• Anonym (Mamma)

Gör jag fel som inte nattvandrar?

Jag har två barn, ett i gymnasiet och ett i högstadiet. Jag har varit själv med dem sen de var små. De är båda skötsamma, sportar mycket, spelar spel med kompisar över nätet osv och har aldrig varit ute och hängt på IP och liknande som vissa barn i området gör. 

Det finns en mamma med barn i samma ålder, vi har aldrig varit kompisar direkt men barnen har växt upp i samma område och skola så vi känner varandra ändå. Hon är en sån där som alltid tar på sig uppdrag och fixa med insamlingar, klasskassor osv och när barnen blivit större även nattvandringar.

Då jag varit själv med barnen har det aldrig varit ett alternativ för mig att vara med på vandringarna och dessutom har aldrig mina barn varit ute i området på helgkvällarna. Sedan i vintras har dock min särbo sedan många år börjat bo med oss på helgerna. Han jobbar i en annan stad och har övernattningslägenhet där men brukar vara hemma från torsdag eller fredag till måndag. 

Jag nämnde nåt om det till den där mamman som då direkt frågade om hon kunde förvänta sig att se mig på några nattvandringar nu när det finns en annan vuxen som kan vara hemma med mina barn. Jag blev helt paff och svarade att jag dels inte vill lägga det på honom, att vi vill umgås på helgerna och framförallt- att mina barn inte är ute på nätterna så jag förstår inte varför jag ska vara ute och passa andras. 

Då blev hon riktigt upprörd och jag fick en lång harang om solidaritet och gemensamt ansvar för våra ungdomar. Jag sa igen att jag faktiskt inte tycker det är mitt ansvar att ta hand om främmande tonåringar som blivit fulla eller rökt på när deras egna föräldrar uppenbarligen struntar i det ansvaret. Då blev hon ännu surare och vi skildes åt.

Tänker jag helt galet här? Vi bor i ett område med både lugna och lite stökiga kvarter både jag eller barnen håller oss helst i vår egen del. Det kanske är själviskt men det är också så samhället ser ut. 

• Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?
  • Anonym (Sportmorsan)

Du kanske har ställt upp för andras ungar i och med att dina barn idrottat.
    Ett extra mellanmål, en utväxt träningsoverall och en plats i bilen för de som inte har föräldrar som bryr sig.

• EpicF

Nej, du gjorde inte fel som inte vill nattvandra.

Der gör man om man vill, har tid och orkar. Kanske också mer om ens egna barn är ute och ränner på kvällen. 

• EpicF
    Anonym (Sportmorsan) skrev 2024-04-26 14:05:50 följande:

Du kanske har ställt upp för andras ungar i och med att dina barn idrottat.
    Ett extra mellanmål, en utväxt träningsoverall och en plats i bilen för de som inte har föräldrar som bryr sig.

Om man vet att föräldrarna inte bryr sig om sina barn så gör man en orosanmälan till Socialen. 
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2024-04-26 14:04:38 följande:
    Men du uttrycker dig ju faktiskt själviskt, så jag är inte särskilt förvånad över reaktionen, även om jag inte själv reagerar så.
    Därmed inte sagt från mitt håll att du är självisk utöver försvarbar nivå, men vi har alla olika uppfattningar om vad som är försvarbart.

Jag förstår vad du menar. Men jag tycker också man ska ha förståelse för att det är omöjligt att leva utan en viss grad av själviskhet. Jag är inte obrydd inför andra
    människors svårigheter och är i många avseenden hjälpsam. Just den här frågan om nattvandring har dock aldrig känts relevant för mig. 

Men jag uttryckte mig klantigt, det får jag ta på mig.

• Anonym (Ui)

Jag tycker du gör helt rätt TS. Och mycket klokt av dig att inte utnyttja partnern som barnvakt. Galet att den här kvinnan bara tog det för givet. 

• Anonym (Lenny)

Du gör inte fel som inte nattvandrar, men din förklaring är inte särskilt sympatisk. 

Kom i håg, i morgon kan det vara ditt eget barn som hamnat på avvägar. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lenny) skrev 2024-04-26 20:11:42 följande:

Du gör inte fel som inte nattvandrar, men din förklaring är inte särskilt sympatisk. 

Kom i håg, i morgon kan det vara ditt eget barn som hamnat på avvägar. 

Ja, men börjar något av mina barn vara ute och slira lovar jag att jag kommer gå ut. Och jag förväntar inte att andra föräldrar ska ta hand om mina barn. 
  • Tomas Svensson
    Tom Araya skrev 2024-04-26 13:11:11 följande:

Du har satt dig själv på pottan helt i onödan.

Dina uttryck som i princip betyder "sköt dig själv och skit i andra" är oerhört provocerande för den som engagerar sig i samhället och för allas trygghet. Du skulle inte ha sagt så utan istället visa tacksamhet och glädje över att det finns folk som ställer upp.

Ingen, allra minst denna mamma har att göra med om din särbo är hos dig på helgerna eller inte. Helt onödigt att berätta.

Man måste inte ställa upp på allt, exempelvis att nattvandra, vare sig man har barn eller inte. Men ofta är det de som har minst problem hemma med sina egna barn, som faktiskt har tid och ork över att engagera sig ute i samhället. Man kanske gör det för att man sett problemen hos andra barn/ungdomar man känner och kanske t.o.m. att ens egna barn varit i farozonen under någon period.

Du hade lätt kommit undan med att inte engagera dig genom att helt enkelt inte säga något utan bara låta det rinna ut i sanden.

Skriver helt under på det här. Absolut ingen lg som kräver att du ställer upp, men det är också lätt att alltid hitta anledningar till att man själv inte ska ställa upp. Själv har jag lämnat blod i en massa år. Borde kanske inte ha gjort det eftersom jag aldrig har behövt ta emot. Undra hur det hade blivit om alla andra blodgivare hade följt mig i spåret och avvaktat med att ge tills de själva hade behövt.

Man behöver i te alltid vara bäst i klassen, men bra att dra sitt strå i stacken i samhället.
  • Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-26 15:02:10 följande:

Jag förstår vad du menar. Men jag tycker också man ska ha förståelse för att det är omöjligt att leva utan en viss grad av själviskhet. Jag är inte obrydd inför andra
    människors svårigheter och är i många avseenden hjälpsam. Just den här frågan om nattvandring har dock aldrig känts relevant för mig. 

Men jag uttryckte mig klantigt, det får jag ta på mig.

Jag har full förståelse för att prioriterar dig själv och din familj av de flertal skäl du har nämnt.
    Men det du sa och hur du sa det triggar igång vissa. Det var helt enkelt mer information än du borde och behövde lämna.

Men nu är det gjort och kan inte göras ogjort.
    Troligen är det inte hela världen att just denna person ser dig som självisk och inte kommer att bli din bästa vän, så försök att släppa det bara.
  • Anonym (S)

Du har inte gjort något fel. Nattvandring är något som man ställer upp på frivilligt. Det var fel av den andra mamman att pressa dig på det sättet.

Ta inte åt dig av taskiga kommentera, tyvärr gör inte alla duktiga människor det de gör för att de är godhjärtade människor utan för att de är just duktiga och vill skriva andra på näsan.

Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?