Anonym (E) skrev 2024-12-03 19:38:32 följande:
Jag är definitivt feminist men inte av det identitetspolitiska slaget som TS beskriver.
För mig är den typen av feminister ett hinder och en backlash som enbart är frustrerande.
Så länge en kvinna i månaden mördas av sin nuvarande eller tidigare partner och det bara får fortgå kommer jag alltid känna mig mindre värd i det här samhället.
När vi jamsar med våldsamma män och tvingar kvinnor och barn att riva upp sitt liv och fly med skyddat identitet medan mannen kan fortsätta leva sitt liv kommer jag att vara rasande på det här skitsamhället och vårt skämt till rättsväsende.
Graviditet är en riskfaktor när det gäller våld mot kvinnor- låt det sjunka in en stund - och hemmet är fortfarande den farligaste platsen för kvinnor.
Du kan ge mig samma lön och jämställdhet på andra områden men så länge ovanstående fortgår så har egentligen inte mycket förändrats. Kvinnor vet vem som har våldskapitalet och vi normaliserar och anpassar oss efter det - självförsvarssprejen, nycklarna i handen och hjärtat i halsgropen.
Jag ska fan inte behöva inskränka min rörelsefrihet och vara rädd när jag rör mig i ett samhälle där jag betalar lika mycket skatt som en man med min lön men fortfarande inte har samma säkerhet.
Med den identitetspolitiska feminismen ska kvinnor alltid stå tillbaka.
Vi ska ha förståelse för hur svårt det är för vissa invandrare att komma till Sverige där vi strävar efter jämställdhet.
Det skiter jag fullständigt i. Desto större anledning för samhället att markera stenhårt mot vidrigheter som hedersvåld, slöjor på småtjejer och våldtäkter på ?svenska horor?.
Sådant beteende ska vara skäl nog för att dra medborgarskapet och utvisa asen. Har vi kämpat så länge för att uppnå någorlunda jämställdhet för att behöva börja om med självklarheter?
Vi ska också ha förståelse för män som vill vara kvinnor och kräver att få sitta på kvinnofängelser när de är dömda får vålds- och sexualbrott mot kvinnor. Ja det finns flera sådana fall. I helvete heller!
Kvinnors säkerhet är redan eftersatt och nu ska vi medvetet utsätta oss för fler risker så att ingen blir kränkt. Det är INTE feminism oavsett vad du väljer att kalla det.
.Jag har enbart problem med män som förtrycker kvinnor och har en vidrig kvinnosyn och inte alls med andra män. Det är ett faktum när man ser på en karta över kvinnors rättigheter att kvinnors situation är 100 ggr bättre i länder där vita män styr än i länder där bruna män styr. Varför ska vi låtsas som något annat?
Kvinnor kan fjanta runt i knytblusar och fittmössor i ett utslag av tam helt ofarlig medelklassfeminism eftersom de vet att inget kommer att hända medan en kvinna kan bli döda för sådana aktioner i Mellanöstern - av polisen!
Våra förfäder - germaner och vikingar - förvånade romarna med sin för tiden respektfulla kvinnosyn. Det är ingen slump att världens första demokratiskt valda statsöverhuvud kom från Island. Det var kristendomen, ytterligare en patriarkal religion från Mellanöstern, som förstörde för kvinnorna i Norden.
Det är något att fundera över för svenska kvinnliga högerpopulister och nationalister som kör någon sorts löjlig amerikansk högerkristen retorik om traditionella familjevärderingar. Det är inte ditt ursprung utan en fullkomlig blåsning.
Jag är varken höger eller vänster när det gäller feminismen. För mig handlar det enbart om att kunna leva ett liv i frihet utan rädsla.
De flesta feminister resonerar antagligen på ditt sätt. Det finns ingen chans att en feminist gillar invandrares misogyni. Det borde vara en no-brainer.
Jag tror den här missuppfattningen har uppkommit pga ett svart-vitt tänk. En vit, svensk man som är främlingsfientlig och misogyn (då det går hand i hand) föreställer sig feminister på ett visst sätt, han kanske t om klumpar ihop kvinnor med feminister. Från dennes perspektiv så ser han då att feminister vurmar för invandrares misogyni. Det borde säga sig självt att det är otroligt felaktigt. Sen så kan en feminist vara för invandring av olika skäl, men att hävda att feminister är för misogyni är orimligt.