• Anonym (Mamma)

Gör jag fel som inte nattvandrar?

Jag har två barn, ett i gymnasiet och ett i högstadiet. Jag har varit själv med dem sen de var små. De är båda skötsamma, sportar mycket, spelar spel med kompisar över nätet osv och har aldrig varit ute och hängt på IP och liknande som vissa barn i området gör. 

Det finns en mamma med barn i samma ålder, vi har aldrig varit kompisar direkt men barnen har växt upp i samma område och skola så vi känner varandra ändå. Hon är en sån där som alltid tar på sig uppdrag och fixa med insamlingar, klasskassor osv och när barnen blivit större även nattvandringar.

Då jag varit själv med barnen har det aldrig varit ett alternativ för mig att vara med på vandringarna och dessutom har aldrig mina barn varit ute i området på helgkvällarna. Sedan i vintras har dock min särbo sedan många år börjat bo med oss på helgerna. Han jobbar i en annan stad och har övernattningslägenhet där men brukar vara hemma från torsdag eller fredag till måndag. 

Jag nämnde nåt om det till den där mamman som då direkt frågade om hon kunde förvänta sig att se mig på några nattvandringar nu när det finns en annan vuxen som kan vara hemma med mina barn. Jag blev helt paff och svarade att jag dels inte vill lägga det på honom, att vi vill umgås på helgerna och framförallt- att mina barn inte är ute på nätterna så jag förstår inte varför jag ska vara ute och passa andras. 

Då blev hon riktigt upprörd och jag fick en lång harang om solidaritet och gemensamt ansvar för våra ungdomar. Jag sa igen att jag faktiskt inte tycker det är mitt ansvar att ta hand om främmande tonåringar som blivit fulla eller rökt på när deras egna föräldrar uppenbarligen struntar i det ansvaret. Då blev hon ännu surare och vi skildes åt.

Tänker jag helt galet här? Vi bor i ett område med både lugna och lite stökiga kvarter både jag eller barnen håller oss helst i vår egen del. Det kanske är själviskt men det är också så samhället ser ut. 

• Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?
  • Anonym (Stök)

När jag var ung gjorde nattvandrarna noll för mig och mina kompisar, vi sågs nog som för stökiga för dom utan dom som gjorde något för oss och som hjälpte var fältarbetare och till viss del polisen.

Nu som vuxen och med stora barn, yngsta ör 19 så har jag aldrig nattvandrat, jag har ansett att jag ej har tid då jag jobbar natt och jobbar ca varannan helg.
    Däremot så har jag stoppat slagsmål på väg till jobbet och när jag jobbade kvällar på väg hem från jobbet.

Jag har annars varit den föräldern som skickat med extra fika till utflykter(vi fick skicka med fika/lunch även om det fanns att få från skolan)
    Alltid skickat med extra fika till sommaraktiviteter osv

Man kan hjälpa på olika vis, att nattvandra är bara en väldigt liten del av det.

• Anonym (Egoism)

Du behöver inte nattvandra. Du behöver inte bry dig om andra än dina egna. Men samtidigt så hade du kunnat uttrycka dig på ett annat sätt. 

Här har du en person som är driven och vill att alla, inte bara sina egna, barn och ungdomar ska få en tryggare tillvaro på kvällarna och nätterna och så säger du det du sa. Klantigt och otacksamt.

Sedan så håller jag faktiskt med din bekant. Du låter rätt självisk. Du skulle endast hjälpa till om det var av egen vinning; dvs. att göra det tryggt för dina egna den kvällen. Annars anser du att det inte är ditt jobb att se till att andra barn och ungdomar får det tryggare. 

De jag känner som nattvandrar är majoriteten föräldrar vars barn är i vuxen ålder (och inte är ute och slirar). De vill bara att samhället ska bli tryggare för alla och gör sitt yttersta för att hjälpa. Och deras engagemang och närvaro gör att det kanske förhindrar en våldtäkt, en misshandel, ett rån eller bara hjälper en berusad ungdomar hem. Helt fantastiskt att det finns människor som bryr sig om allas trygghet och säkerhet. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Egoism) skrev 2024-04-27 10:07:27 följande:

Du behöver inte nattvandra. Du behöver inte bry dig om andra än dina egna. Men samtidigt så hade du kunnat uttrycka dig på ett annat sätt. 

Här har du en person som är driven och vill att alla, inte bara sina egna, barn och ungdomar ska få en tryggare tillvaro på kvällarna och nätterna och så säger du det du sa. Klantigt och otacksamt.

Sedan så håller jag faktiskt med din bekant. Du låter rätt självisk. Du skulle endast hjälpa till om det var av egen vinning; dvs. att göra det tryggt för dina egna den kvällen. Annars anser du att det inte är ditt jobb att se till att andra barn och ungdomar får det tryggare. 

De jag känner som nattvandrar är majoriteten föräldrar vars barn är i vuxen ålder (och inte är ute och slirar). De vill bara att samhället ska bli tryggare för alla och gör sitt yttersta för att hjälpa. Och deras engagemang och närvaro gör att det kanske förhindrar en våldtäkt, en misshandel, ett rån eller bara hjälper en berusad ungdomar hem. Helt fantastiskt att det finns människor som bryr sig om allas trygghet och säkerhet. 

Varför är det just nattvandring som räknas för att man ska bli bedömd som en självisk eller osjälvisk person? Jag gör och har gjort andra saker till nytta för andras barn och ungdomar. Bara för att jag inte vill ge mig ut och försöka förhindra droghandel eller misshandel (som om nån skulle bry sig) blir jag stämplad som en oempatisk egoist. 

• Anonym (Ok)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-27 10:20:59 följande:

Varför är det just nattvandring som räknas för att man ska bli bedömd som en självisk eller osjälvisk person? Jag gör och har gjort andra saker till nytta för andras barn och ungdomar. Bara för att jag inte vill ge mig ut och försöka förhindra droghandel eller misshandel (som om nån skulle bry sig) blir jag stämplad som en oempatisk egoist. 

Varför tar du så illa upp av hennes kommentar? Om du vet att du hjälper/har hjälpt ungdomar på olika sätt, varför startar du ens tråden?

Eller är det så att hon kom åt en öm tå? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ok) skrev 2024-04-27 10:24:16 följande:
    Varför tar du så illa upp av hennes kommentar? Om du vet att du hjälper/har hjälpt ungdomar på olika sätt, varför startar du ens tråden?

Eller är det så att hon kom åt en öm tå? 
    Ingen öm tå men det är så klart inte roligt att bli ifrågasatt på det viset. Jag ser här att en del av er tycker det var helt rätt av henne medan andra inte. Så får det väl vara.

Och jag förstår att jag uttryckte mig klumpigt men jag blev lite överrumplad.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag har ofta gjort mindre insatser andra barn och ungdomar på olika sätt. Hållit koll, erbjudit hjälp, skjutsat, ringt föräldrarna, bidragit med mindre summor ekonomiskt.

Men nattvandring, där går min gräns. Det skulle jag bara göra om mina egna barn var ute och rände på natten. Jag förstår att det behövs fler, och jag är tacksam mot de som gör det. Som samhället har blivit skulle inte jag göra det var som helst. Men i mindre farliga områden och situationer, som mer handlar om fylla och bråk, eller att bara visa sig för att skapa trygghet, tror jag absolut att nattvandring gör skillnad. Jag tror inte att det är bortkastat.

Sen förstår jag om inte medelklassföräldrar vill bege sig dit där det kanske egentligen behövs som mest, med tanke på hur det har blivit med skjutningar och annat. Men nattvandring kan vara bra även i lugnare områden. Om inte annat för att uppmärksamma om något händer, eller förhindra att det värsta buset sprider sig dit?

Vi får ett bättre samhälle om så många som möjligt drar sitt strå till stacken, givetvis efter förmåga. Men det betyder inte att man måste ställa upp på allt.

Du behöver inte ha dåligt samvete TS, men jag håller med om att det blev fel i konversationen. Ni gjorde båda "fel". Du borde ha uttryckt dig smidigare, men hon borde å andra sidan inte ha pressat dig som hon gjorde. Att hoppa på någon med en sådan fråga så fort den nämner att särbon ska komma, och sedan bli sur, var onödigt och en överdriven reaktion.

Strunta i henne. Gjort är gjort, och du har ingen skyldighet att ställa upp på vare sig det ena eller det andra.

Kan tillägga att vi bor i en lugn och välmående småstad, utan problem med grov kriminalitet eller skjutningar och dyl, inte än. Men droghandel och bråk förekommer.

Orten har några ungdomar "på glid", jag tror att alla föräldrar vet vilka de är. Jag vet också att några föräldrar har börjat nattvandra. Jag och min man har aldrig fått frågan, säkert eftersom vi inte har tonåringar än, samt inte känner de stökiga ungdomarna. Jag uppfattar det som att det är bekantskapskretsen som tillfrågas i första hand, så vida inte någon drar igång något allmänt projekt.

Men skulle jag få frågan, skulle jag säga som det var. Att jag gärna hjälper till på andra sätt, men att jag varken har tid eller möjlighet att nattvandra.

• Anonym (Egoism)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-27 10:20:59 följande:

Fast det är ju inte för att du INTE nattvandrar som du, iaf i mitt tycke, ses som självisk utan för att ditt resonemang kring varför du inte nattvandrar är för att DINA barn inte är ute och slirar och då anser du att du inte behöver nattvandra. Det är ju du själv som skrivit att det är anledningen till varför du inte gör det. Du har dessutom skrivit att du skulle nattvandrat om dina egna barn var ute och slirade. Du ser inte hur det kan komma fram som själviskt? 

Som om någon skulle bry sig? Vad menar du? Självklart finns det någon som bryr sig. Personen som blir misshandlad bryr sig. Hens föräldrar och närstående bryr sig. Det finns många som bryr sig. 

Du säljer inte direkt in dig själv i denna tråd måste jag säga...
    Anonym (Egoism) skrev 2024-04-27 11:46:50 följande:
    Fast det är ju inte för att du INTE nattvandrar som du, iaf i mitt tycke, ses som självisk utan för att ditt resonemang kring varför du inte nattvandrar är för att DINA barn inte är ute och slirar och då anser du att du inte behöver nattvandra. Det är ju du själv som skrivit att det är anledningen till varför du inte gör det. Du har dessutom skrivit att du skulle nattvandrat om dina egna barn var ute och slirade. Du ser inte hur det kan komma fram som själviskt? 

Som om någon skulle bry sig? Vad menar du? Självklart finns det någon som bryr sig. Personen som blir misshandlad bryr sig. Hens föräldrar och närstående bryr sig. Det finns många som bryr sig. 

Du säljer inte direkt in dig själv i denna tråd måste jag säga...
    Om något av våra barn var ute och stökade skulle jag och / eller min man känna oss tvungna att nattvandra eller försöka hitta dem. Vi skulle inte vilja lägga det på andra föräldrar.

Tills dess prioriterar vi annat, samt att hjälpa till på andra sätt. Så det kan absolut vara en anledning, eller en bidragande orsak, till att man inte nattvandrar. 

Jag skulle inte ha uttryckt mig som TS, men resultatet blir ju samma. Jag nattvandrar inte om jag inte måste.
  • Anonym (Luke)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-26 12:59:23 följande:
    Gör jag fel som inte nattvandrar?

Jag har två barn, ett i gymnasiet och ett i högstadiet. Jag har varit själv med dem sen de var små. De är båda skötsamma, sportar mycket, spelar spel med kompisar över nätet osv och har aldrig varit ute och hängt på IP och liknande som vissa barn i området gör. 

Det finns en mamma med barn i samma ålder, vi har aldrig varit kompisar direkt men barnen har växt upp i samma område och skola så vi känner varandra ändå. Hon är en sån där som alltid tar på sig uppdrag och fixa med insamlingar, klasskassor osv och när barnen blivit större även nattvandringar.

Då jag varit själv med barnen har det aldrig varit ett alternativ för mig att vara med på vandringarna och dessutom har aldrig mina barn varit ute i området på helgkvällarna. Sedan i vintras har dock min särbo sedan många år börjat bo med oss på helgerna. Han jobbar i en annan stad och har övernattningslägenhet där men brukar vara hemma från torsdag eller fredag till måndag. 

Jag nämnde nåt om det till den där mamman som då direkt frågade om hon kunde förvänta sig att se mig på några nattvandringar nu när det finns en annan vuxen som kan vara hemma med mina barn. Jag blev helt paff och svarade att jag dels inte vill lägga det på honom, att vi vill umgås på helgerna och framförallt- att mina barn inte är ute på nätterna så jag förstår inte varför jag ska vara ute och passa andras. 

Då blev hon riktigt upprörd och jag fick en lång harang om solidaritet och gemensamt ansvar för våra ungdomar. Jag sa igen att jag faktiskt inte tycker det är mitt ansvar att ta hand om främmande tonåringar som blivit fulla eller rökt på när deras egna föräldrar uppenbarligen struntar i det ansvaret. Då blev hon ännu surare och vi skildes åt.

Tänker jag helt galet här? Vi bor i ett område med både lugna och lite stökiga kvarter både jag eller barnen håller oss helst i vår egen del. Det kanske är själviskt men det är också så samhället ser ut. 

Det bästa man kan göra på natten är att sova. Det är rätt självklart.

Undantaget må vara om ditt barn befinner sig ute i krissituation och behöver dig.
Svar på tråden Gör jag fel som inte nattvandrar?