Var går egentligen gränsen mellan daglig verksamhet och ett riktigt jobb?
Jag börjar verkligen undra nu var gränsen går.
Min lillasyster har autism och går daglig verksamhet. Hon är inne på sin fjärde nu då hon inte trivts på någon än. En sak som hon ofta uttrycker att hon inte trivs över är att det är som riktiga jobb fast utan betalt. Hon har haft ett par riktiga jobb förr men "inte passat i arbetsgruppen" så fått sluta.
De fyra DV syrran haft/har är
arbete i stall, med hästarna, städ, osv. Hon älskade det egentligen men mådde dåligt i stallet pga allergi, plus att det låg mycket avigt från hennes hem med 45-55 minuter restid som innebar byte av buss.
Second hand, där hon fick ta emot, tvätta, stryka, märka upp och organisera kläder och saker, stå i kassan. Hon slutade för att hon inte trivdes pga en jobbig kollega.
Plats nr 3 var en pensionärsrestaurang där hon fick agera både kock och kallskänka, städare och diskare och varumottagare. Hon slutade där för att hon tyckte det inte var värt allt slit utan lön.
Nu är hon i en trädgårdsgruppp som sköter kommunens och kyrkans ytor, städar, planterar, osv. Hon vill egentligen sluta men hon har en egen regel att alltid vara kvar minst 2 månader på samma ställe.
Så nu undrar jag, som sagt, var gränsen går för vad som är daglig verksamhet och yrkesutövning. Vad säger ni?