Inlägg från: Anonym (Werthers) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Werthers)

Invandrarkultur kontra feminism

Anonym (E) skrev 2024-12-05 20:10:59 följande:

Men jag har ju för helvete inte skrivit en enda gång att någon feminist, oavsett inriktning, är FÖR hedersvåld och misogyni. 

Jag har skrivit om hur feminister som gör en postkolonia maktanalys försvårar det feministiska arbetet och givit flera konkreta exempel på det. 

Du bygger en gigantisk hamlgubbe när du hävdar att jag har skrivit att det finns feminister som är för misogyni och hedersvåld och sedan fortsätter argumentera mott ditt eget antagande in absurdum. 

Jag försöker nyansera debatten. Du framställer kritik mot den feministiska inriktning som är grundad i postkoloniala teorier som en generell anti-feminism. Det är väldigt förenklat eftersom det återigen, vilket du själv konstaterar , finns flera ideologiska inriktningar inom feminismen, inklusive borgerlig. 

Att vara kritisk mot en ideologisk inriktning inom feminismen är inte detsamma som att vara anti feminiam överlag. 

Problemet med anhängare av postkoloniala teorier är att de inte ens kan tillstå att det handlar om ideologi utan är övertygade om att de sitter på den ultimata sanninge. Då blir alla som argumenterar emot automatik onda.

De kan inte se det som en kritik av en analys utan bara som en attack på det som är gott. 

Du anklagar andra för svart-vitt tänkande men du gör ju exakt samma sak. I din svart-vita värld går jag anti-feministernas ärenden om jag kritiserar en annan feminist. 

Vad betyder höger för dig egentligen för du framsår som en del av den identitetspolitiska woke-inkvisitionen - du är för eller emot, god eller ond och alla försök till nyansering kategoriseras enligt de dikotomierna. 

Jag menar inte att du direkt menar att feminister är för misogyni och våld mot kvinnor, men det är den slutsatsen man kan dra då du anser att feminister är indirekt uppmuntrande till det.

Det jag hela tiden menar är att man ska skilja mellan ideologi och aktivitet. Uppmuntrar då någon feminist en kultur som främjar misogyni så diskvalificeras denne från feminism.
  • Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-05 20:46:57 följande:
    jag som inte är antifeminist tycker inte att feminister ska ansvara för mansfrågor, jag tycker de ska sluta vara självutnämd auktoritet på dem
    Många feminister har varit väldigt dåliga på att leva upp till "ska vi göra allt? gör det själv" som om de har väldigt svårt att hålla klaffen

Feministiska frågor brukar vara sammanflätade med mansfrågor, våld mot kvinnor och föräldraskap t ex. Det blir då naturligt att en feminist har en åsikt.

Antifeministerna brukar då opponera sig vad denna åsikt än gäller, inte för att de har något bättre förslag, verkar mest röra sig runt antifeministisk propaganda där de dumma feministerna (oavsett aktivitet) avhandlas. Kanske via försök att avfärda vad det än månne vara via uttryck såsom genusflum eller annat. Man kan ju tycka att någon sorts analys borde utföras, och då landar det inom ämnet genus även om en ickefeminist är den som tittar på strukturen och utför analysen. Men hur sannolikt är det att det är en ickefeminist? Kan man läsa statistik och tittar på strukturer så ser man väl en strukturell orättvisa även för kvinnor. 

En feminist brukar vara en person som ser en strukturell orättvisa vad gäller kvinnor, det betyder inte att denne inte har en förmåga att kunna se andra strukturella orättvisor gällande män, barn, invandrare eller äldre. De tar inte ut varandra.

• Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-05 23:08:43 följande:

Din definition av feminism är ingen riktig definition av feminism, det kan vara en definition på en feministisk ideologi men inte någon definition på feminism eftersom den utesluter feministiska ideologier.

Vad är intersektionell feminism?

Den intersektionella feminismen uppmärksammar dessutom att varje person har unika men sammanhängande upplevelser av diskriminering.

Intersektionella feminister menar att olika maktstrukturer i samhället såsom rasism, sexism, klassförtryck och förtryck mot hbtqi-personer samspelar och leder till olika slags förtryck mot olika grupper. För att motkämpa diskriminering på grund av kön eller genusidentitet bör man därför parallellt även kämpa mot andra former av diskriminering och ojämlikhet.

https://kvinnatillkvinna.se/feminism/
    Det är försent att protestera, det var länge sedan intersektionella feminister gjorde ett statement

När du påstår att att det finns olika sätt att utöva feminism
    och påstår att det enda feminism är...
    säger du emot dej själv.

Anonym (Werthers) skrev 2024-12-05 21:11:54 följande:

Feministiska frågor brukar vara sammanflätade med mansfrågor, våld mot kvinnor och föräldraskap t ex. Det blir då naturligt att en feminist har en åsikt.

Antifeministerna brukar då opponera sig vad denna åsikt än gäller, inte för att de har något bättre förslag, verkar mest röra sig runt antifeministisk propaganda där de dumma feministerna (oavsett aktivitet) avhandlas. Kanske via försök att avfärda vad det än månne vara via uttryck såsom genusflum eller annat. Man kan ju tycka att någon sorts analys borde utföras, och då landar det inom ämnet genus även om en ickefeminist är den som tittar på strukturen och utför analysen. Men hur sannolikt är det att det är en ickefeminist? Kan man läsa statistik och tittar på strukturer så ser man väl en strukturell orättvisa även för kvinnor. 

En feminist brukar vara en person som ser en strukturell orättvisa vad gäller kvinnor, det betyder inte att denne inte har en förmåga att kunna se andra strukturella orättvisor gällande män, barn, invandrare eller äldre. De tar inte ut varandra.

"Feministiska frågor brukar vara sammanflätade med mansfrågor, våld mot kvinnor och föräldraskap t ex. Det blir då naturligt att en feminist har en åsikt."

"Kanske via försök att avfärda vad det än månne vara via uttryck såsom genusflum eller annat"

När en man har genusforskat pojkar och skolan med feministiska teorier (kvinnoperspektiv) och anser att problemet kan lösas med feministiska teorier (kvinnoperspektiv) som en kvinnlig feministisk genusforskare anser vrida till det mänskliga förnuftet (antifeministisk propaganda)

så blir det genusflum.

normkritik (intersektionell feminism) som är den nya, den bättre femimen, den stämmer inte med din definition av feminism, den stämmer bättre med vänsterpatiets ant-rasism. de använder till och med kommunisten Angela Davis som referens.
    Antipluggkultur kan brytas med normkritik och studieteknik

Vem har nytta av dina resultat?

- Främst lärare, både i förskola och skola. Men även skolledare och skolpolitiker. Jag hoppas min forskning kan bidra till kunskap om hur skolan kan arbeta med normkritik och studiemotivation

www.skolporten.se/forskning/intervju/antipluggkultur-kan-brytas-med-normkritik-och-studieteknik/
    Motarbeta rasism och islamofobi landar inte inom spektrumet feminism
    ANTI RASISTISK HANDBOK

ANTIRASISTISK
    KUNSKAPSÖKNING
    [...]
    * Davis, Angela Yvonne. Frihet är en ständig kamp
    * Davis, Angela Yvone. Race & class

https://malmo.vansterpartiet.se/wp/files/2023/01/Antirasistisk-handbok-2023.pdf

Definitionen jag presenterar är den gängse definitionen på feminism. 

Ska man forska inom strukturer gällande kön av olika anledningar så definieras det som "genus" En person som är insatt i området strukturer gällande kön (oavsett) har nog svårt att inte vara feminist då denne antagligen kan läsa statistik och ser en strukturell orättvisa för kvinnor (också) 

Så hur ska någon kunna forska inom området strukturell orättvisa kopplat till kön (såsom att pojkar får dåliga skolresultat t ex) utan att bli kopplad till feminism eller genus? Det är ju en paradoxal omöjlighet. 

• Anonym (Werthers)
    Anonym (Rino) skrev 2024-12-06 07:05:01 följande:
    Och på samma sätt är även killgissar ett kvinnoförnedrande uttryck.

Såväl killgissar som tjejkast befäster en negativ stereotyp av könet. Det är ingen slump att feministen flitigt använder killgissar medan anti-feministen flitigt använder tjejkast. Det är fula sätt att prata skit om andra könet.
    Tjejkast är också ett kul uttryck. 
  • Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-05 23:49:20 följande:
    Killgissa är när någon gissar något utan att ha tillräcklig kunskap eller fakta. Någon har lyckats konstatera att män är bäst på att överskatta sej själva så män gissar sämst.
    killgissa är inte ett mansförnedrande uttryck, det är män som förnedrar sej själva när de försöker gissa.

Om en tjej tänker som när en tjej kastar (dåligt) när hon gissar har hon killgissat.

Den som tycker att "killgissa" är ett mansförnedrande uttryck killgissar.

När någon läxar upp en elak feminist med en killgissning kan man kalla det för tjejkast.
    Anonym (Rino) skrev 2024-12-05 19:39:00 följande:
    Ja, det blir så när man ser världen ur en synvinkel. Det blir upprörande när någon använder kvinnoförnedrande uttryck men roligt att använda mans förnedrande uttryck.
    Tjejkast är inte ett kvinnoförnedrande uttryck, det är kvinnor som förnedrar sej själva när de försöker kasta.
    Är du så lättkränkt? Eller "woke"?
  • Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-05 23:16:34 följande:

"Har aldrig, och kommer aldrig att läsa att en feminist, vare sig till höger eller vänster är positiv till könsstympning..."

Reports that say that something hasn't happened are always interesting to me, because as we know, there are known knowns; there are things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns-the ones we don't know we don't know. And if one looks throughout the history of our country and other free countries, it is the latter category that tends to be the difficult ones.[1]

[...]
    Known unknowns refers to "risks you are aware of, such as canceled flights",[4] whereas unknown unknowns are risks that come from situations that are so unexpected that they would not be considered.

en.wikipedia.org/wiki/There_are_unknown_unknowns
    Reports that say that something hasn't happened are always interesting to me, because as we know, there are known knowns; there are things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns?the ones we don't know we don't know. And if one looks throughout the history of our country and other free countries, it is the latter category that tends to be the difficult ones.[1]
    Du klipper in så mycket, det blir otydligt. Vad menar du? Tror du feminister är för könsstympning på kvinnor? Eller tror du att kvinnor som utför könsstympningar är feminister?
  • Anonym (Werthers)
    Anonym (Rino) skrev 2024-12-06 16:35:18 följande:
    Ja, det gäller att se saker för vad det är. Obildat och nedvärderande språkbruk. 
    Ni woke-människor är så lättkränkta.
  • Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-06 16:56:32 följande:
    det heter genusforskning när socialkonstruktivister forskar strukturer gällande kön
    Vad heter det när anti-feminististern försöker klura ut strukturella orättvisor kopplade till kön? Anti-genus forskning?
  • Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-12-06 17:53:35 följande:
    All logik säger att forskningen inte byter namn för att det är någon annan som genomför den. Så heter det genusforskning i första fallet så heter det genusforskning även när det är Sture och Lotta eller Föreningen för fantastisk forskning som forskar.
    Det är väl min poäng också. Men då all genusforskning direkt avfärdas som genusflum från antifeministerna och deras bihang så tror jag att det är antagonisternas enda syfte att bedriva en antifeministisk kamp, inte att faktiskt medverka i problematik vad gäller t ex pojkars dåliga skolresultat. Fullständigt kontraproduktivt. Det blir som ett stoppmärke de inte kan komma förbi.

Då det handlar om strukturell orättvisa vad gäller kön så är det i princip omöjligt för en sådan forskare att inte komma i kontakt med strukturell orättvisa för kvinnor också. (och med en antagen vilja att det inte ska förhålla sig på det sättet) Dvs feminism. Denne blir då en feminist enligt definition. All forskning denne då bedriver avfärdas av anti-feminister reflexmässigt.

sammanfattar:

Det är det jag menar med paradoxen. Forskning Strukturell orättvisa gällande kön kan inte bedrivas utan att det kallas "genus" eller att det är en feminist inblandad (då det är omöjligt att komma i kontakt med strukturella orättvisor för kvinnor också) Det går ju inte att blunda för vissa saker om man har satt sig in i det så pass att man bedriver forskning. 
  • Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-06 17:54:01 följande:
    exempel på genusforskning:
    Lärares syn på jämställdhet, genus och könsroller i skuggan av mångkulturalism och identitetssökning hos invandrarungdomar från Mellanöstern

Teori: Social konstruktivism är vår tolkningsbas och till den fogar vi begreppet multi-kulturalism samt en diskussion om vikten av flerspråkiga och multikulturella kunniga pedagoger i skolan

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/63800
    Jaha?
  • Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-06 18:21:47 följande:
    "inte att faktiskt medverka i problematik vad gäller t ex pojkars dåliga skolresultat"

Genus låtsas forskning om pojkars dåliga skolresultat:
    Det tillåtande och det  begränsande
    En studie om pojkars syn på studier och  ungdomars normer kring maskulinitet ´
    Fredrik Zimmerman

Jag använder mig av Connell då föreliggande studie har en konstruktionistisk ansats och hennes teoriskapande vill fånga in hur maskulinitet skapas och  reproduceras. I förbindelse med detta använder jag även begreppet homosocialitet; då diskussionen kring detta begrepp ytterligare kan infånga och beskriva  normer kring maskulinitet och hur de formas inom manliga relationer.

[...]
    Connell hämtar begreppet hegemoni från Gramsci (2007). Med detta begrepp  ville Gramsci utveckla sin tolkning av Marx teori kring den materialistiska  historieuppfattningen.

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/54036/gupea_2077_54036_1.pdf?sequence=1
    Denne blir då en feminist enligt definition
    Så en genusforskare tycker inte samma sak som en annan genusforskare? Eller är han en forskare? Eller bara en sån som avfärdar allt som har med genus att göra? Typ en sån jag pratade om? Där den enda egentliga åsikten är att vara mot feminism?
  • Anonym (Werthers)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-06 18:35:02 följande:
    "Forskning Strukturell orättvisa gällande kön kan inte bedrivas utan att det kallas "genus" eller att det är en feminist inblandad"

But there are also unknown unknowns-the ones we don't know we don't know.
    Hrdy is a Professor Emerita of the Department of Anthropology at the University of California, Davis.[4] She has also been an Associate at the Peabody Museum of Archaeology and Ethnology at Harvard University.[5] She has been selected as one of the 21 Leaders in Animal Behavior (2009).[6] In acknowledgment of her achievements, Discover magazine recognized her in 2002 as one of the 50 most important women in science.[7]

en.wikipedia.org/wiki/Sarah_Blaffer_Hrdy
    Vad är syftet med dina poster? Är det i brist på egna åsikter och resonemang för att dränka en diskussion? Börjar likna en spammig gish-galopp.
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism