• Sza86

Möte med chef

Hej

Jag ska på ett möte imorgon med min chef. Jag arbetar på en skola. Det är studiedag idag och jag arbetar hemifrån.

Min chef, det vill säga rektor skrev att mötet kommer att handla om min arbetssituation på skolan. På grund av kommunens besparingar och nedskärningar blev jag omplacerad som lärare. jag jobbar på en mellanstadieskola nu. Tidigare har jag arbetat i en högstadieskola under 2,5 år. Jag är utbildad och tillsvidareanställd. 

Min chef sa att jag får ta med mig en facklig representant till mötet. Mötet kommer att handla om hur undervisningen fungerar, bemötandet av kollegor och elever samt hur planen framåt ser ut och förväntningar på mig.

Jag undervisar 2 klasser som huvudansvarig lärare och jag är resurs i en annan klass. Det fungerar när jag har en klass som huvudansvarig och när jag är resurs. Däremot fungerar inte alls med en annan klass som jag har som huvudansvarig. Eleverna lyssnar inte på mig, det är ganska högljutt och jag skriker på klassen då och då. 

vad gäller relationen med kollegorna anser jag att jag ofta kommer överens med mina kollegor. Vi har ibland olika synpunkter, men relationen är helt ok. Min förra rektor sa att jag bara ska vara på min nuvarande skola tills vårterminen är över.   

Vad tror ni mötet kommer att innebära för mig? 

• Svar på tråden Möte med chef
  • Mortiscia80
    Sza86 skrev 2024-03-19 12:33:25 följande:

Jag måste tillägga att konflikter mellan mig och mina kollegor var väldigt sällsynt i min förra skola. jag har blivit bättre på att prata mindre under ett tag, men sedan blev det sämre efter att jag har börjat undervisa på mellanstadiet. 

Jag ska ha en facklig representant med mig imorgon. Jag har prata med en representant igår. jag känner att det bästa vore om jag flyttas tillbaka till min gamla skola. men det är bara önsketänkande.  

Konflikter ska inte vara sällsynta. De ska inte existera öht. Att du pratar för mycket är garanterat inte problemet utan snarare bemötandet.
  • Sza86

Det lustiga är att jag har bemött mina elever på ett bra sätt i min förra skola. Jag ljuger inte nu när jag skriver att många elever gick till rektorn när de fick veta att jag kommer att bli omplacerad. jag kan hantera mina känslor.

Det blev dock för mycket. Att jag inte fungerar som mellanstadielärare har påverkat mig känslomässigt.  

• Sza86
    Konflikter förekommer i olika arbetsplatser. Tyvärr, Sedan är det så att jag slutade kommunicera med sådana kollegor som jag inte kom överens med så länge jag inte behövde lösa ett problem med dem. Jag sa hej till dem och så vidare, men vi småpratade sällan.

I min nuvarande skola är det svårare att undvika lärare som jag inte kommer så bra överens med i och med att vi många gånger sitter i samma rum och undervisar samma elever. Då leder det till konflikter ibland, speciellt när jag stressar mycket på grund av min undervisning.
  • Mortiscia80
    Sza86 skrev 2024-03-19 12:43:29 följande:

Det lustiga är att jag har bemött mina elever på ett bra sätt i min förra skola. Jag ljuger inte nu när jag skriver att många elever gick till rektorn när de fick veta att jag kommer att bli omplacerad. jag kan hantera mina känslor.

Det blev dock för mycket. Att jag inte fungerar som mellanstadielärare har påverkat mig känslomässigt.  

Jag tror säkert det gick bättre på din förra skola, men du kan tydligen inte hantera dina känslor eftersom du skriker åt eleverna och det är något du måste jobba på om du ska kunna fortsätta som lärare. Även om du är på en plats där du mår bättre så kommer du alltid kunna bli triggad, så du behöver ha den grunden att stå på.
    Sza86 skrev 2024-03-19 12:52:09 följande:
    Konflikter förekommer i olika arbetsplatser. Tyvärr, Sedan är det så att jag slutade kommunicera med sådana kollegor som jag inte kom överens med så länge jag inte behövde lösa ett problem med dem. Jag sa hej till dem och så vidare, men vi småpratade sällan.

I min nuvarande skola är det svårare att undvika lärare som jag inte kommer så bra överens med i och med att vi många gånger sitter i samma rum och undervisar samma elever. Då leder det till konflikter ibland, speciellt när jag stressar mycket på grund av min undervisning.
    Bra att du försöker undvika kollegor som du vet att du inte fungerar så väl ihop med, men även här måste du lära dig att hantera känslor och reaktioner. Varför blir det konflikter kring eleverna, är det verkligen nödvändigt...? Vad handlar konflikterna om då? Om du känner stress kring undervisningen så ska rektorn hjälpa dig hantera det.
  • Sza86

Jag håller med. Jag måste dämpa mig rejält. Jag känner inte igen mig själv, för att vara ärlig. Det är patetisk, men jag känner så. Det är både förvånande och sorgligt. I min förra skola kom elever till mig och klagade på andra lärare som skrek på dem, skällde ut dem och så vidare. 

Konflikterna med eleverna handlar oftast om att de pratar när jag har genomgångar. Jag behöver pausa mina genomgångar många gånger. Då blir jag frustrerad och efter en viss tid skriker jag. 

Att jag inte gick till rektorn eller bad om hjälp på andra sätt handlar om att det är svårt för mig att be om hjälp.

• Mortiscia80
    Sza86 skrev 2024-03-19 13:12:47 följande:

Jag håller med. Jag måste dämpa mig rejält. Jag känner inte igen mig själv, för att vara ärlig. Det är patetisk, men jag känner så. Det är både förvånande och sorgligt. I min förra skola kom elever till mig och klagade på andra lärare som skrek på dem, skällde ut dem och så vidare. 

Konflikterna med eleverna handlar oftast om att de pratar när jag har genomgångar. Jag behöver pausa mina genomgångar många gånger. Då blir jag frustrerad och efter en viss tid skriker jag. 

Att jag inte gick till rektorn eller bad om hjälp på andra sätt handlar om att det är svårt för mig att be om hjälp.

Du får mer respekt från eleverna om du håller dig lugn och stabil, faktiskt.
  • Sza86
    Mortiscia80 skrev 2024-03-19 13:22:06 följande:
    Du får mer respekt från eleverna om du håller dig lugn och stabil, faktiskt.
    Jag håller med i teorin. Jag fick mer respekt i min förra skola delvis på grund av att jag var lugn med eleverna. Jag tror att jag höjde rösten 3 gånger under mina 2,5 år på högstadiet. 
  • NHult

Mycket spekulationer och gissningar nu,
    TS uppdatera oss efter mötet

Du kommer troligtvis inte bli befodrad i alla fall

Varför inte
  • Dockan

Det låter som du behöver stöd i din lärarroll. Kanske är det en plan för det som ska läggas upp. 

Prata med kollegor som klassen du har problem med, fungerar för. Kanske har de råd att dela med sig. 

När du beskriver sig själv på din gamla och nuvarande arbetsplats låter det som att du har lite svårt att skapa och bibehålla relationer till både kollegor och elever. Det är något man kan öva upp om man har svårt för det. En god relation till eleverna är det som gör att man sällan behöver höja rösten. Ibland när kollegor ber om råd hur jag gör när eleven gör ditten eller datten hos mig, är svaret att jag sällan ser det beteendet inne hos mig. De gör inte så hos mig för att de är måna om hur jag ser på dem. De är måna för att de upplever att jag bryr mig och att det är viktigt att jag inte blir besviken på dem. I verkligheten är det mer än yrkesroll än vad eleverna kanske tror, men de upplever att de är betydelsefulla och att jag bryr mig tillbaka. 

Knep är att lägga detaljer om barnen på minnet. Kanske de berättade om en match de är nervösa för i helgen, fråga på måndagen hur det gick. Om favorithunden heter Lisa, fråga om de gick ut i solen med Lisa igår. Mest vill de berätta om sig själva, fråga - lyssna - ställ följdfrågor - återkoppla till samtalet någon dag senare. 

När jag rör mig i korridorerna eller på rasterna, stanna och småprata när de känns som läge och du har något naturligt att säga. På måndagar kan jag skoja om att det är härligt med måndagae Osv, behöver inte vara så djupt eller allvarligt. Det är ju dock det som bygger upp en relation. 

Vad det gäller kollegor så försök backa ur diskussioner när du kan. Man måste inte diskutera allt. Lyssna in deras förslag, jag tolkar det som att du jobbar ganska kort tid. Bygg en relation till dina kollegor med. Man behöver ju inte bli bästisar, men att ändå odla en relation till dem är ju fint.

• slirren
    FiaLisannnN skrev 2024-03-19 11:26:50 följande:

Usch, du är högst olämplig som lärare. Gissar på att du är outbildad också. Förhoppningsvis har rektorn lite stake och låter dig gå på dagen med en liten ekonomisk fallskärm för du ska då fan inte få fortsätta traumatisera eleverna.

I dagens skola är det nog till 99% eleverna, med uppbackning från sina lättkränkta föräldrar, som traumatiserar lärarna.
Svar på tråden Möte med chef