• Anonym (Ledsen)

    Soc vill familjehems placera mitt barn

    Hade igår möte med soc och dom frågade hur vi ställde oss att vårt 16 barn ska bo hos en annan familj eller hvb hem ett tag.

    Känns som jag varken vet ut eller in. Det började för ca 1 1/2 år sen med att min dotter hamnade i fel umgänge, att hon började skolka allt mer, det eskalerade och hon stack iväg till en annan stad många ggr utan lov. Skolan och soc blev inkopplade. Senaste året har han inte gått i skolan alls. I november fick vi en insats av soc och dom tycker sig inte se någon förändring. Hon har slutat sticka iväg, hon är mest bara hemma och pratar med kompisar. Jag ser att det sakta men säkert har blivit förändringar till det positiva Det som är det stora problemet i mina ögon är att hon inte går i skolan eller någon annan aktivitet.
    Jag förstår faktiskt inte hur dom kan föreslå hvb hem. Trodde det var för riktigt stökiga ungdomar med kriminalitet, riskbruk, missbruk och självskadebetende men min ungdom har inget av det.
    Vad är bäst att göra i det här läget? Acceptera frivillig placering eller låta det bli ett lvu?
     

  • Svar på tråden Soc vill familjehems placera mitt barn
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-04-24 12:42:23 följande:
    För ts dotters del så upphör skolplikten helt under sommaren då det är helt frivilligt att gå gymnasiet. 
    Bra att du upprepar det jag skriver så att det är tydligt för ts. Det kommer dock inte påverka placeringen.
  • Anonym (Tea)

    Vad har Soc ställt för krav på skolan? De verkar fokusera på er föräldrar men om tjejen inte vill gå till skolan så till den grad att hon hellre bor på hvb-hem än går dit är ju något som är fel i skolan. 

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Tea) skrev 2024-04-24 13:57:06 följande:

    Vad har Soc ställt för krav på skolan? De verkar fokusera på er föräldrar men om tjejen inte vill gå till skolan så till den grad att hon hellre bor på hvb-hem än går dit är ju något som är fel i skolan. 


    Inte nödvändigtvis fel på skolan. Flickan verkar dessutom inte förstå allvaret, hon kanske inte tror att det blir placering och hon förstår nog inte hur illa det kan vara att bli det heller.
  • Anonym (D)

    Har dottern problem med psykisk ohälsa? Träffar hon någon psykolog eller kurator för att prata med någon oberoende om varför hon inte vill gå till skolan eller vad hon vill göra?

    Vad gäller placering är det rimligt att be soc förklara vad konkret de anser att dessa instanser ska hjälpa din dotter med, och fråga även om de gjort en ordentlig riskanalys för negativa konsekvenser av åtgärderna.

    Fråga också om de faktiskt långtgående och kostsamma åtgärderna verkligen är kostnadseffektiva och är det bästa för dottern, eller om det skulle kunna gå att hitta alternativa, mindre ingripande åtgärder för din dotter hemma.

    Skulle en internatskola eventuellt kunna vara ett alternativ eller kommer hon att rymma?

    Om dottern inte kommer iväg till skolan, skulle hon acceptera att följa distansundervisning eller jobba med en lärare/läxhjälpare hemma? Kan hon tänka sig någon form av jobb/praktik några timmar om dagen?

    Umgås hon fortfarande med de kompisarna som har negativ inverkan, eller umgås hon med andra vänner?

    Vad vill hon själv göra på sikt?

  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-24 13:41:17 följande:
    Bra att du upprepar det jag skriver så att det är tydligt för ts. Det kommer dock inte påverka placeringen.
    Upprepar det du skrev?

    Nej, der gjoede jag inte. Däremot rättade jag det du hade fel i, nämligen att skolplikten för ts dotter inte pausas under sommaren utan upphör helt. 
    "Skolplikten pausas över sommarlovet" - fel påstående.

    Nej, påstod jag att det påverkar placeringen? Nämnde jag öht något om placeringen? Nej, drt jag inte eftersom det inte fanns något om det att kommentera eller lägga till. 

    Det är ju fint om du faktisk läser det jag svarat på innan du svarar goddag yxskaft. 
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-24 14:01:00 följande:
    Inte nödvändigtvis fel på skolan. Flickan verkar dessutom inte förstå allvaret, hon kanske inte tror att det blir placering och hon förstår nog inte hur illa det kan vara att bli det heller.

    Det behöver inte vara något direkt fel på skolan, men de kan behöva anstränga sig mer, avsätta mer resurser och göra fler anpassningar för att det ska gå lättare för flickan att komma tillbaka. Det är viktigt att Soc sätter press på skolan och kontrollerar att de gör vad de ska. Föräldrar i TS sits har i regel tömt hela verktygslådan för länge sedan. Soc kan också ligga på BUP om de behöver prioritera en oatient.  


    Har individuell läroplan diskuterats? Är specialpedagogen inkopplad? Elevhälsan? 


    Soc är tyvärr rätt bra på att lägga all skuld på föräldrarna (det verkar vara där de är upplärda att leta fel) men glömmer att om en elev inte vill gå i skolan så är det kanske just i skolan problemet finns. 

  • Anonym (Tea)
    Anonym (D) skrev 2024-04-24 14:09:46 följande:

    Har dottern problem med psykisk ohälsa? Träffar hon någon psykolog eller kurator för att prata med någon oberoende om varför hon inte vill gå till skolan eller vad hon vill göra?

    Vad gäller placering är det rimligt att be soc förklara vad konkret de anser att dessa instanser ska hjälpa din dotter med, och fråga även om de gjort en ordentlig riskanalys för negativa konsekvenser av åtgärderna.

    Fråga också om de faktiskt långtgående och kostsamma åtgärderna verkligen är kostnadseffektiva och är det bästa för dottern, eller om det skulle kunna gå att hitta alternativa, mindre ingripande åtgärder för din dotter hemma.

    Skulle en internatskola eventuellt kunna vara ett alternativ eller kommer hon att rymma?

    Om dottern inte kommer iväg till skolan, skulle hon acceptera att följa distansundervisning eller jobba med en lärare/läxhjälpare hemma? Kan hon tänka sig någon form av jobb/praktik några timmar om dagen?

    Umgås hon fortfarande med de kompisarna som har negativ inverkan, eller umgås hon med andra vänner?

    Vad vill hon själv göra på sikt?


    Tumme upp på detta! 


    Som förälder till ett barn som blivit familjehemsplacerat på felaktiga grunder håller jag särskilt med om det fetade. Mitt barn skadades av placeringen (trots att stöldfamiljen var bra) men Soc var uppenbart omedvetna om hur dåligt och skrämmande det kan vara för ett barn eller ungdom att tvingas bort ifrån allt som är bekant och tryggt utan att veta när man får komma hem igen. 


    Du, TS, ska också fråga vad de har för vetenskapliga belägg för att familjehemsplacering är en bra metod att få hemmasittare till skolan. Be dem hänvisa till forskning som styrker att det är en effektiv metod. (Såvitt jag vet finns det ingen.) 

  • Colourfulrainbow

    HVB-hem är jag jäkligt skeptisk till. Är hem där de liksom "buntar ihop" kriminella med unga flickor som har ett självskadebeteende. Människor som aldrig ens tagit droger får en hel introduktion till alla möjliga droger av drogmissbrukarna. 

    Kräv en utredning av BUP. Inte bara för autism, adhd eller dyl utan även för depression, ångestrelaterade sjukdomar m.m.

    Gör även en grundlig hälsoutredning med blodprover för att se så allt där står rätt till. 

  • Anonym (D)

    Håller fullständigt med om utredning och/eller stöd från BUP, och gärna då med psykolog som känner till hur flickors svårigheter yttrar sig. Kunskapen om symptom hos flickor är inte alltid så bra, vilket gör att flickor ofta inte får diagos trots stora problem. Soc verkar också tyvärr ofta ha skrämmande dåliga kunskaper om hur NPF och psykisk ohälsa kan påverka viljan/orken att gå till skolan, och jag har fått känslan att deras råd och tillvägagångssätt många gånger inte bara är kontraproduktiva, utan t.o.m. skadliga. 

    Se om ni kan få stöd i att göra en plan för att stärka det som fungerar och se om ni själva kan komma upp med en plan på lång sikt. Prata t.ex. med studievägledare och kurator på egen hand om ni behöver annan input. 

    Har flickan något intresse som kan användas som ingång för lärande? Kan det vara en öppning för kunskapsinhämtning och/eller praktik? Målet just nu kanske inte ska vara skolnärvaro utan inlärning och möjlighet att visa förbättrade kunskaper, för att kunna läsa individuell inriktning på gymnasiet under 1-2 år?
    Kan kännas mer görbart än att komma tillbaka till samma skola när man varit borta länge. 

    Kanske kan det vara intressant att börja öva till körkort ? Går att koppla en hel del inlärning till det. 

Svar på tråden Soc vill familjehems placera mitt barn