Anonym (Trött) skrev 2024-04-02 05:48:51 följande:
Hon har gått i terapi så det har blivit "bättre" men fortfarande så är det en del problematik kvar och jag vet inte om det någonsin kommer försvinna helt. Hon tycker att jag ska vara förstående mot exempelvis hennes paranoida tankar då hon anklagar mig och liksom överbevisa vilket jag stundtals gjort, skickat bilder på vart jag är, har på min platsbeskrivnong så hon kan se vartjag är men jag vill inte. Mår inte bra I att bli sedd på det sättet när jag inte gör något som borde få henne att misstänka mig, det känns som en falsk tillit. Ibland så känns det som att hon försöker låta bli att "vara såhär paranoid" men jag märker att hon fortfarande känner så och det blir en konstig stämning även om hon inte säger något. Det räcker med att jag bara behöver dra ifrån och göra något eller spendera tid med någon annan.
Jag håller inte med henne att du ska vara förstående när hon anklagar dig för otrohet och du då ska bevisa motsatsen om du kan och tex behöva använda det digitala för det. Om du någonsin varit otrogen mot henne då hade jag fattat det lite grann men detta är ju på en helt annan nivå. Det här är sjuklig paranoia och kontrollbehov på din integritets bekostnad.
Jag har levt med ex som varit svartsjuk + med min partner som också varit svartsjuk men skillnaden där var att de visste om att de ägde det här problemet, det var genant för dem. Jag har fattat i efterhand att de ville dölja det, men till sist fick sa de det. De kunde ändå skilja på att de inte misstänkte mig för något, med någon, med att de hade med deras egen rädsla att göra. Jag har aldrig flörtat eller varit otrogen i en relation. Jag förstod inte då vart det här kom ifrån. Jag var nog lite naiv. Jag var inte svartsjuk om dem. Jag hade inte de tankarna då. Det var när jag blev sjuk (depression) som jag började känna mig som sämre och mitt sätt var då att ta steg tillbaka, dra mig undan, inte att jag ghostade, men att jag bara tog avstånd från situationen, partnern, det han sagt har sårat, gjort honom osäker, förvirrad mest, jag ghostade inte, aldrig, men jag ville visa mig från min bästa sida vilket inte var det lättaste, jag drog mig undan för att försöka få tillbaka min energi, min pep. Det gick så där det där.
Särskilt mot slutet misstänkte min partner om jag hittat någon annan och följde efter mig(!), något man ser i filmer, men där var ingen annan, men aldrig att han skulle anklaga mig för otrohet, kräva att jag skickar bild var jag är från nånstans!. Han erkände det sen när han blivit bättre. Jag fick också veta hur han haft koll på mig via det digitala, men jag var så okunnig och ointresserad på den tiden att jag fattade noll först vad han berättade. Han berättade det som om det var en hemlighet han avslöjade, att han visste han gjort fel. Han gjorde de här sakerna när han blev sämre, och när vi blev sämre. "Jag måste få veta".
Jag hade inga självmordstankar under min depression men han använde min depression för att ursäkta sig med att han måste ha koll på mig så om jag skulle "försvinna" (eller tycka jag försvann) skulle han ändå veta vart jag var. Han kunde ta min mobil helt apropå och gå igenom rätt framför mig, sa han skulle ta bort något, så det var inte bara i hemlighet, det var öppet med, men jag begrep det bara inte, jag bara tyckte: vad bra, det behövdes antagligen. Jag såg inte att det hade med svartsjuka, kontroll att göra.
Hon däremot försvarar sitt beteende och kräver få veta vart du är. Försvarar sin paranoia. Försvarar sin svartsjuka. Det är synd om henne. Är det inte synd om dig?? Varför är det inte synd om dig? Antingen saknar hon insikt, är så självisk att det bara är hennes känslor som ska styra, eller så gör hon det här fullt medvetet för att såra, skada dig, göra dig svagare, lättare kan kontrollera dig.
Jag har som regel att om någon gör tystnadsleken, eller ghosting mot mig, gör jag bara detsamma. Tand för en tand som det heter. Då brukar de komma efter ett tag. Det handlar om makt och kontroll. De vill du ska må så dåligt som möjligt under tiden. De ser sig själva som offer under tiden och de kräver att du ska se dem som offer också. De tror på något tokigt sätt när det gått en viss tid att varför springer, hör hen inte av sig till mig? Jag bjuder inte på det. Bjud inte på det. Tycker det är så satans barnsligt. Vad är det för jävla taktik? Det löser ingenting. I ett förhållande handlar det också hur pass bra man kan lösa sina konflikter för konflikter får alla. Vem orkar?
Min partner och jag hade lite olika sätt när vi blev psykiskt dåliga. Jag hade inte den här starka rädslan för att bli övergiven. Jag var inte tillräckligt jobbig för honom för att han skulle överge skeppet. Han har sagt till mig att han hade aldrig den tanken att han skulle lämna mig, och då tänker jag att jag kan inte ha varit så jobbig, trots allt, men hade han lämnat mig där och då hade jag förstått det, då hade jag fått ta det. Han hade rädsla för att bli övergiven. Han blev det också, på sätt och vis, men jag tror det stärkte honom med för han klarade det ju. Vi mådde båda pyton, minst sagt, men vi klarade det. Jag har läst om borderline att man kan ha det med. Hon vill inte du ska överge henne? Men hon överger ju dig när hon behandlar dig så här?
I psykvården är de väl medvetna om hur familj och vänner lider, man pratar om att anhöriga ska "orka med", och så är det, orkar man inte så orkar man inte, och du vet du har försökt, och det hjälper inte, för det ligger inte hos dig, du kan inte lösa det här, bara hon kan det. Då ska du inte ha dåligt samvete för att du lämnar. Jag hade dåligt samvete för jag trodde jag drev honom till utmattning, delvis iaf, men jag hade inget dåligt samvete för att jag var tvungen att lämna. Om du beslutar dig för att lämna, ha inget dåligt samvete för det, du har gjort allt du kunnat, allt du orkat med, nu orkar du inte mer längre i så fall. I vårt fall var det att jag inte orkade med längre som fick honom att söka hjälp.