Inlägg från: Anonym (Kippy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kippy)

Krav på vuxet barn?

Betala för sig ska han givetvis inte eftersom du har försörjningsplikt. Däremot är det rimligt att han gör delar av hushållsarbetet. Kanske sköter tvätten av sina egna kläder, lagar mat någon gång i veckan. Stådar i era gemensamma rum regelbundet. Jag tycker inte att en gymnasieungdom behöver göra lika mycket hushållsarbete som sin förälder, men det ska inte vara milsvid skillnad på era insatser. Kanske ett städschema skulle vara bra? Att se när saker behöver göras funkar inte så bra för många tonåringar. Bättre att ha bestämt att han tex dammsuger hela hemmet varje helg. 

Mina barn är betydligt yngre, men planen är att när de går i gymnasiet tänker jag försöka tvinga ut dem på sommarjobb. Typ tre veckor i något av kommunens projekt för att få sommarjobb åt umgdomar åtminstone. 

Och sätt upp tydliga regler för vad som kommer att gälla när han slutat gymnasiet. Han måste få klart och tydligt för sig att han inte kommer att kunna bo kvar gratis och utan att göra sin del i hushållet när skolan är slut. Så jobb för sommaren är hög tid att ordna, eller söka utbildning inför hösten. Att gå hemma under sommaren i väntan på att en utbildning ska starta hade jag tyckt var ok. Men när studiemedlet kommer är det dags att flytta eller börja betala för sig hos dig. Han kan betala något symboliskt (typ 2-3000 kr), men bo och äta gratis gör du honom en otjänst om du låter honom göra. 

I en del fall tycker jag det är ok att låta unga vuxna bo gratis hemma, men just för att han verkar sakna driv är det viktigt att sätta lite press. 

Svar på tråden Krav på vuxet barn?