• Anonym (Abc)

Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?

Vi är också så. Den ena är för sträng och pratar om respekt, den andra för mesig och blir överkörd. Vi säger båda till den andra när vi tycker den gör fel, för det bästa är ju såklart någonstans i mitten. 

Det man behöver akta sig för om man är sträng är att det troliga är att det resulterar i att barnet går bakom ryggen på en och inte vågar höra av sig om den hamnar i knipa. Respekten ska vara ömsesidig och byggd på förtroende, inte på rädsla. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (GG) skrev 2024-03-16 05:21:53 följande:
    Det har med tråden att göra för att förälder 2 skulle kunna bli en förälder till en hemmasittare om den fick ett utmanande barn.

Det som är så svårt med trådens ämne är att dessa frågor handlar om balans och att det därför är oerhört svårt att säga något om er specifika situation utan att se er i aktion så att säga.

Det är lätt att vara för hård. Det är ännu lättare att vara för mjuk. Det är var man lägger sig på skalan i förhållande till det barn man har som är viktigt. Vissa barn behöver betydligt mer gränssättning än andra. 

Det enda specifikt jag reagerade på var att förälder 1 sades inte trösta sitt barn. Det är fel och kan skapa psykiska problem för barnen om det sätts i system.
    Du har ju uppenbarligen ingen koll på vad som orsakar at tman blir en hemmasittare. Men ska inte sno TS tråd till det. 
  • Anonym (Abc)
    Tom Araya skrev 2024-03-18 17:26:21 följande:
    Jag får också intrycket att dessa två föräldrar överkompenserar för varandra, istället för att försöka vara enade och konsekventa.
    Det blir nog lätt så, jag och min man gör absolut det och det blir lätt en ond cirkel man fastnar i. 

Han tycker det är jättejobbigt att alltid få vara bad cop också (vilket jag såklart förstår). För att lösa det så har fått till en rutin där vi försöker att det är jag som säger till istället för han de flesta gånger. Vilket innebär att han först får säga till mig att jag faktiskt behöver säga till. 

Tycker det funkar rätt bra faktiskt. 
Svar på tråden Okej att höja rösten till barnen för att få respekt?