Klart du får panik, vem hade inte fått det? Det är jobbigt, det är mer krävande att vara i en relation med någon som har en psykisk sjukdom som inte är under kontroll utan kapsejsar på det här sättet med paranoia, svartsjuka.
Jag har haft depression och när jag var fast i den innan den läkte ut, inte tyckte jag (särskilt så här i efterhand) att jag var någon bra partner och att jag ens skulle vara i ett förhållande, men det var jag. Han kände mig som jag var innan. Därför stod han ut. Jag påverkade också honom mycket negativt utan att mena det. När jag någon gång menade det såg jag hur orolig, ledsen, sträng han blev, vad jag gjorde med honom, det kändes inte rätt. Vissa när de är i ett visst läge, även där jag var, rättfärdigar hur man behandlar sin partner, då har man inte tillräckligt med sjukdomsinsikt, det hade inte jag där och då. Även om offer för sin egen psykiska sjukdom behandlar man då de som står en närmast på ett fruktansvärt orättvist sätt, skadar dem psykiskt. När de bara vill hjälpa.
Sen fick han utmattning, och hans ångest visade sig som först irritabilitet, sen aggression, fick vad som kallas för panikångest (så först då det här aggressiva och sedan väldigt ledsen, och rädd för vad han sagt till mig). Han ville inte ha hjälp. Han sa det var över oss, att han haft på känn så länge att jag skulle avsluta vår relation. Jag hade om och om igen sagt vi behöver hjälp, finns bra hjälp att få, tabletter, behandlingar...Måste ändra livsstil (mindre stress). Under min sjukdom började jag få upp ögonen på vad det var för frö han hade i sig som under fel förhållanden för länge skulle blomma upp och jag fick tyvärr rätt (perfektionist, ångest, kontrollbehov). Det var det jag inte ville skulle hända honom, men han lyssnade inte på mig. Jag gjorde inget beslut att lämna relationen under depressionen då jag visste med mig att jag inte skulle kunna fatta ett rationellt beslut, och nog ångra mig sedan. Om jag skulle lämna skulle det vara efter jag tillfrisknat, efter jag försökt allt. Vi kom i en återvändsgränd när han inte ville få hjälp, och jag inte kunde stanna om han fortsatte vara som han var, eller blev sämre.
Han fick hjälp efter jag lämnat, först då förstod han, och där efter började hans resa till att bli frisk. Jag var där först bara som vän, men sedan kom de gamla känslorna tillbaka mer och mer, men också helt nya känslor, positiva känslor, till den han utvecklades till, då blev det vi igen. Det här tog sin tid. Det fick det ta. Jag visste han var på rätt väg.
Det finns stöd och hjälp att få som anhörig till psykiskt sjuka, om du nu ska klara av att stanna kvar i det här. Det andra kravet är att hon sköter sin psykiska sjukdom, att hon får, upprätthåller den hjälpen, stödet som finns och inte missköter det. Att hon har sån här paranoia tyder på att hon är felmedicinerad eller undermedicinerad, och sånt här måste hennes psykiatriker få veta, jag hade kontaktat hennes psykiatriker och sagt som det var. Hen kan också råda dig vidare.
Jag vet man får dåligt samvete, och man mår själv dåligt, det är en hemsk cocktail alltihop av starka motstridiga känslor. Du måste värna om dig själv, hon är för sjuk för att göra det nu, ta på allvar dina egna gränser, hur du mår, få andrum, få stöd.
Jag är säker på att jag utan att mena det utsatt honom för psykisk misshandel när jag blev dålig, likaså han mig när han blev dålig, man blir medberoende, han blev med mig, jag blev med honom, men som friska skulle vi aldrig göra så mot varandra.