• Anonym (K)

Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?

Jag vill gärna höra era åsikter och ställer frågan opartiskt för att få rättvisa svar.

Vi är två föräldrar som inte är helt överens. Vi har olika bakgrund och sätt att se på saken. 

Förälder 1 är uppväxt i en familj där föräldrarna körde med för sträng uppfostran. Där det någon enstaka gång förekom en lavett (inte ofta men det skedde), det skreks och barnen hade inte mycket att säga till om. 

Förälder 2 är uppväxt i en familj där föräldrarna hade för slapp uppfostran. De tog inte sitt ansvar och sket i barnen. Fri uppfostran som saknade regler och gränser. 

Nu har vi med så olika bakgrund och erfarenhet skaffat barn men är inte helt överens. 

Förälder 1 tycker att förälder 2 är för mesig. Förälder 2 tucker att förälder 1 är för hård. 

Förälder 1 är tydlig med sina gränser, när barnen inte lyssnar höjer hen rösten och tillrättarvisar barnet några minuter om vad som är fel, detta för att få respekt så barnet lyssnar hela tiden. Blir barnet ledsen så tröstas det inte just då, för att inte uppmuntra ett dåligt beteende. 

Förälder 2 säger inte till lika ofta, låter barnen testa gränser lite för länge. Men när förälder 2 säger till så pratar hen med barnet i en normal samtalston. För att barnet ska känna sig respekterad. Föräldern står för det den säger. Blir barnet ledsen under tillsägelsen så tröstar förälder barnet ändå i slutet. 

Förälder 2 får stresspåslag och mår dåligt av att förälder 1 så ofta höjer rösten i situationer som inte är akuta och är rädd att barnen inte kommer känna sig trygg och börja prata med samma ton tillbaka i tonåren. Tänker att barnen förlorar respekten och inte vågar prata om allvarliga saker och rädd för att barnet kommer undanhålla saker som är jobbig att prata om för att inte behöva få en tillrättavisning. 

Förälder 1 tycker att förälder 2 är alldeles för slapp och är rädd att barnen förlorar respekten för hen i framtiden. Då barnen inte vet vem som bestämmer och kommer testa ännu mer gränser i tonåren. Tycker att det är viktigt att visa vem som bestämmer och visa auktoritet genom att höja rösten. 

Dela gärna era tankar, erfarenheter eller pm ni har några bra tips till oss. Tyvärr är det svårt att komma fram till något vi båda kan vara nöjd med då vi tänker så olika 

• Svar på tråden Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?
  • Anonym (Men)

Har du barn?

Tukt skrev 2024-03-15 21:42:11 följande:
    Men inser du att du i någon mån "förlorar" då? Vore det inte bättre att göra en utvärdering vid 15e tillsägelsen, eller i alla fall den 35e och fundera ut ett annat sätt att ta dig an problemet?
  • Anonym (GG)
    Anonym (Men) skrev 2024-03-16 08:07:45 följande:

Har du barn?

Han kanske har lydiga barn.
  • Hellishen

Som vanligt många fullkomliga föräldrar i tråden. Synd att era ungar inte beter sig så fantastiskt som ni inbillar er för att ni är så konflikträdda att allt får passera.

Många ungar idag har noll respekt, och då menar jag vanligt basic hyfs, för vuxna men även sina kompisar. Och det har ni lärt dem hemma.

Curlinggenerationen är ju inte direkt fulländad i vuxen modell heller, så lite motstånd är bara bra.

Men för er relation rekommenderar jag varmt familjerådgivningen och föräldrautbildning. Det hjälper att se att båda har poänger och hur man jobbar som en enhet.
    Det är vanligt att föräldrar hamnar i att en blir good och en blir bad cop.

• Spucks

Jag håller med personen som säger att föräldrar inte behöver göra likadana utan kan komplettera varandra.
    Hur man hantera problem hemma (tex. ett barn som inte lyssnar) beror dessutom inte bara på ens övertygelse utan även på ens temperament och karaktär. Det finns personer som helt enkelt är "intensivare" och personer som alltid är lugna. Det ena är inte bättre än det andra, det är bara olika. Och detta har delvis även med kulturen att göra. Utomstående kan tex. oftast tycker att folk som pratar arabsika bråkar och skriker med varandra och när man framför det mot dem är de helt förvånade för de hade ett trevligt samtal. 

Sedan kan "höja rösten" betyder mycket. Det kan vara s
    å att föräldern har sagt till trevligt och lungt flera gånger utan att få gehör och sedan säga till skarpare och med lite högre röst. Det kan även vara så att föräldern sagt till en enda gång och, utan att ens ge barnets hjärna tid att bearbeta uppmaningen, börjar skrika som en galning. Och så kan det vara allt emellan.
    Jag kan höja min röst när barnet inte lyssnar och jag ser inget problem med det. Jag tycker det är helt normalt att man blir irriterad och d
    å höjer rösten när ens barn skiter i vad man säger. Precis som det för andra är helt normalt att hålla sig lugn i (nästan) alla lägen. När mitt barn klagar på att jag höjde rösten (det hände ibland), så förklarar jag lungt att jag har sagt till lugnt flera gånger och blivit ignorerad, därför måste jag antar att han inte hörde mig, för han ignorerar mig väl inte med flit!?

Sedan trösta: visst tröstar man ett barn som är ledsen, men det behöver inte vara direkt. Om barnet blir ledsen pga en tillsägelse är det nog för att barnet vet att hen gjorde fel. Jag tycker inte att man ska då trösta direkt. Det kan då lätt bli en strategi från barnets sida - om hen gör något fel undangå hen en tillsägelse genom att börja gråta, då blir det kramar och pussar istället. Det tycker jag inte är bra, för barnet borde inte få positiv uppmärksamhet för dåligt beteende.
    Nu förutsätter jag s
    åklart att barnet inte är ett småbarn och att man kan rimligtvis förvänta sig att barnet visste i förväg att hen gör fel.

• Tukt
    Anonym (Men) skrev 2024-03-16 08:07:45 följande:

Har du barn?

Jag har barn, ja. Men framför allt har ju varit ett barn. Har du?
  • Anonym (Anonym)

Jag hade lämnat förälder 1 även om jag älskat henom. Jag tycker att det är totalt gränslöst att tala med ett barn på ett sätt jag inte vill att de talar till andra i relationer, på arbetsplatser, osv. Dvs - man höjer inte rösten. Man står inte och skäller på dem. Etc. Tycker inte det är okej någonstans, och vill inte lära dem att acceptera sånt beteende från andra eller utöva det själva.

• Anonym (Abc)

Vi är också så. Den ena är för sträng och pratar om respekt, den andra för mesig och blir överkörd. Vi säger båda till den andra när vi tycker den gör fel, för det bästa är ju såklart någonstans i mitten. 

Det man behöver akta sig för om man är sträng är att det troliga är att det resulterar i att barnet går bakom ryggen på en och inte vågar höra av sig om den hamnar i knipa. Respekten ska vara ömsesidig och byggd på förtroende, inte på rädsla. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (GG) skrev 2024-03-16 05:21:53 följande:
    Det har med tråden att göra för att förälder 2 skulle kunna bli en förälder till en hemmasittare om den fick ett utmanande barn.

Det som är så svårt med trådens ämne är att dessa frågor handlar om balans och att det därför är oerhört svårt att säga något om er specifika situation utan att se er i aktion så att säga.

Det är lätt att vara för hård. Det är ännu lättare att vara för mjuk. Det är var man lägger sig på skalan i förhållande till det barn man har som är viktigt. Vissa barn behöver betydligt mer gränssättning än andra. 

Det enda specifikt jag reagerade på var att förälder 1 sades inte trösta sitt barn. Det är fel och kan skapa psykiska problem för barnen om det sätts i system.
    Du har ju uppenbarligen ingen koll på vad som orsakar at tman blir en hemmasittare. Men ska inte sno TS tråd till det. 
  • Anonym (@@@)

Om du höjer rösten i tid och otid så slutar snart barnen ta dig på allvar, de får kanske respekt för dig men fel respekt. Min man och jag var väldigt olika i vår uppfostran. Inte medvetet men tyvärr hade vi väldigt olika uppfattning om hur vi skulle bemöta barnen i olika situationer. Han höjde ofta rösten, jag aldrig.. Jag var kanske absolut lite väl snäll och givmild men tyvärr pga att min man var alldeles för hård i typ varje situation. 
    Idag säger de att de gärna gjorde saker för mig för jag var glad och tacksam då. Tryggheten fanns hos mig. Det är mig de kommer till med sina problem osv.   Pappa bara krävde massa vilket gjorde att de slog bakut. 
    Välj själv vilket som är bäst i längden? 

• Hjelm

Att man skaffar barn utan att ens ha diskuterat sin syn på barnuppfostran innan är så ansvarslöst att jag saknar ord.

Men svaret är att ingen av dessa har rätt och familjen bör gå i terapi innan det är för sent. Oavsett vilken uppfostringsmetod som anammas kommer den att resultera i ickefungerande barn och vuxna. Och barnen far redan nu illa av att uppleva såna splittringar mellan sina föräldrar.

Svar på tråden Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?