• Anonym (K)

Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?

Jag vill gärna höra era åsikter och ställer frågan opartiskt för att få rättvisa svar.

Vi är två föräldrar som inte är helt överens. Vi har olika bakgrund och sätt att se på saken. 

Förälder 1 är uppväxt i en familj där föräldrarna körde med för sträng uppfostran. Där det någon enstaka gång förekom en lavett (inte ofta men det skedde), det skreks och barnen hade inte mycket att säga till om. 

Förälder 2 är uppväxt i en familj där föräldrarna hade för slapp uppfostran. De tog inte sitt ansvar och sket i barnen. Fri uppfostran som saknade regler och gränser. 

Nu har vi med så olika bakgrund och erfarenhet skaffat barn men är inte helt överens. 

Förälder 1 tycker att förälder 2 är för mesig. Förälder 2 tucker att förälder 1 är för hård. 

Förälder 1 är tydlig med sina gränser, när barnen inte lyssnar höjer hen rösten och tillrättarvisar barnet några minuter om vad som är fel, detta för att få respekt så barnet lyssnar hela tiden. Blir barnet ledsen så tröstas det inte just då, för att inte uppmuntra ett dåligt beteende. 

Förälder 2 säger inte till lika ofta, låter barnen testa gränser lite för länge. Men när förälder 2 säger till så pratar hen med barnet i en normal samtalston. För att barnet ska känna sig respekterad. Föräldern står för det den säger. Blir barnet ledsen under tillsägelsen så tröstar förälder barnet ändå i slutet. 

Förälder 2 får stresspåslag och mår dåligt av att förälder 1 så ofta höjer rösten i situationer som inte är akuta och är rädd att barnen inte kommer känna sig trygg och börja prata med samma ton tillbaka i tonåren. Tänker att barnen förlorar respekten och inte vågar prata om allvarliga saker och rädd för att barnet kommer undanhålla saker som är jobbig att prata om för att inte behöva få en tillrättavisning. 

Förälder 1 tycker att förälder 2 är alldeles för slapp och är rädd att barnen förlorar respekten för hen i framtiden. Då barnen inte vet vem som bestämmer och kommer testa ännu mer gränser i tonåren. Tycker att det är viktigt att visa vem som bestämmer och visa auktoritet genom att höja rösten. 

Dela gärna era tankar, erfarenheter eller pm ni har några bra tips till oss. Tyvärr är det svårt att komma fram till något vi båda kan vara nöjd med då vi tänker så olika 

• Svar på tråden Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?
  • Anonym (Terese)
    Anonym (K) skrev 2024-03-15 17:46:18 följande:
    Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?

Jag vill gärna höra era åsikter och ställer frågan opartiskt för att få rättvisa svar.

Vi är två föräldrar som inte är helt överens. Vi har olika bakgrund och sätt att se på saken. 

Förälder 1 är uppväxt i en familj där föräldrarna körde med för sträng uppfostran. Där det någon enstaka gång förekom en lavett (inte ofta men det skedde), det skreks och barnen hade inte mycket att säga till om. 

Förälder 2 är uppväxt i en familj där föräldrarna hade för slapp uppfostran. De tog inte sitt ansvar och sket i barnen. Fri uppfostran som saknade regler och gränser. 

Nu har vi med så olika bakgrund och erfarenhet skaffat barn men är inte helt överens. 

Förälder 1 tycker att förälder 2 är för mesig. Förälder 2 tucker att förälder 1 är för hård. 

Förälder 1 är tydlig med sina gränser, när barnen inte lyssnar höjer hen rösten och tillrättarvisar barnet några minuter om vad som är fel, detta för att få respekt så barnet lyssnar hela tiden. Blir barnet ledsen så tröstas det inte just då, för att inte uppmuntra ett dåligt beteende. 

Förälder 2 säger inte till lika ofta, låter barnen testa gränser lite för länge. Men när förälder 2 säger till så pratar hen med barnet i en normal samtalston. För att barnet ska känna sig respekterad. Föräldern står för det den säger. Blir barnet ledsen under tillsägelsen så tröstar förälder barnet ändå i slutet. 

Förälder 2 får stresspåslag och mår dåligt av att förälder 1 så ofta höjer rösten i situationer som inte är akuta och är rädd att barnen inte kommer känna sig trygg och börja prata med samma ton tillbaka i tonåren. Tänker att barnen förlorar respekten och inte vågar prata om allvarliga saker och rädd för att barnet kommer undanhålla saker som är jobbig att prata om för att inte behöva få en tillrättavisning. 

Förälder 1 tycker att förälder 2 är alldeles för slapp och är rädd att barnen förlorar respekten för hen i framtiden. Då barnen inte vet vem som bestämmer och kommer testa ännu mer gränser i tonåren. Tycker att det är viktigt att visa vem som bestämmer och visa auktoritet genom att höja rösten. 

Dela gärna era tankar, erfarenheter eller pm ni har några bra tips till oss. Tyvärr är det svårt att komma fram till något vi båda kan vara nöjd med då vi tänker så olika 

Handlar det om respekt om poängen är att skrämma barnen..?
  • Anonym (GG)
    Tukt skrev 2024-03-15 18:40:50 följande:

Hur folk själva är uppväxta och den egna uppfostran de fått, kommer ofta på tal i den här diskussionen.
    Det är för mig ganska konstigt att man faller tillbaks på hur ens egna föräldrar uppfostrat en och sedan gör på samma sätt. Rimligen borde man väl ta det bra de gjorde, ta bort det dåliga och ersätta det med något man själv tycker borde fungera bättre.
    Ovan är här skriver Aliona om kulturskillnader. Det torde vara samma där. Felet är inte kulturen, eller den egna uppväxten, utan oviljan till att själv reflektera och tänka om då det behövs.
    Hur svårt kan det va?  // Skrattande

När folk är i affekt agerar de på instinkt, och inte efter vad hjärnans mer logiska tankar säger till dem. Då blir det lätt att mönster upprepas.

I övrigt håller jag med dig.
  • MsM84

Mer respekt av att höja rösten? Det gå inte ihop för mig att man skulle få mer respekt av att höja rösten. Man får säkert barnet att lyssna, men inte av respekt. Snarare att man har barnets respekt om man får det att lyssna när man pratar lugnt i en tystare nivå. 

Ni lär inte bli likadana som föräldrar för ni är två individer. Ni behöver däremot försöka hitta en gemensam väg framåt där ni kan hitta en medelväg eller era egna vägar men ändå känna er trygga i att ni båda är bra föräldrar fast ni gör på olika sätt. Det finns inte ett rätt sätt att vara, det finns många olika sätt so kan leda till väluppfostrade vuxna i slutändan. 

Jag och min man gick tillsammans en föräldrautbildning som hjälpte oss att få samsyn i vårt föräldraskap. Gjorde mycket gott både för oss som föräldrar, men också vår relation.

• Anonym (Herakles)

Varken okej att bruka våld eller skrika på barnen. Ger inte respekt, bara rädsla och otrygghet. En normalt funtad människa kan behärska sig.

• Anonym (KL)

Respekt är något man förtjänar, man får det inte genom att höja rösten.

• Tukt
    Anonym (GG) skrev 2024-03-15 18:45:27 följande:
    När folk är i affekt agerar de på instinkt, och inte efter vad hjärnans mer logiska tankar säger till dem. Då blir det lätt att mönster upprepas.

I övrigt håller jag med dig.
    Jo, i och för sig. Men tänker att om man är en hyggligt funtad människa så borde man också kunna se sitt beteende och agerande efteråt. Och att den skammen (?) skulle räcka för att inte göra det igen, eller så ofta.
    Och även om man är stressad, så är man förmodligen inte så långt ned den så kallade stresskonen att det bara är reptilhjärnan som fungerar. Om så fall borde man vara bra nära att på allvar vara farlig för sina barn.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vad menas med "höja rösten"?

Vi höjer ibland rösten mot våra barn. I betydelsen pratar högre och mer bestämt, för att få barnen att lyssna. Men vi skriker inte på barnen. Det är HELT kontraproduktivt och ofta lika illa som att slå. Det klart att man ibland behöver säga till på skarpen, det klart att man kan förlora tålamodet, vi är inte mer än människor. Och barn kan vara tålamodsprövande.

Men generellt fungerar inte auktoritär uppfostran. Det kanske gör barnen lydiga, men också mindre självständiga, ibland rädda, samt att de börjar smyga med saker i stället för att berätta för sina föräldrar. Slapp uppfostran är förstås inte heller bra, men det finns många mellanlägen.

Det är också viktigt att lyssna på barnen, att ta sig tid och förklara och resonera. (Om det går). Barn behöver rimliga gränser och att känna sig sedda. Då har de störst chans att utvecklas till välfungerande, självständiga individer.

• Anonym (Njae)

Alltså, när jag har sagt samma sak 74 gånger så erkänner jag att jag höjer rösten, samma sak då jag i samtalston tillrättavisar tonåringen som säger något kaxigt tillbaka, det är klart att man inte skriker på barnen det första man gör men man har ju gränser och då tror jag inte att det är skadligt att man till slut höjer rösten 

• Tukt
    Anonym (Njae) skrev 2024-03-15 21:11:59 följande:

Alltså, när jag har sagt samma sak 74 gånger så erkänner jag att jag höjer rösten, samma sak då jag i samtalston tillrättavisar tonåringen som säger något kaxigt tillbaka, det är klart att man inte skriker på barnen det första man gör men man har ju gränser och då tror jag inte att det är skadligt att man till slut höjer rösten 

Men inser du att du i någon mån "förlorar" då? Vore det inte bättre att göra en utvärdering vid 15e tillsägelsen, eller i alla fall den 35e och fundera ut ett annat sätt att ta dig an problemet?
  • Anonym (GG)

@Tukt
    Instinkterna gör en förbannad på sitt barn.
    Samtidigt så har man instinkter som gör att man vill skydda sitt barn. Antagligen därför det är så vanligt med föräldrar som skäller på sina barn men så ovanligt med föräldrar som skadar sina barn.

Svar på tråden Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?