• Anonym (Mamma)

Krav på vuxet barn?

Min är 18 och tar snart studenten. Osäker på hur mycket krav jag bör ställa. 
    Å ena sidan är han vuxen, så borde vara färdig uppfostrad. Å andra sidan bor han hemma och jag betalar och står för mesta markservicen. Är det värt att skapa konflikt mellan oss, vilket det lätt blir om jag börjar ställa krav.

Han pluggar typ aldrig vad jag ser, men har ok betyg. 
    Har aldrig haft ett sommarjobb. 
    Ingen plan vad han ska göra efter gymnasiet och vägrar prata om det.
    Gymmar ett par gånger i veckan (efter att jag påmint lite).
    Sover gärna bort hela helgen. 
    Har flickvän och kompisar.

Jag är frustrerad att jag inte ser nåt engagemang. Främst då med att han inte verkar bry sig alls om vad han ska göra efter studenten. Har tjatat mycket om att han skulle söka sommarjobb många år, så han är redan sur på mig för det.

Också frustrerande att se nån sova till 13, stiga upp och äta nåt och sen ligga med telefonen på rummet till 19. Dra till gymmet. komma hem vid 21. Duscha och sen dra till flickvännen. (Det är inte så varje helg, men lite liknande.)

• Svar på tråden Krav på vuxet barn?
  • Spucks
    EpicF skrev 2024-03-31 18:50:50 följande:
    Har du läst ts första mening? 

Annars kommer den här: "Min är 18 och tar snart studenten. Osäker på hur mycket krav jag bör ställa"
    Och var i de meningar står det att hon syfter på tiden EFTER studenten?
  • Anonym (Hin håle)
    EpicF skrev 2024-03-31 18:50:50 följande:
    Har du läst ts första mening? 

Annars kommer den här: "Min är 18 och tar snart studenten. Osäker på hur mycket krav jag bör ställa"
    Du har verkligen en bristande läsförståelse. 
    Ingenstans i den meningen står att läsa att det gäller efter studenten.
  • EpicF
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-31 18:56:04 följande:
    Du har verkligen en bristande läsförståelse. 
    Ingenstans i den meningen står att läsa att det gäller efter studenten.
    Du läste alltså inte att ta 18 åriga son tar studenten och kopplade inte att hon menade irav efter studenten. Vilket är rätt uppenbart. 
  • Anonym (K)
    EpicF skrev 2024-03-31 18:59:40 följande:
    Du läste alltså inte att ta 18 åriga son tar studenten och kopplade inte att hon menade irav efter studenten. Vilket är rätt uppenbart. 
    Inte ett dugg uppenbart. Det är bakgrundsfakta att ange hur situationen ser ut. Är man 18 är det inte alltid man "snart" tar studenten och svaren kan skilja sig åt beroende på hur det är med tiden på så sätt.
  • EpicF
    Anonym (K) skrev 2024-03-31 19:53:52 följande:
    Inte ett dugg uppenbart. Det är bakgrundsfakta att ange hur situationen ser ut. Är man 18 är det inte alltid man "snart" tar studenten och svaren kan skilja sig åt beroende på hur det är med tiden på så sätt.
    Så ts ljuger när hon säger att hennes 18-årige son snart tar studenten? 

Intressant att du menar på det. 

Här är förövrigt det ts skrev igjen: "Min är 18 och tar snart studenten. Osäker på hur mycket krav jag bör ställa. "

Ts son är 18 år och tar snart studenten. Då utgår man från det. Man utgår inte får att det finns 18-åringar som inte alls snart tar studenten eftersom dessa är helt irrelevant för ts fråga. 

Så jo, det är uppenbart om man läst trådstarten (vilket man borde ha gjort innan man svarar...)
  • Anonym (Cindy)

Tycker inte att din son gör något fel just nu. Han pluggar, får ok betyg och slappar på helgerna. Inget konstigt med det. 

Det är klart att han inte har ansvar för ert trädäck och annat i huset. Det är ditt hus. 

Du får göra klart för honom att han har haft sitt sista sommarlov och förväntas jobba eller plugga efter examen och även bidra till hemmet ekonomiskt. 

• Anonym (K)
    EpicF skrev 2024-03-31 20:28:06 följande:
    Så ts ljuger när hon säger att hennes 18-årige son snart tar studenten? 

Intressant att du menar på det. 

Här är förövrigt det ts skrev igjen: "Min är 18 och tar snart studenten. Osäker på hur mycket krav jag bör ställa. "

Ts son är 18 år och tar snart studenten. Då utgår man från det. Man utgår inte får att det finns 18-åringar som inte alls snart tar studenten eftersom dessa är helt irrelevant för ts fråga. 

Så jo, det är uppenbart om man läst trådstarten (vilket man borde ha gjort innan man svarar...)
    Som fan läser bibeln... Har jag påstått att ts ljuger? HUR i h-vete fick du till det?

Och jag kan tala om för dig att de flesta som tar studenten är 19 år, inte 18, i många fall 20 eller till och med 21 år. Hur som helst totalt irrelevant med tanke på att springpunkten är att han snart tar studenten, antagligen då nu i juni istället för om ett år. Situationen som ts beskriver är NU, inte efter studenten.
  • Anonym (Mamma)

Oj vad alla ska tolka mycket. Jag blir glad både för råd om hur jag ska göra nu, nästa vecka, nästa månad och efter studenten.

Ska han få  ut en lön i juli går det ju inte att vänta till juni att söka jobb tänker jag. Och har sagt till honom. Men det verkar han inte bry sig om. Inte så att jag märker det i alla fall. Han säger bara att jag inte ska bry mig och att det löser sig. 

• EpicF

Anonym (K): Läs vad du själv skrivit 
    "Inte ett dugg uppenbart. Det är bakgrundsfakta att ange hur situationen ser ut. Är man 18 är det inte alltid man "snart" tar studenten och svaren kan skilja sig åt beroende på hur det är med tiden på så sätt"

Ts son är 18 år och tar snart studenten. Att blanda in andra som inte är 18 år och snart tar studenten är irrelevant. 

De flesta tar studenten under de året de fyller 19 år och man gått en sk normal skolgång. Fyller man sent är man således 18 år när man tar studenten.  

Finns de som är 22-30 år när de tar studenten, dvs blir färdig med gymnasiet. 

Ts frågar dock om framförallt hur gon ska göra efteråt, när sonen gått ut gymnasiet och hon inte längre är försörjningsskyldig. 

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-31 21:49:34 följande:

Oj vad alla ska tolka mycket. Jag blir glad både för råd om hur jag ska göra nu, nästa vecka, nästa månad och efter studenten.

Ska han få  ut en lön i juli går det ju inte att vänta till juni att söka jobb tänker jag. Och har sagt till honom. Men det verkar han inte bry sig om. Inte så att jag märker det i alla fall. Han säger bara att jag inte ska bry mig och att det löser sig. 

Om han anser att det löser sig finns inte så mycket du kan göra. 

Men från att han har tagit studenten så upphör ditt försärjningsskyldighet och jag tycker du då ska sluta betala för honom och du kan meddela att han får betala hyra. Han får ha en skuld till dig på hyran så länge han inte har jobb. Visst det låter elakt men det leder förhoppningsvis till ett uppvaktade för honom och han inser att han måste ha ett jobb för att kunna försörja sig själv. 
Svar på tråden Krav på vuxet barn?