• Anonym (Mamma)

Gör jag fel som inte nattvandrar?

Jag har två barn, ett i gymnasiet och ett i högstadiet. Jag har varit själv med dem sen de var små. De är båda skötsamma, sportar mycket, spelar spel med kompisar över nätet osv och har aldrig varit ute och hängt på IP och liknande som vissa barn i området gör. 

Det finns en mamma med barn i samma ålder, vi har aldrig varit kompisar direkt men barnen har växt upp i samma område och skola så vi känner varandra ändå. Hon är en sån där som alltid tar på sig uppdrag och fixa med insamlingar, klasskassor osv och när barnen blivit större även nattvandringar.

Då jag varit själv med barnen har det aldrig varit ett alternativ för mig att vara med på vandringarna och dessutom har aldrig mina barn varit ute i området på helgkvällarna. Sedan i vintras har dock min särbo sedan många år börjat bo med oss på helgerna. Han jobbar i en annan stad och har övernattningslägenhet där men brukar vara hemma från torsdag eller fredag till måndag. 

Jag nämnde nåt om det till den där mamman som då direkt frågade om hon kunde förvänta sig att se mig på några nattvandringar nu när det finns en annan vuxen som kan vara hemma med mina barn. Jag blev helt paff och svarade att jag dels inte vill lägga det på honom, att vi vill umgås på helgerna och framförallt- att mina barn inte är ute på nätterna så jag förstår inte varför jag ska vara ute och passa andras. 

Då blev hon riktigt upprörd och jag fick en lång harang om solidaritet och gemensamt ansvar för våra ungdomar. Jag sa igen att jag faktiskt inte tycker det är mitt ansvar att ta hand om främmande tonåringar som blivit fulla eller rökt på när deras egna föräldrar uppenbarligen struntar i det ansvaret. Då blev hon ännu surare och vi skildes åt.

Tänker jag helt galet här? Vi bor i ett område med både lugna och lite stökiga kvarter både jag eller barnen håller oss helst i vår egen del. Det kanske är själviskt men det är också så samhället ser ut. 

• Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Egoism) skrev 2024-04-27 11:46:50 följande:
    Fast det är ju inte för att du INTE nattvandrar som du, iaf i mitt tycke, ses som självisk utan för att ditt resonemang kring varför du inte nattvandrar är för att DINA barn inte är ute och slirar och då anser du att du inte behöver nattvandra. Det är ju du själv som skrivit att det är anledningen till varför du inte gör det. Du har dessutom skrivit att du skulle nattvandrat om dina egna barn var ute och slirade. Du ser inte hur det kan komma fram som själviskt? 

Som om någon skulle bry sig? Vad menar du? Självklart finns det någon som bryr sig. Personen som blir misshandlad bryr sig. Hens föräldrar och närstående bryr sig. Det finns många som bryr sig. 

Du säljer inte direkt in dig själv i denna tråd måste jag säga...

Jag har inte sagt att jag skulle nattvandra om mina barn ute och rände, jag sa att jag skulle vara ute. Jag skulle kräva att få skjutsa, veta var de höll hus osv. Mitt fokus skulle fortfarande vara mina barn. Skulle jag ha vänner vars barn behövde stöd skulle jag också ställa upp. Men det är väsensskilt från det stök som föregår i vårt centrum.

Jag menade vidare att det är stöket som inte skulle bry sig. Våld och droghandel sker uppenbarligen oavsett om en liten grupp föräldrar rör sig i krokarna eller inte. 

• Anonym (Sussi)

Precis som du, TS, har jag inga tonårsbarn som är ute och härjar om kvällarna. Faktum är att jag inte har några barn alls. Jag kan inte låta bli att undra vad din bekanta tycker om mig. Rimligtvis borde jag väl ha ännu större skyldighet att nattvandra än vad du har? Jag har ju inga barn hemma som behöver mig där.

• Anonym (Sofia)

Har två vuxna söner och har inte nattvandrat en gång i mitt liv, inte min man heller. Varför? För att våra barn inte varit ute på stan på nätterna.

Vi har ställt upp på en massa andra sätt ända sedan de gick på dagis. Särskilt genom att finnas där lite extra för ett par av deras kompisar som haft det lite extra kämpigt.

Då vi har ganska stor åldersskillnad på våra barn var jag föräldraledig när den äldsta började skolan och vårt hem fungerade lite som ett dagis/fritids för ett par grabbar.

När de blev äldre var det oftast vi som skjutsade och hämtade vid idrott, biobesök och senare hemmafester. En del av ungdomarna hade föräldrar utan bil och körkort och en del hade tyvärr föräldrar som inte brydde sig.

Jag anser att jag och min man gjort en hel del för de barn och ungdomar som funnits i vår närhet, både våra egna och andras.

Än idag händer det att vi får en kram på stan av någon (nu vuxen) kille som vi betytt mycket för. För att vara helt ärlig så ser jag fortfarande ett par av dem som "mina grabbar".

• Anonym (Luke)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-27 12:07:58 följande:

Jag har inte sagt att jag skulle nattvandra om mina barn ute och rände, jag sa att jag skulle vara ute. Jag skulle kräva att få skjutsa, veta var de höll hus osv. Mitt fokus skulle fortfarande vara mina barn. Skulle jag ha vänner vars barn behövde stöd skulle jag också ställa upp. Men det är väsensskilt från det stök som föregår i vårt centrum.

Jag menade vidare att det är stöket som inte skulle bry sig. Våld och droghandel sker uppenbarligen oavsett om en liten grupp föräldrar rör sig i krokarna eller inte. 

Nattvandring är mest en inbillning av trygghet. Samtidigt får nattvandrarna sämre sömn och presterar sämre på dagen. Tycker hela iden är korkad faktiskt.
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (Luke) skrev 2024-04-27 12:45:46 följande:
    Nattvandring är mest en inbillning av trygghet. Samtidigt får nattvandrarna sämre sömn och presterar sämre på dagen. Tycker hela iden är korkad faktiskt.
    Jag tror att det finns en del människor som är riktigt bra på det och verkligen gör skillnad. Men skulle jag ge mig ut i natten med en röd jacka skulle jag mest känna mig vilsen och inte veta vem jag skulle prata med eller vad jag skulle säga, och det är jag nog inte ensam om.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-04-27 12:28:27 följande:

Har två vuxna söner och har inte nattvandrat en gång i mitt liv, inte min man heller. Varför? För att våra barn inte varit ute på stan på nätterna.

Vi har ställt upp på en massa andra sätt ända sedan de gick på dagis. Särskilt genom att finnas där lite extra för ett par av deras kompisar som haft det lite extra kämpigt.

Då vi har ganska stor åldersskillnad på våra barn var jag föräldraledig när den äldsta började skolan och vårt hem fungerade lite som ett dagis/fritids för ett par grabbar.

När de blev äldre var det oftast vi som skjutsade och hämtade vid idrott, biobesök och senare hemmafester. En del av ungdomarna hade föräldrar utan bil och körkort och en del hade tyvärr föräldrar som inte brydde sig.

Jag anser att jag och min man gjort en hel del för de barn och ungdomar som funnits i vår närhet, både våra egna och andras.

Än idag händer det att vi får en kram på stan av någon (nu vuxen) kille som vi betytt mycket för. För att vara helt ärlig så ser jag fortfarande ett par av dem som "mina grabbar".

Min upplevelse är att många inte riktigt tycker att den här typen av engagemang räknas. För det syns ju inte.

Jag kommer från en familj som är som du beskriver. När vi var myndiga och gick ut, var mitt föräldrahem en självklar plats att åka till mitt i natten. Mina föräldrar dukade upp frukostbuffé och satt och småpratade med mina kompisar om vad som hänt under natten och vad som hände i livet. Min mamma agerade stöttning för kompisar med kärleksbekymmer, där de egna föräldrarna inte brydde sig. Mitt syskon hade en kompis som hade det tufft hemma och hen var alltid välkommen till oss. I hens familj åt man i princip bara snabbmat, så smakpaletten byggdes upp hemma hos oss, med middagar flera gånger i veckan. Min pappa pluggade matte med kompisen för att hen skulle klara betygen och min mormor som brukade fixa våra matsäckar till utflykter (hon gjorde en gudomlig rätt som vi alltid ville ha med) lagade alltid extra så det räckte till kompisen också.

Ändå var det sura miner när min pappa klev av som idrottstränare i föreningen. "TÄNK PÅ BAAARNEN!" Det var också sura miner för att det inte nattvandrades. Att min pappa klev upp mitt i natten och hämtade mig och kompisarna, räknades liksom inte. Det var ju ingenting som basunerades ut och syntes.
  • Rockärbäst

Vi har 2 vuxna barn och de har alltid varit skötsammaGlad
    Men jag och maken har ÄNDÅ nattvandrat för vi tycker att de ungdomar vars föräldrar skiter i dom behöver någon att prata med när de driver omkring.  

• Anonym (H)

Nu för tiden är det väl inte mycket vuxna kan göra för att skapa ordning och reda bland andras ungdomar, då risken att dö på kuppen blir allt vanligare. Det är bättre att föräldrar tar sitt ansvar och har koll på sina egna barn eventuellt med med hjälp av de instanser som behövs för att vi ska få ett samhälle utan huliganer. 

• Anonym (Q)

Är det pengar inblandade i nattvandringen? I så fall kan du erbjuda dig att betala ett belopp, så att inte dina barn surfar på vad andra barns föräldrar gör för att få pengar till klasskassan. Men du kan inte bli tvingad till något. Blir du tvingad, så jobbar du inte bra den kvällen.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Rockärbäst skrev 2024-04-27 13:11:49 följande:

Vi har 2 vuxna barn och de har alltid varit skötsammaGlad
    Men jag och maken har ÄNDÅ nattvandrat för vi tycker att de ungdomar vars föräldrar skiter i dom behöver någon att prata med när de driver omkring.  

Ni gjorde en jättefin insats, men man ska inte pressas till det eller få skit för att man inte gör det.
Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?