Anonym (Artemis Diana) skrev 2024-04-12 22:07:52 följande:
Vad jsg har förstått, inklusive sett då jag besökt både second handen, stallet och restaurangen, arbetar både hon och flera andra fritt men med order så att säga. Jag vet också att min syrra fungerar ungefär så. Om man säger åt henne vad hon ska göra så gör hon det sedan självständigt,, om hon vet hur. När den saken är gjord kan hon dock inte ta eget initiativ till att göra nästa sak, hon "ser" inte vad som behöver göras. Det verkar vara ett vanligt problem, som också gör henne och andra oattraktiva på arbetsmarknaden.
Hon har INTE praktik. Daglig verksamhet är INTE praktik. Men nej, hon har inte någon aktiv fritid, så vitt hon uttrycker. Vi spelar tillsammans några kvällar i veckan, 2-3, om hon orkar. Hon har svårt med sömnen, säger hon. Att hon kommer hem utmattad, äter och ibland somnar, men sedan vaknar är vaken någon timme, somnar, vaknar. Det var liknande när vi bodde hemma och gick i skolan.
Vad tänker du att hon ska göra? Hon kan ju inte få en vanlig anställning om hon inte ser nästa steg utan behöver någon som leder henne så fort uppgiften är klar, det är ett större handikapp än du verkar förstå. Dessutom låter det som att hennes energi tar slut av jobbet, att då ha en riktig anställning med krav på att prestera skulle säkert knäcka henne helt.
Är det bristen på lön som stör henne? I sådana fall måste arbetsgivaren vara tydlig med henne varför de inte kan anställa henne så att hon får en förståelse för sitt handikapp och hur det påverkar en arbetsplats.