• Anonym (missbruk)

Missbrukande mamma som manipulerar dotter

Hur ska man hjälpa en tonåring som blir manipulerad av sin mamma?
    I detta fall bor dottern i tonåren hos sin pappa med anledning av missbruk och psykisk ohälsa hos mamman. Dottern har bott där växelvis innan missbruket uppdagades och det hade då gått ganska långt. Det har förmodligen pågått en längre tid och dottern har medvetet eller undermedvetet vetat om att något varit fel. Dottern är 100% lojal till sin mamma och skulle inte berätta något om vad som sker eller skett. 

Mamman har ändå daglig kontakt med dottern. Hon ljuger om att hon inte har missbruk, kommer med olika bortförklaringar och manipulerar dottern. De kan prata i telefon i flera timmar. Vi ser att dottern mår mycket dåligt. Är inbunden. Sitter instängd på sitt rum. Sitter och stirrar rakt fram vid middagsbordet och säger ingenting. Hon kan brista ut i gråt och säger att det beror på stress över skolan t ex. Hon umgås periodvis med kompisar. Men det är svårt att veta om hennes mående beror på mamman eller kompisar eller något annat som hänt. Hon är tyst som muren.

Vi vet inte hur vi ska nå fram till henne. Vi vet inte exakt vad mamman säger till henne, mer än det som kommer fram mellan raderna när dottern argumenterar för att få bo där igen.Vi kan inte säga något, för vi vet inte vad de pratar om. Vi kan bara säga att hon inte kan bo där på grund av mammans missbruk. Mamman har ingen kontakt med pappan. Pappan tar kontakt vid planering av övervakat umgänge. Men mamman har inte tagit kontakt under senaste året en enda gång. Vi vet inte heller vad som sker med kompisarna. Om konflikter där eller liknande. Sånt vet vi däremot att hon pratar med mamman om, men mamman skulle aldrig säga något till pappan om det. Hon ser dottern som en kompis.

Dottern säger ingenting. Vill inte prata med oss eller någon annan. Varken skolkurator eller BUP. Hon vill inte ha en kontaktperson. Hon vet att vem som helst som hon skulle prata med har anmälningsskyldighet och att hon aldrig kan berätta för någon om något, för då tror hon att hon aldrig kommer få träffa sin mamma. Allt hon bär på får hon bära ensam och vi känner oss hjälplösa?

Vi brukar försöka prata med henne. När vi frågar hur hon mår säger hon bra. När man frågar henne om något speciellt hänt när hon sitter helt tyst säger hon nej, att det inte är något eller när hon onormalt ledsen för småsaker och man frågar om det är något annat som hänt säger hon nej. Vad gör man?
  • Svar på tråden Missbrukande mamma som manipulerar dotter
  • Anonym (Bfnf)

Bra att du vill hjälpa henne och inte bara står och glor på som många tyvärr gör 

• Anonym (Övertro)
    Anonym (Bfnf) skrev 2024-05-02 14:16:39 följande:
    Jag orosanmälde min mamma och min morbror. Det går visst. 
    Nej  du har fel. Man anmäler oro för barnet.
  • Anonym (Övertro)
    Anonym (Bfnf) skrev 2024-05-02 14:17:03 följande:

Och nej, så ska man inte behöva tänka. De är till för att hjälpa till. 

Åh  naiva tanke!
  • Anonym (Bfnf)
    Anonym (Övertro) skrev 2024-05-02 14:20:29 följande:
    Nej  du har fel. Man anmäler oro för barnet.
    Man kan orosanmäla vuxna med. Säger ju att jag har gjort det så visst går det. Läs på.
  • Anonym (Bfnf)
    Anonym (Övertro) skrev 2024-05-02 14:21:14 följande:
    Åh  naiva tanke!
     Nej. Jobbar inom vården så vet vad jag pratar om.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Bfnf) skrev 2024-05-02 14:22:43 följande:
    Man kan orosanmäla vuxna med. Säger ju att jag har gjort det så visst går det. Läs på.
    När det är barn inblandade så bör man väl isf göra orosanmälan både för barnet och den vuxna. Skillnaden är att om det inte finns barn i familjen så kan den vuxna bara tacka nej till soc hjälp och så är det ur världen. Med barn i bilden släpper de så klart inte en sådan situation utan då måste de verka för barnets bästa. De kan fortfarande inte tvinga den vuxna till att förändra sitt liv men de kan göra insatser för barnets del, även tvingande sådana.
  • Anonym (Bfnf)
    Anonym (Jo) skrev 2024-05-02 14:39:54 följande:
    När det är barn inblandade så bör man väl isf göra orosanmälan både för barnet och den vuxna. Skillnaden är att om det inte finns barn i familjen så kan den vuxna bara tacka nej till soc hjälp och så är det ur världen. Med barn i bilden släpper de så klart inte en sådan situation utan då måste de verka för barnets bästa. De kan fortfarande inte tvinga den vuxna till att förändra sitt liv men de kan göra insatser för barnets del, även tvingande sådana.
    Ja och i detta fallet behöver man ju verkligen göra något för båda 
  • Anonym (Bfnf)

Hade önskat någon gjort något för mig och min syster för vi hade det då inte bra 

• Anonym (Bfnf)

Pappa var kvar med mamma för barnens skull sa han, för han sa att hon aldrig hade kunnat ta hand om oss själva. Förstod inte just då, när jag var tonåring. Nu när en annan är äldre så förstår jag helt och hållet vad han menade. Men soc kunde ju gjort något. 

• Anonym (Bfnf)

Så det är inte alltid bättre att försöka själv. I vårt fall hade det varit bäst att pappa haft ensam vårdnad ungefär. Men det hade blivit tungt för honom. Men mamma kunde inte ens betala räkningar, inget körkort , inga vänner, söp ner sig osv.

Man får tänka på barnets bästa. Det är ju inte att hänga med en missbrukande förälder. 

• Anonym (Övertro)
    Anonym (Bfnf) skrev 2024-05-02 14:23:03 följande:
     Nej. Jobbar inom vården så vet vad jag pratar om.
    Och inbillar dig att jag inte vet vad jag pratar om?
    Jag bryr mig inte om vad du tror, jag vet det jag vet.

Utöver det så har mamman inte ens vårdnaden om dottern, dotter bor inte hos henne. Alls-.
  • Anonym (Bfnf)
    Anonym (Övertro) skrev 2024-05-02 15:50:11 följande:
    Och inbillar dig att jag inte vet vad jag pratar om?
    Jag bryr mig inte om vad du tror, jag vet det jag vet.

Utöver det så har mamman inte ens vårdnaden om dottern, dotter bor inte hos henne. Alls-.
    Så du menar att man inte kan orosanmäla vuxna? Nehe, okej. Vi säger så. 
  • Anonym (Bfnf)

Då vet jag faktiskt inte hur jag själv lyckades göra det. 

• Anonym (Övertro)
    Anonym (Bfnf) skrev 2024-05-02 15:53:26 följande:
    Inte i fallet när oron ligger på barnet.
    Nej, det kan man inte.

Ja, vi säger så.
    Hej med dig.
  • Kitty8888

Anmäl mamman till socialen.känner igen mig mycket i henne som yngre. Inget sker sålänge folk bara står och tittar på. Görs ingenting sålänge som hon är ung så kommer hon bli en trasig äldre.

• Tom Araya
    Anonym (Bfnf) skrev 2024-05-02 15:53:26 följande:
    Anonym (Övertro) skrev 2024-05-02 16:01:10 följande:
    Inte i fallet när oron ligger på barnet.
    Nej, det kan man inte.

Ja, vi säger så.
    Hej med dig.
    Jo, men så är det ju faktiskt. Socialtjänsten är ingen polis utan har ett omsorgsansvar. Anmälan till socialtjänsten handlar om att skydda/hjälpa någon som far illa, inte att sätta dit folk man tycker sköter sig dåligt.

Svar på tråden Missbrukande mamma som manipulerar dotter