Inlägg från: Anonym (autism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (autism)

Var går egentligen gränsen mellan daglig verksamhet och ett riktigt jobb?

Är inte tanken att dv ska vara så likt som möjligt som en vanlig anställning men utan för höga krav och med anpassning efter de diagnoser/svårigheter som finns?

Om din syster höll ut ett år på samma ställe hade hon kanske kunnat söka riktig anställning sedan eftersom hon då har referenser men eftersom hon hittar anledningar till att byta varannan månad så verkar hon ha svårt att hålla ut när det blir vardag. Helt rimligt om hon har autism men då kanske hon inte ska se sig som en utnyttjad arbetskraft eftersom hon antagligen har större svårigheter än hon förstår.

• Anonym (autism)
    Anonym (Artemis Diana) skrev 2024-04-12 22:07:52 följande:
    Vad jsg har förstått, inklusive sett då jag besökt både second handen, stallet och restaurangen, arbetar både hon och flera andra fritt men med order så att säga. Jag vet också att min syrra fungerar ungefär så. Om man säger åt henne vad hon ska göra så gör hon det sedan självständigt,, om hon vet hur. När den saken är gjord kan hon dock inte ta eget initiativ till att göra nästa sak, hon "ser" inte vad som behöver göras. Det verkar vara ett vanligt problem, som också gör henne och andra oattraktiva på arbetsmarknaden.

Hon har INTE praktik. Daglig verksamhet är INTE praktik. Men nej, hon har inte någon aktiv fritid, så vitt hon uttrycker. Vi spelar tillsammans några kvällar i veckan, 2-3, om hon orkar. Hon har svårt med sömnen, säger hon. Att hon kommer hem utmattad, äter och ibland somnar, men sedan vaknar är vaken någon timme, somnar, vaknar. Det var liknande när vi bodde hemma och gick i skolan. 
    Vad tänker du att hon ska göra? Hon kan ju inte få en vanlig anställning om hon inte ser nästa steg utan behöver någon som leder henne så fort uppgiften är klar, det är ett större handikapp än du verkar förstå. Dessutom låter det som att hennes energi tar slut av jobbet, att då ha en riktig anställning med krav på att prestera skulle säkert knäcka henne helt.

Är det bristen på lön som stör henne? I sådana fall måste arbetsgivaren vara tydlig med henne varför de inte kan anställa henne så att hon får en förståelse för sitt handikapp och hur det påverkar en arbetsplats.
  • Anonym (autism)
    Anonym (Artemis Diana) skrev 2024-04-12 22:52:48 följande:
    Jag tänker inte att hon ska göra något särskilt. Jag undrar bara var gränsen går. 
    Det handlar säkerligen om arbetsgivarens inställning. De får förfrågan om de vill ha någon hos sig som har LSS och får bidrag från staten så att någon på arbetsplatsen har tid att hjälpa personen. Vad arbetsuppgifterna innebär, stort eller litet ansvar, beror nog helt på arbetsgivaren.

Det kan säkert finnas arbetsplatser som tjänar på att ha dv hos sig men de flesta tror jag inte gör det, jag tror att det kostar en del tid och omsorg för arbetsgivaren.

Om din syster tycker att hon gör lika mycket som en vanlig anställd kan hon ju fråga om en riktig anställning?
Svar på tråden Var går egentligen gränsen mellan daglig verksamhet och ett riktigt jobb?