• Kaffepimplaren

Hjälpa till lite mer

Jag skulle vilja höra om det är någon mer som har erfarenhet av en nattjobbande man + bonusbarn? 
    Jag och min man har ganska nyligen fått vårt första gemensamma barn, hon är 5 månader och jag är föräldraledig. Han har även 2 barn från tidigare förhållanden som bor här på heltid. Min man jobbar natt och hans yngsta dotter som bor här får bara gå på förskolan 15h i veckan eftersom jag är hemma. Nu till mitt problem, jag tycker att jag får ta väldigt mycket ansvar för alla barnen, och jag frågade om han kunde tänka sig att hämta eller lämna på förskolan iallafall någon dag i veckan, men nej, han måste sova. Det skulle nog inte vara något problem om han skulle ta lite ansvar när han väl är vaken, men nej, jag tar alla morgnar med bebis, alla matningar och alla blöjbyten, även helger och semestrar. När jag frågade på hans ledighet om jag kunde få en sovmorgon så fick jag svaret ?nej jag vill inte ?. varför ska då jag behöva ta allt med hans barn? Jag är ingen person som säger jag vill inte, jag tar mitt vuxna ansvar. Tycker ni att jag överreagera? Jag mår jättedåligt över detta, jag vill ha mer egentid med min dotter, men måste hela tiden ta allt annat. Vet att sömnen är viktig, speciellt när man jobbar natt, men ibland borde man väl kunna offra sig för varandra? Vad ska jag göra? 
  • Svar på tråden Hjälpa till lite mer
  • Anonym (rikig)
    Kaffepimplaren skrev 2024-03-24 18:10:58 följande:
    Hjälpa till lite mer
    Jag skulle vilja höra om det är någon mer som har erfarenhet av en nattjobbande man + bonusbarn? 
    Jag och min man har ganska nyligen fått vårt första gemensamma barn, hon är 5 månader och jag är föräldraledig. Han har även 2 barn från tidigare förhållanden som bor här på heltid. Min man jobbar natt och hans yngsta dotter som bor här får bara gå på förskolan 15h i veckan eftersom jag är hemma. Nu till mitt problem, jag tycker att jag får ta väldigt mycket ansvar för alla barnen, och jag frågade om han kunde tänka sig att hämta eller lämna på förskolan iallafall någon dag i veckan, men nej, han måste sova. Det skulle nog inte vara något problem om han skulle ta lite ansvar när han väl är vaken, men nej, jag tar alla morgnar med bebis, alla matningar och alla blöjbyten, även helger och semestrar. När jag frågade på hans ledighet om jag kunde få en sovmorgon så fick jag svaret ?nej jag vill inte ?. varför ska då jag behöva ta allt med hans barn? Jag är ingen person som säger jag vill inte, jag tar mitt vuxna ansvar. Tycker ni att jag överreagera? Jag mår jättedåligt över detta, jag vill ha mer egentid med min dotter, men måste hela tiden ta allt annat. Vet att sömnen är viktig, speciellt när man jobbar natt, men ibland borde man väl kunna offra sig för varandra? Vad ska jag göra? 
    Det är väl tyvärr nu verkligheten kommer ikapp er. Du kommer att bli varse hans riktiga jag och att han inte har något emot att skyffla över allt jobb på dig, medan han själv gör minimum.

Antagligen gjorde han likadant i sin tidigare relation, och det bidrog säkert till att den relationen nu är slut. Men alltid står det nån tjej bakom hörnet, villig att ge den slappa mannen en chans, nu råkade det vara du. 
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (X) skrev 2024-03-24 19:44:45 följande:
    Är det rimligt att biopappan inte tar hand om sina egna barn?
    Blir ju svårt om han jobbar natt och inte har dagis på dagen, hade ju bara 15tim/vecka.Det är ett helvete med sömnen om du jobbar natt, gjorde det förut. Inget blir bättre av att han går in i väggen.

Försök ordna mer dagis åt hans barn. Ljug om nödvändigt.

Jag har barn varannan vecka som går på dagis och jag har tjej som går hemma. Inte fan är det några problem med dagis. Ungarna får gå där heltid, dagis vet om min tjej och bryr sig inte. Men jag har liksom gjort så från början, säkert lättare då.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-03-25 15:57:37 följande:
    Blir ju svårt om han jobbar natt och inte har dagis på dagen, hade ju bara 15tim/vecka.Det är ett helvete med sömnen om du jobbar natt, gjorde det förut. Inget blir bättre av att han går in i väggen.

Försök ordna mer dagis åt hans barn. Ljug om nödvändigt.

Jag har barn varannan vecka som går på dagis och jag har tjej som går hemma. Inte fan är det några problem med dagis. Ungarna får gå där heltid, dagis vet om min tjej och bryr sig inte. Men jag har liksom gjort så från början, säkert lättare då.
    Det är väl han som ska ordna med mer dagis åt sina barn. Alternativt byta jobb. 
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Louise) skrev 2024-03-25 16:03:22 följande:
    Det är väl han som ska ordna med mer dagis åt sina barn. Alternativt byta jobb. 
    Eller dumpa bruden.

Förhållanden är ett lagarbete, grundproblemet är ju att de inte har dagis för minst en unge. Han kan ju inte både lösa ett heltids jobb och ta ungen på heltid samtidigt. Hon går hemma på dagarna och tar säkert del av hans lön på något sätt.

Antingen så får de dagis på heltid. Eller så blir det ju hon som går hemma som får ta hand om ungarna.

Säger dagis nej och hon inte vill ta hand om ungen så får de ju gå skilda vägar. Finns inte en verklighet där du både kan jobba dag och natt på samma gång.
  • Anonym (D)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-03-25 16:12:22 följande:
    Eller dumpa bruden.

Förhållanden är ett lagarbete, grundproblemet är ju att de inte har dagis för minst en unge. Han kan ju inte både lösa ett heltids jobb och ta ungen på heltid samtidigt. Hon går hemma på dagarna och tar säkert del av hans lön på något sätt.

Antingen så får de dagis på heltid. Eller så blir det ju hon som går hemma som får ta hand om ungarna.

Säger dagis nej och hon inte vill ta hand om ungen så får de ju gå skilda vägar. Finns inte en verklighet där du både kan jobba dag och natt på samma gång.
    Vad snackar du om? 

Det är HANS barn. Hon har inga som helst skyldigheter. Dessa barn ska bo 50% hos sin mamma 50% hos sin pappa och har RÄTT till förskola enligt pappans schema/arbetsituation. Han får SJÄLV hämta och lämna!

HAN ska ta 50% ansvar för det barn han har med TS när han inte jobbar. Även om det så innebär att byta jobb. För det är precis dom kraven som kommer ställas om dom separerar också om han ska ha sina barn. 

Hans pengar? TS har förmodligen föräldrapenning som normalt. 

Så enkelt är det. Knulla dig inte till några barn om du inte vill ha livslångt ansvar. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-03-25 16:12:22 följande:
    Eller dumpa bruden.

Du behöver läsa tråden igen för du fattar visst inte.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (D) skrev 2024-03-25 16:28:30 följande:
    Vad snackar du om? 

Det är HANS barn. Hon har inga som helst skyldigheter. Dessa barn ska bo 50% hos sin mamma 50% hos sin pappa och har RÄTT till förskola enligt pappans schema/arbetsituation. Han får SJÄLV hämta och lämna!

HAN ska ta 50% ansvar för det barn han har med TS när han inte jobbar. Även om det så innebär att byta jobb. För det är precis dom kraven som kommer ställas om dom separerar också om han ska ha sina barn. 

Hans pengar? TS har förmodligen föräldrapenning som normalt. 

Så enkelt är det. Knulla dig inte till några barn om du inte vill ha livslångt ansvar. 
    Får han inte dagis till ungen för att tjejen går hemma så kommer ekvationen falla rätt fort. Säger sig själv. Sen kan du hålla på med hur mycket jämställdhets-trams som helst.

Barnen bodde ju hos honom på heltid om jag förstod saken rätt. Den mamman verkar vara borta från ekvationen.
  • EpicF
    Anonym (Casanova) skrev 2024-03-25 16:37:36 följande:
    Får han inte dagis till ungen för att tjejen går hemma så kommer ekvationen falla rätt fort. Säger sig själv. Sen kan du hålla på med hur mycket jämställdhets-trams som helst.

Barnen bodde ju hos honom på heltid om jag förstod saken rätt. Den mamman verkar vara borta från ekvationen.
    Och då får han lösa de resterande timmarna som barnet inte är på förskolan på annat sätt. Eftersom det är hans barn, och inte ts barn. 

Dessutom så ska hans barn få gå på förskola efter bio-pappans schema, så det får han se till att ordna. 

Och dagar, helger och semestrar när han är ledig får han ta hand om sitt barn och ta sitt gemensamma barn 50% av tiden. Inte vara skyffla över allt på ts. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-03-25 16:37:36 följande:

Förskolan ska gå efter hans tider men ändå:
    Alla andra föräldrar får anpassa sig efter barn, varför inte han? Få ensamstående kan jobba natt, så han får väl söka nytt.
  • Anonym (Cilla)

Eftersom han har valt att ha sina barn på heltid får han helt enkelt lägga om sina arbetstider eller byta jobb! Man kan inte jobba natt och vara ensamstående. Det säger sig självt. 

Han måste ha vanliga arbetstider så att han kan hämta och lämna precis som alla andra föräldrar. Det är hans barn, inte dina. Du är jättesnäll som tar hand om dem, men det måste vara en rimlig nivå. Och självklart måste även du få sovmorgnar. Ni har ju en femmånaders baby, det blir säkert inte mycket sömn där heller på nätterna.

Nu får ni sätta er ner och ha ett allvarligt samtal. Han har huvudansvaret för sina två barn och du och han delar på ansvaret för ert gemensamma barn. 

Svar på tråden Hjälpa till lite mer