt. För att inte snacka om att de låtsas vara muslimer för att uppvigla andra muslimer, skulle inte kalla det för humor. Snarare inhemsk terrorismpropaganda.

sd är en bunt antinationalister som låtsas vara nationalister.
  • Anonym (Tipw)
    Rataxes skrev 2024-06-05 21:11:33 följande:

Såssar i ett nötskal, den enda politik de har är att de inte är SD. 

3

2

1

"Du går SD's ärenden"

3

2

1

"Du är ett Sd-troll"

Verkar som du tror att alla som är kritiska mot sd är sossar. Hjärntvätten har fått fäste i dig, sd:s polariserande svartvita retorik fungerar. 
  • Anonym (Tipw)
    Rataxes skrev 2024-06-05 21:29:09 följande:
    Här på forumet är de som gapar högst såssar. Hjärntvätt biter inte på mig, jag är immun mot debilvänsterpropaganda.

Jag har för övrigt ingenting till övers för SD, inte heller för partier vars enda politik tycks vara att inte vara SD. Det enda som talas om i partiledarutfrågningarna är om de tar avstånd från SD. Gäsp...
    Det är inte min uppfattning. Majoriteten (oavsett politisk läggning, förutom sd) anser naturligtvis att sd:s trollfabrik är förkastligt.

Så fungerar inte hjärntvätt. Du ska naturligtvis inte vara medveten om den. Uppenbarligen så uppfattar du alla som är sd-kritiska som sossar för att du har blivit lärd att tro det. Du använder t om uttryck som "debilvänsterpropaganda" Det ska manipuleras fram att det finns exakta poler, inget mellanläge. Har aldrig hört något om att de andra partiernas enda politik ska vara att de är mot sd, tvärtom t om, sd:s i princip enda politiska åskådning är missnöje. Så jag antar att det du skriver också är ett narrativ hämtat från den manipulativa sd-propagandan. Sd har en fabläss för att projicera. Hävdar sd något om andra partier så kan du ge dig fan på att det är något som de sysslar med själv, men vill flytta strålkastarljuset.
  • Anonym (Tipw)
    Anonym (micke) skrev 2024-06-07 13:48:33 följande:
    Ovanstående är desinformation - precis sånt som du själv kritiserar.

Har man inget bättre att anklaga SD för så hittar man helt enkelt på.

Ett äkta hot mot demokratin är klanröster. Dvs en befolkningsgrupp röstar
    unisont på ett parti som belönar gruppen med fördelar.
    Används av Sossarna, MP och Vänstern.
    Nej, det är det inte. Visade sig att ett av sd:s trollkonton spred rysspropaganda också. Sd har gjort resor till Krim för att övervaka valet där allt "gick så föredömligt till" Du vet väl att ryssen invaderade Krim 2014 och höll ett låtsasval där de hävdade att alla egentligen vill tillhöra Ryssland? Sd tycker det är mer än ok. Ryssen skickar manuskript till sd om hur de ska uttrycka sig. Samma sorts retorik ser vi utspela sig idag, jag undrar var det narrativet är hämtat från?
  • Anonym (Tipw)
    nattuw skrev 2024-06-09 07:15:04 följande:
    För att vara ett parti som inte har några heltidsanställa troll så lyckas S förvånansvärt bra med att fylla diverse forum med S propaganda.
    Kallar du kritiken som sd får för "sossepropaganda"? haha, ja, sd har verkligen lyckats i så fall. Alla som inte är med dom är mot dom (och sossar)
  • Anonym (Tipw)
    Padirac skrev 2024-06-09 20:47:58 följande:
    Här finns samma information om SDs partistödda trollfabrik som Kalla fakra avslöjade.

www.etc.se/inrikes/sd-s-trollsidor-kallade-loeoef-foer-landsfoerraedare

"Sverigedemokraterna har i åratal drivit en hemlig hatkampanj mot Annie Lööf. De partikontrollerade Facebooksidorna Politiskt inkorrekt och Sverigebilden har postat hundratals hetsande inlägg om Centerledaren. I flera inlägg kallas hon för ?landsförrädare?, ?mytoman? och ansvarig för att invandrare ?säljer droger, knivar poliser och våldtar?.

...
     Facebooksidan Sverigebilden delade ett inlägg där C-ledaren kallas ?Den falskaste människa jag någonsin har sett. Ljuga svenska folket rakt upp i ansiktet, hoppas hon straffas rejält för straff hade jag fått om jag ljugit som hon?. ?Samma sida pekar ut Lööf som ansvarig för att ta hit ?afghaner? som ?rekryteras av kriminella gäng, säljer droger, knivar poliser och våldtar.? Inläggen har spridits av PI och Sverigebilden till sina sammanlagt över 100 000 följare.

Order av partistyrelsen?
    Det står ingenstans vem som skrivit inläggen eftersom sidornas administratörer är anonyma. Men Dagens ETC kunde nyligen avslöja att Politiskt inkorrekt och Sverigebilden är två av en hel flora av hemliga Facebooksidor som drivs av Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Partiet har ett antal heltidsavlönade nätkrigare som på uppdrag av Jimmie Åkesson och andra medlemmar i partistyrelsen drevar mot politiska meningsmotståndare.

...

Hatet mot Annie Lööf på nätet har diskuterats flitigt sedan åklagaren nyligen lämnade besked att centerledaren var den tilltänkta måltavlan i Almedalen. Gärningsmannen Theodor Engström avbröt av någon anledning sina planer och attackerade istället psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren som dog av skadorna. Gärningsmannen har erkänt mordet. 
    ...
    SD:s kommunikationsavdelning driver även Youtube-kanalen Riks som gjort fler än 180 klipp om Annie Lööf där hon hånas och kallas bland annat för ?ett hot mot demokratin?.

Dagens ETC har sökt Sverigedemokraterna."

Död
    Hörde att en av anledningarna till gärningsmannen attackerade i Almedalen var att han kände ett stöd på nätet. Det är fruktansvärt.
  • Anonym (Tipw)
    Anonym (Förnuftets röst) skrev 2024-06-10 19:37:45 följande:
    Vilket jag faktiskt har svårt att förstå. SD:s viktigaste fråga är väl att kasta ut invandrarna (återvandring) så varför fick snubben sparken för att han sjöng samma sak som Åkesson uttrycker hela tiden?
    T om nazisterna själva skyller på att alla andra är nazister. Det ska ju inte vara så offentligt. Finns en anledning till att sd har en falang som kallas för "bunkern" 
Svar på tråden Vad tycker ni om SD:s Trollfabrik och desinformation