Möte med chef
Det låter som du behöver stöd i din lärarroll. Kanske är det en plan för det som ska läggas upp.
Prata med kollegor som klassen du har problem med, fungerar för. Kanske har de råd att dela med sig.
När du beskriver sig själv på din gamla och nuvarande arbetsplats låter det som att du har lite svårt att skapa och bibehålla relationer till både kollegor och elever. Det är något man kan öva upp om man har svårt för det. En god relation till eleverna är det som gör att man sällan behöver höja rösten. Ibland när kollegor ber om råd hur jag gör när eleven gör ditten eller datten hos mig, är svaret att jag sällan ser det beteendet inne hos mig. De gör inte så hos mig för att de är måna om hur jag ser på dem. De är måna för att de upplever att jag bryr mig och att det är viktigt att jag inte blir besviken på dem. I verkligheten är det mer än yrkesroll än vad eleverna kanske tror, men de upplever att de är betydelsefulla och att jag bryr mig tillbaka.
Knep är att lägga detaljer om barnen på minnet. Kanske de berättade om en match de är nervösa för i helgen, fråga på måndagen hur det gick. Om favorithunden heter Lisa, fråga om de gick ut i solen med Lisa igår. Mest vill de berätta om sig själva, fråga - lyssna - ställ följdfrågor - återkoppla till samtalet någon dag senare.
När jag rör mig i korridorerna eller på rasterna, stanna och småprata när de känns som läge och du har något naturligt att säga. På måndagar kan jag skoja om att det är härligt med måndagae Osv, behöver inte vara så djupt eller allvarligt. Det är ju dock det som bygger upp en relation.
Vad det gäller kollegor så försök backa ur diskussioner när du kan. Man måste inte diskutera allt. Lyssna in deras förslag, jag tolkar det som att du jobbar ganska kort tid. Bygg en relation till dina kollegor med. Man behöver ju inte bli bästisar, men att ändå odla en relation till dem är ju fint.