• Kaffepimplaren

Hjälpa till lite mer

Jag skulle vilja höra om det är någon mer som har erfarenhet av en nattjobbande man + bonusbarn? 
    Jag och min man har ganska nyligen fått vårt första gemensamma barn, hon är 5 månader och jag är föräldraledig. Han har även 2 barn från tidigare förhållanden som bor här på heltid. Min man jobbar natt och hans yngsta dotter som bor här får bara gå på förskolan 15h i veckan eftersom jag är hemma. Nu till mitt problem, jag tycker att jag får ta väldigt mycket ansvar för alla barnen, och jag frågade om han kunde tänka sig att hämta eller lämna på förskolan iallafall någon dag i veckan, men nej, han måste sova. Det skulle nog inte vara något problem om han skulle ta lite ansvar när han väl är vaken, men nej, jag tar alla morgnar med bebis, alla matningar och alla blöjbyten, även helger och semestrar. När jag frågade på hans ledighet om jag kunde få en sovmorgon så fick jag svaret ?nej jag vill inte ?. varför ska då jag behöva ta allt med hans barn? Jag är ingen person som säger jag vill inte, jag tar mitt vuxna ansvar. Tycker ni att jag överreagera? Jag mår jättedåligt över detta, jag vill ha mer egentid med min dotter, men måste hela tiden ta allt annat. Vet att sömnen är viktig, speciellt när man jobbar natt, men ibland borde man väl kunna offra sig för varandra? Vad ska jag göra? 
  • Svar på tråden Hjälpa till lite mer
  • Tow2Mater
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-25 22:36:26 följande:
    Håller med här. Om han förväntar sig att hon ska göra allt det under föräldraledigheten så får man ju förutsätta att han gör det när han är föräldraledig sen.

Eller så är ju sanningen att han inte vill vara föräldraledig och heller inte ta ansvar för sin del av hemmet och sina barn?
    Kan ju vara, och att en mesig TS bara fortsätter låta honom utan att något alls ändras. Hon ville kanske mest bara ventilera. Tycker de borde diskuterat det innan de skaffade barn.
  • Anonym (Lis)
    Tow2Mater skrev 2024-03-25 22:39:09 följande:
    Kan ju vara, och att en mesig TS bara fortsätter låta honom utan att något alls ändras. Hon ville kanske mest bara ventilera. Tycker de borde diskuterat det innan de skaffade barn.
    Det märktes kanske inte innan de skaffade barn. Är ju rätt vanligt att männen visar en annan sida när barnen kommer.
    Vi kvinnor måste kanske också blir hårdare överlag när det gäller att prata om såna saker även om det känns i början av förhållandet som att det funkar bra så måste man nog ändå prata om det, många av oss är nog lite naiva där och förutsätter att även männen kan ta hand om sin del i hushållet vilket ju sällan är fallet..

Jag hoppas hon känner att hon kan sätta ner foten efter den här tråden.
  • Anonym (Lögn)

Förmodligen så ljuger han för dig. Om hans barn är över 3 så har de rätt till kostnadsfri förskola (15h). Han vill säkert inte betala och tänker att du ändå är hemma för deras rätt till vissa tider beror bara på vårdnadshavare...

Låter lite shady 

Jag hade inte orkat det där. Och då är jag en föräldraledig mamma till två pojkar varav en går 15 h. Min man är bara hemma varje lördag då han varvar studier och jobb för att få allt att gå runt. Men när han är hemma. Då är han hemma och umgås med barnen. 

• Agda90
    Anonym (Casanova) skrev 2024-03-25 16:37:36 följande:
    Får han inte dagis till ungen för att tjejen går hemma så kommer ekvationen falla rätt fort. Säger sig själv. Sen kan du hålla på med hur mycket jämställdhets-trams som helst.

Barnen bodde ju hos honom på heltid om jag förstod saken rätt. Den mamman verkar vara borta från ekvationen.
    Har man barn så tar man ansvar. Man går upp så att den andra partnern kan få någon sovmorgon. Man ser till att lämna sina barn på förskolan, man ser till att ta sitt ansvar och säger inte JAG VILL INTE!

Han jobbar natt ja. Men han har lediga dagar och då får han släpa röven ur sängen och ta hand om sina barn. Vilket han INTE gör idag. 
  • Anonym (Låt dig inte utnyttjas)

Du har inget ansvar alls för hans barn. Som styvförälder kan man hoppa in och hjälpa och stötta UNDANTAGSVIS när det har kört ihop sig för de båda biologiska föräldrarna, men i grunden och vardagen är det DE TVÅ som ska ta hand om de barn som de valt att sätta till världen. 

Det stämmer inte att din man bara har rätt till 15 timmar för barnen på dagis. De FÅR inte räkna med att en styvförälder ska sköta barnpassningen! Han har rätt till barnpassning på dagis på precis samma villkor som om han skulle vara ensam med barnen varannan vecka. Ni får skriva in barnen på ett dygnet-runt-dagis, och HAN får fixa transporten dit och hem även om det närmaste skulle ligga en bit bort. Vill han inte detta, så får han i stället överlåta barnen på deras mamma, och bara träffa dem varannan helg.

Ett annat alternativ är att han börjar söka jobb med vanliga kontorstider.

Vill han inget av detta, så tror jag att det är bäst att du gör slut, då får du det mycket lugnare, och sedan får han klara sina ungar bäst han gitter. Du blir bara utnyttjad. Varför gav du dig in med en man med små barn sedan förr, då du själv fortfarande var barnfri? Det blir ju en enorm förlustaffär för dig!

Angående ert gemensamma barn så är det såklart i princip bådas ansvar, men i och med att du är mammaledig så kan man förvänta sig att du tar lejonparten av arbetet med det barnet samt det hushållsarbete som det barnet och du själv förorsakar. Men inte det som han eller hans barn sedan förr förorsakar. (Jag vet att det inte är lätt att dela upp det, men i princip rä det så.) Och du behöver hur som helst avlastning, du behöver egentid ibland...

• EpicF
    Anonym (Låt dig inte utnyttjas) skrev 2024-03-26 11:07:07 följande:

Du har inget ansvar alls för hans barn. Som styvförälder kan man hoppa in och hjälpa och stötta UNDANTAGSVIS när det har kört ihop sig för de båda biologiska föräldrarna, men i grunden och vardagen är det DE TVÅ som ska ta hand om de barn som de valt att sätta till världen. 

Det stämmer inte att din man bara har rätt till 15 timmar för barnen på dagis. De FÅR inte räkna med att en styvförälder ska sköta barnpassningen! Han har rätt till barnpassning på dagis på precis samma villkor som om han skulle vara ensam med barnen varannan vecka. Ni får skriva in barnen på ett dygnet-runt-dagis, och HAN får fixa transporten dit och hem även om det närmaste skulle ligga en bit bort. Vill han inte detta, så får han i stället överlåta barnen på deras mamma, och bara träffa dem varannan helg.

Vill han inget av detta, så tror jag att det är bäst att du gör slut, då får du det mycket lugnare, och sedan får han klara sina ungar bäst han gitter. Du blir bara utnyttjad. Varför gav du dig in med en man med små barn sedan förr, då du själv fortfarande var barnfri? Det blir ju en enorm förlustaffär för dig!

Angående ert gemensamma barn så är det såklart i princip bådas ansvar, men i och med att du är mammaledig så kan man förvänta sig att du tar lejonparten av arbetet med det barnet samt det hushållsarbete som det barnet och du själv förorsakar. Men inte det som han eller hans barn sedan förr förorsakar. (Jag vet att det inte är lätt att dela upp det, men i princip rä det så.) Och du behöver hur som helst avlastning, du behöver egentid ibland...

Dygnet runt dagis? 

Är väl mycket bättre att barnet får heltid på den förskolan de redan har. Dessutom är det inte ens säkert att det finns ett "dygnet-runt-dagis" eller att ts man kvalificerar till det. 
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Låt dig inte utnyttjas) skrev 2024-03-26 11:07:07 följande:

Det enklaste är ju att han börjar jobba dagtid och hämtar och lämnar som vanligt folk eftersom han har hela boendet med barnen. Det är ju märkligt att han valde att ta hand om barnen på heltid, men inte har funderat på hur det ska gå till i praktiken. Han har bara räknat med att hans nya tjej ska ta hand om allt. Vad skulle han göra om hon flyttade ut? Han måste lösa sin arbetssituation. 

En sån pappa som han är kanske inte någon drömförälder, men nu är det som det är. 
  • Agda90

TS, läs länken. 

sverigesradio.se/artikel/5288014

Den är rätt gammal men kommunerna borde ha uppdaterat sina regelverk sedan dess. Hänvisa annars till det här. Din sambos barn har rätt till f-skola när han arbetar och även när han behöver sova efter att ha jobbat natt.

• EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-26 11:30:33 följande:

TS, läs länken. 

Den är rätt gammal men kommunerna borde ha uppdaterat sina regelverk sedan dess. Hänvisa annars till det här. Din sambos barn har rätt till f-skola när han arbetar och även när han behöver sova efter att ha jobbat natt.

Är väl mycket bättre att se hänvisar till Skollagen än till ett reportage från Sveriges radio.
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-26 11:30:33 följande:

TS, läs länken. 

Är väl mycket bättre att se hänvisar till Skollagen än till ett reportage från Sveriges radio.
Svar på tråden Hjälpa till lite mer