• Anonym (Mamma)

Krav på vuxet barn?

Min är 18 och tar snart studenten. Osäker på hur mycket krav jag bör ställa. 
    Å ena sidan är han vuxen, så borde vara färdig uppfostrad. Å andra sidan bor han hemma och jag betalar och står för mesta markservicen. Är det värt att skapa konflikt mellan oss, vilket det lätt blir om jag börjar ställa krav.

Han pluggar typ aldrig vad jag ser, men har ok betyg. 
    Har aldrig haft ett sommarjobb. 
    Ingen plan vad han ska göra efter gymnasiet och vägrar prata om det.
    Gymmar ett par gånger i veckan (efter att jag påmint lite).
    Sover gärna bort hela helgen. 
    Har flickvän och kompisar.

Jag är frustrerad att jag inte ser nåt engagemang. Främst då med att han inte verkar bry sig alls om vad han ska göra efter studenten. Har tjatat mycket om att han skulle söka sommarjobb många år, så han är redan sur på mig för det.

Också frustrerande att se nån sova till 13, stiga upp och äta nåt och sen ligga med telefonen på rummet till 19. Dra till gymmet. komma hem vid 21. Duscha och sen dra till flickvännen. (Det är inte så varje helg, men lite liknande.)

• Svar på tråden Krav på vuxet barn?
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Öh) skrev 2024-03-31 03:37:43 följande:
    Ställer samhällett låga krav? Jsg rycker precis tvärtom. Skyhöga krav i skolan, höga krav för att få jobb mm
    Jag håller med om att det är mycket svårare att få jobb idag. Skolan är svårare ur vissa perspektiv. Men uppväxten och uppfostran är mycket slappare idag. Föräldrar och förskola är för dålig på gränssättning idag. Det ger barnen en dålig grund för skola och vuxenliv. 

Faktum är att om man går tillbaka till 90-talet så var elever bättre i skolan. Och en stor skillnad är hur synen på uppfostran förändrats. På 90-talet underskattade högstadieelever sin egna förmåga. Det gjorde att de ansträngde sig mer.
    Barn som gick i högstadiet 10 år senare överskattade sin förmåga. De ansåg sig redan väldigt bra och hade inte samma incitament att anstränga sig. Fast de var kunskapsmässigt en årskurs efter eleverna som gick i högstadiet 10 år tidigare.

Föräldrar och förskola behöver vara mycket mer bestämda mot sina barn. Tydliga gränser. Inte ge med sig på barnens tjat. Begränsa nöjen, speciellt skärmtid. Låta barnen ha lite tråkigt varje dag. Lära dem att anstränga sig. Acceptera att barn gråter och skriker som en del av utvecklingen när de är små. Osv.
  • Anonym (JB)

Sjukt att han inte haft ett sommarjobb! Vad har han levt på de senaste somrarna? Han får ju inte studiebidrag över sommarlovet. 

Sluta tvätta hans kläder. Bara sluta. 

• Anonym (Moi)

Tar han studenten i vår så gör du honom en stor otjänst om han inbillar sig att han då kan bo kvar och göra ingenting. Hur 17 ska han klara sig i livet om han tror det är så det funkar?
    Fråga honom om han sökt skola till hösten och gör klart för honom att han inte kan ta för givet att han får jobb i närheten hemma om han nu inte har något på cv?t. Mina har fått bo kvar hemma något år efter studenten under förutsättning att de beter sig som vuxna i huset. Det vill säga de bidrar till hushåll på alla sätt även ekonomiskt. Man tar jämbördigt ansvar för mat och städ. 

Hur har han klarat sig ekonomiskt på somrarna utan sommarjobb? Har han hellre haft noll pengar än sökt något? 

• Anonym (Va)

Varför väntar man så länge och sen blir chockad över att ungen blir en slöfock? 

• Spucks

Han ha bra betyg - varför ska han plugga mer? Vad han gör under sin fritid tycker jag inte heller du ska lägga dig in, så länge han inte gör något skadligt eller olagligt. Att sova halva dagen har väl även vi gärna gjort som ungdomar/unga vuxna? Han gymmar och tillbringar tid med sin flickvän? Vad är det för fel med det?
    Att han inte vet vad han vill göra efter gymnasiet är säkert jobbigt för honom. Och han lär inte plötsligt veta bara för att du tjatar. Du kan ju vid ett lungt och trevligt tillfälle säga till honom att det är lungt att inte veta vad han vill göra, han kan ju jobba i vilket jobb som helst ett tag och under tiden funderar över om han vill plugga vidare eller utbilda sig eller vad som helst.

Krav däremot borde du ställa (och borde ha ställt för länge sedan) när det gäller vardagsbestyr. Sedan undrar jag även hur mycket pengar han får från er, eftersom han inte ser något behov av att jobba.

• Anonym (Hin håle)

Fråga honom var han ska bo efter studenten och hur han ska ha råd att betala sina räkningar för sin bostad. 

• Anonym (Kippy)

Betala för sig ska han givetvis inte eftersom du har försörjningsplikt. Däremot är det rimligt att han gör delar av hushållsarbetet. Kanske sköter tvätten av sina egna kläder, lagar mat någon gång i veckan. Stådar i era gemensamma rum regelbundet. Jag tycker inte att en gymnasieungdom behöver göra lika mycket hushållsarbete som sin förälder, men det ska inte vara milsvid skillnad på era insatser. Kanske ett städschema skulle vara bra? Att se när saker behöver göras funkar inte så bra för många tonåringar. Bättre att ha bestämt att han tex dammsuger hela hemmet varje helg. 

Mina barn är betydligt yngre, men planen är att när de går i gymnasiet tänker jag försöka tvinga ut dem på sommarjobb. Typ tre veckor i något av kommunens projekt för att få sommarjobb åt umgdomar åtminstone. 

Och sätt upp tydliga regler för vad som kommer att gälla när han slutat gymnasiet. Han måste få klart och tydligt för sig att han inte kommer att kunna bo kvar gratis och utan att göra sin del i hushållet när skolan är slut. Så jobb för sommaren är hög tid att ordna, eller söka utbildning inför hösten. Att gå hemma under sommaren i väntan på att en utbildning ska starta hade jag tyckt var ok. Men när studiemedlet kommer är det dags att flytta eller börja betala för sig hos dig. Han kan betala något symboliskt (typ 2-3000 kr), men bo och äta gratis gör du honom en otjänst om du låter honom göra. 

I en del fall tycker jag det är ok att låta unga vuxna bo gratis hemma, men just för att han verkar sakna driv är det viktigt att sätta lite press. 

• Anonym (N)
    felicityporter skrev 2024-03-31 03:36:42 följande:

Varför ska du komma med synpunkter om hur han väljer att leva sitt liv? Tänk om han hade kommit med krav om hur du lever ditt? Hans tjej lär dumpa honom snart om du säger att han sover för länge och prioriterar sin tillvaro fel.

Han kan flytta ut dagen efter studenten och försörja sig.
    Då har TS ingen anledning att ha synpunkter.

Om TS skulle bo hos sonen och sonen skulle försörja henne och passa upp henne då skulle det vara rimligt att sonen kom med krav också.
    Det är inte gratis att försörja en vuxen människa.

Hans tjej är riktigt konstigt om hon bara vill dejta arbetslösa män som bor med sin mamma. 
  • Anonym (K)

Prata med honom som en vuxen. Han ÄR ändå myndig. Fråga lugnt vad han har för planer till efter studenten. Sluta tjata på honom om jobb. Förklara att om han inte har någon plan så kommer han att behöva flytta ut efter studenten, men om han ser till att vara aktivt jobbsökande så kan han bo kvar ett tag men att du ändå förväntar dig att han flyttar ut så snart han har en fast anställning.

• EpicF

Anonym (Kippy): Försörjnungsplikten upphör när 18-åringen tagit studenten. 

Svar på tråden Krav på vuxet barn?