Partner Borderline, får paniiiik!!
Det är jättesvårt att hitta bra stöd/hjälp som anhörig tycker jag, för vanliga resonemang som är applicerbara på vanliga människor fungerar inte alls. Man kan inte resonera, inte nå fram. Man tror att man gör det och människan ifråga bedyrar att allt ska bli bättre men så händer något och man är tillbaka på ruta ett.
Jag levde själv med en partner med bpd, gjorde allt i min makt för att hjälpa honom hjälpa sig själv men ibland måste man inse att det enda sättet att rädda sig själv är att lämna. Det måste finnas en exceptionell sjukdomsinsikt och vilja att bli bättre hos henne för att er gemensamma tillvaro ska bli hållbar. Finns inte det? Då är det bara att fortsätta må dåligt eller lämna. En bok som hjälpte mig mycket med den processen var "Stop Caretaking the Borderline or Narcissist: How to End the Drama and Get On with Life" av Margalis Fjelstad.
Det är jättesvårt att lämna, för ofta är människor med bpd underbara personer när de mår bra. Det är den känslan man vill tillbaka till och stanna för. Men det är oftast inte värt det. Det är också så att vi som dras till bpd och narcissister ofta har eget trauma i bagaget, kanske som vi inte ens hunnit reflektera över, men som gör att vi accepterar dynamiken som uppstår. Så oavsett hur du väljer att göra så fundera över hur du hamnade i den här relationen och om det kanske är så att du själv behöver jobba med dig själv och din förmåga att bygga relationer och sätta gränser. Det kommer gynna dig i längden.
Jag valde att lämna, inte för att jag inte älskade honom, för det gjorde jag verkligen och gör fortfarande, utan för att jag kände att jag behövde rädda mig själv. Det fanns inget mer av mig att ta av och jag levde i ständig stress och ovisshet för när nästa skov av paranoia och anklagelser skulle komma. Min psykolog sa till mig att relationer är lite som på flyget, vid kris måste man sätta på sig syrgasmasken innan man kan hjälpa andra. För om du själv håller på att duka under kan du inte hjälpa någon annan heller.
Skickar styrkekramar och önskar dig all lycka till i detta.