• Anonym (Förvirrad)

Annan man köper presenter till min sambo

Varning för långt inlägg:

Min sambo o jag har varit tsm i 7år bor i hus. Hon har alltid haft körigt med jobb o pengar så oftast jag som stått för allt, samt bara jag som står på huset.

Så fick hon för sig att hon ville starta eget företag då hon aldrig fick ett stabilt/fast jobb, hon tycker om trädgård o växter så hon ville starta ett företag inom det. Hon börja då klippa gräsmattan o fixa trädgård hos en familj. Efter någon månad fick hon hjälp utav denna äldre mannen som är gift att startat sitt egna företag. 
    Det började med att ett par dyra hörlurar trillade in i brevlådan, hon tappa sina egna i deras trädgård, jag sa att de inte var jag som beställde dom och det kom fram sedan att de va han som köpt dom till henne, då sa jag till henne "du ska se detta är bara början, vrf köper han presenter till dig tror du".
    Sen trillade de in dyra trädgårdsmaskiner på vår uppfart. Då var det han som köpt detta till henne, kan tillägga att vi har egna maskiner i garaget till trädgård. 

Jag har blivit lurad o sviken innan så min tillit är redan svår att få, under tiden detta sker så kom vi överens om att jag kunde kolla vad dom skrivit om då hon sitter mycket med mobil, dagar, kvällar och nätter. Det jag kollade var ingen speciell flirt utan mer skämt hit o dit, vardags snack och jobb snack, lite flirtgubbar och gilla markeringar med hjärtan förekom, sa att jag inte tyckte om det så hon sluta med just dom smilyesarna.

Jag hjälper henne med att skaffa körkort och inom kort hittar vi en bra första bil som hon då köper. 

Trillar en ny laptop i brevlådan som enligt henne "ska hjälpa mig att kunna skriva fakturor" Vi har en bra fungerande laptop sedan innan. Jag frågar henne återigen varför köper han saker hela tiden, hon svarar att de är till företaget. Vid detta laget så frågar jag om jag skulle kunna få se på hennes chatt igen då det var ett tag sedan och mycket har hänt sedan dess, då helt plötsligt svarar hon "Nä du har inget på min mobil att göra, du är kontrollerande". Typiskt svar om någon döljer något. Vi bråkar om göra slut o separera, går några dagar och tänker inte mer på det.

Hennes vinterdäck blir kassa, jag säger till henne att jag hittat bra begagnade vinterdäck. Nästa dag säger hon att denna man köpt vinterdäck till henne, återigen "till mitt företag". Så på kvällen kommer hon hem med spitternya vinterdäck med bra märke. Dagen efter Julafton synar jag henne med att säga "jaha nu var det Julafton igår vad har du nu fått för presenter", Hon svarar att hon inte fått något men jag ser på henne att hon ljuger, när vi sedan sitter i bilen så säger jag återigen "Vad fick du nu då, fick du ny mobil imed du har en spricka i din", Mycket riktigt så hade det trillat ner den allra senaste och uppgraderade mobilen som finns på marknaden just nu. Jag svarade att jag skulle ju lämna in din mobil o fixa skärmen, men det blev aldrig av.

Det går inte en enda dag jag utan jag tänker på detta, jag vet inte vad som händer bakom kulisserna, jag vet inte vad denna mannen är ute efter, uppenbarligen tycker han om henne, en yngre tjej att imponera på. Ska jag prata med mannen att jag inte tycker de är okej att han köper saker till min sambo? Jag känner mig förminskad och hotad utav honom, vad har dom gjort mer?, vad står egentligen i chatten?, Är det jag som är konstig? Vi pratar nu om att separera, hon säger jag är kontrollerande och jag anar att det är något som inte stämmer.
  • Svar på tråden Annan man köper presenter till min sambo
  • Core

Har du sett dem skriva om presenterna? Han har säkert givit något, men hon låter som karaktären som själv kan vara på väg in i en lyxfälla, alltså att hon köper grejer på antingen företagets eller sin egen kredit och skyller på mannen?

Eller har du sett svart på vitt att det är från honom?

• Anonym (Förvirrad)
    Core skrev 2024-02-04 16:18:54 följande:

Har du sett dem skriva om presenterna? Han har säkert givit något, men hon låter som karaktären som själv kan vara på väg in i en lyxfälla, alltså att hon köper grejer på antingen företagets eller sin egen kredit och skyller på mannen?

Eller har du sett svart på vitt att det är från honom?

Har sett från o till att de varit från han ja
  • Xenia

Ja herregud, ingen i tråden tycker att din sambo gör rätt som tar emot dyra presenter från en annan man eller att du gör rätt som låter det fortgå.

Mitt intryck av vad du skrivit är att din sambo (jag hoppas ni inte har några barn) lever som en parasit på dig. Som en kurtisan/hålldam som blir försörjd av en rik man mot att serva honom med sexuella tjänster. Alt är hon lat som inte orkar anstränga sig för att skaffa ett jobb. Eller "entitled", de jobb hon klarar av duger inte till henne.

Och du låter dig snällt utnyttjas utan att ställa krav på henne. Får du i gengäld kärlek och tacksamhet? Nej, snarare förakt. Hon visar ingen respekt för dig och dina känslor.

Nu har hon hittat änne en sugar daddy. Är hon inte otrogen kommer hon att bli det. Jag tror att hon  s as is leading him on. Han överöser henne med presenter för att han tror att han kommer att få något för det i framtiden (om han inte redan han har fått det). (Jag kommer att tänka på Becky i Fårängans marknad som tog emot presenter i hemlighet från en rik man och när henne man upptäckte det så sa han att om hon inte var otrogen så var hon redan lika dålig som otrogen.)

Även om det är till hennes företag så är det ju fortfarande till henne. Vad är det för företag som behöver en massa gåvor för att fungera?

Du är rädd för att hon ska hämnas om du agerar genom att kontakta mannen eller hans fru. Varför är du så konflikträdd, vad har hon för hållhake på dig? Det är inte du som gör något fel, det är hon.

Du är alldeles för passiv, "grow a spine", hur jobbigt det än är. Det borde ge dig mer självrespekt. Tänk att du är värd något bättre än en sambo som inte respekterar dig.

• Anonym (Förvirrad)
    Xenia skrev 2024-02-04 16:50:52 följande:

Ja herregud, ingen i tråden tycker att din sambo gör rätt som tar emot dyra presenter från en annan man eller att du gör rätt som låter det fortgå.

Mitt intryck av vad du skrivit är att din sambo (jag hoppas ni inte har några barn) lever som en parasit på dig. Som en kurtisan/hålldam som blir försörjd av en rik man mot att serva honom med sexuella tjänster. Alt är hon lat som inte orkar anstränga sig för att skaffa ett jobb. Eller "entitled", de jobb hon klarar av duger inte till henne.

Och du låter dig snällt utnyttjas utan att ställa krav på henne. Får du i gengäld kärlek och tacksamhet? Nej, snarare förakt. Hon visar ingen respekt för dig och dina känslor.

Nu har hon hittat änne en sugar daddy. Är hon inte otrogen kommer hon att bli det. Jag tror att hon  s as is leading him on. Han överöser henne med presenter för att han tror att han kommer att få något för det i framtiden (om han inte redan han har fått det). (Jag kommer att tänka på Becky i Fårängans marknad som tog emot presenter i hemlighet från en rik man och när henne man upptäckte det så sa han att om hon inte var otrogen så var hon redan lika dålig som otrogen.)

Även om det är till hennes företag så är det ju fortfarande till henne. Vad är det för företag som behöver en massa gåvor för att fungera?

Du är rädd för att hon ska hämnas om du agerar genom att kontakta mannen eller hans fru. Varför är du så konflikträdd, vad har hon för hållhake på dig? Det är inte du som gör något fel, det är hon.

Du är alldeles för passiv, "grow a spine", hur jobbigt det än är. Det borde ge dig mer självrespekt. Tänk att du är värd något bättre än en sambo som inte respekterar dig.

Nä vi har inga barn. Jag har väl varit för snäll som vanligt och tänkt "Ja då slipper jag betala det ist" Men nu har det eskalerat och vad kommer härnäst, vem vet händer egentligen, flirtar han o försöker kladda på henne, ligger dom med varandra? Man har ingenaning. Jag är inte konflikträdd, hade mycket väl kunnat gå o prata med mannen eller hans fru så fort jag insåg de hade eskalerat. Bara de hon kommer antagligen sabba de för mig då, så som jag sabbar de för henne, med att "förstöra" deras nuvarande relation. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 17:12:57 följande:
    Nä vi har inga barn. Jag har väl varit för snäll som vanligt och tänkt "Ja då slipper jag betala det ist" Men nu har det eskalerat och vad kommer härnäst, vem vet händer egentligen, flirtar han o försöker kladda på henne, ligger dom med varandra? Man har ingenaning. Jag är inte konflikträdd, hade mycket väl kunnat gå o prata med mannen eller hans fru så fort jag insåg de hade eskalerat. Bara de hon kommer antagligen sabba de för mig då, så som jag sabbar de för henne, med att "förstöra" deras nuvarande relation. 
    Har du ingen självrespekt kvar? Det är väl inte så mycket att fundera på din tjej är mentalt tillsammans med någon annan, det finns bara en sak och göra. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (X) skrev 2024-02-04 17:34:19 följande:
    Har du ingen självrespekt kvar? Det är väl inte så mycket att fundera på din tjej är mentalt tillsammans med någon annan, det finns bara en sak och göra. 
    Ja man ljuger väl för sig själv, sanningen svider. Vi ska ta och prata ut nu ikväll, ska bli intressant att se hur hon svarar och reagerar. Hon gör det väldigt svårt för mig så hon säger saker som , jag inbillar mig, har du fått psykos, varför tvivlar du, tvivlar du är de du som är otrogen. Så man blir lätt osäker o förvirrad vad som händer. Men efter jag läst i tråden så är det som jag trodde från första början, jag har inte varit blind jag har tänkt på detta hela tiden under året, bara undrat hur mycket det skulle eskalera till. Mobilen var droppen, 15K rakt ner i brevlådan. Grattis från jultomten, jo tjena
  • Unfortunate Barista
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 17:51:58 följande:
    Ja man ljuger väl för sig själv, sanningen svider. Vi ska ta och prata ut nu ikväll, ska bli intressant att se hur hon svarar och reagerar. Hon gör det väldigt svårt för mig så hon säger saker som , jag inbillar mig, har du fått psykos, varför tvivlar du, tvivlar du är de du som är otrogen. Så man blir lätt osäker o förvirrad vad som händer. Men efter jag läst i tråden så är det som jag trodde från första början, jag har inte varit blind jag har tänkt på detta hela tiden under året, bara undrat hur mycket det skulle eskalera till. Mobilen var droppen, 15K rakt ner i brevlådan. Grattis från jultomten, jo tjena

Att sätta gränser handlar inte om att styra eller resonera med henne kring hennes agerande, utan det handlar om vad du gör när hon passerar de gränser som du har satt upp. 

Att du talar om att det inte är okej att hon tar emot presenter från andra män borde vara fullt tillräckligt. Vad som händer därefter handlar bara om ditt agerande. 

• Anonym (X)

Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 17:51:58 följande:
    Det kanske svider nu men det går över. Det du kommer att bära med dig är  skammen över hur du lät dig behandlas. Du har bara ett val sätt ner foten och det ordentligt. 
  • Core
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 16:48:52 följande:
    Har sett från o till att de varit från han ja
    Då fattar jag inte vad du håller på med. Hade min respektive tagit emot gåvor för tiotusentals kronor från en man hade hon åkt ut på en tvärvändning. 
  • Anonym (fdPåJakt)

Förut när jag strulade med upptagna kvinnor så var gåvor en självklarhet, fast jag låg inte riktigt på den mannens nivå... det var mera smycken, resor, restaurangbesök, blommor, underkläder, parfym och ibland lite små praktiska saker. Min favorittjej fick en träningsklocka från Apple... det var väl typ den dyraste prylen.

Jag tror inte att en man skulle ge en kvinna gåvor utan motiv, bara för att vara snäll... och speciellt inte på den nivå detta handlar om.

TS, jag tycker du gör helt rätt som separerar. Ni kommer inte att få lugn och ro i er relation när det bara fortsätter och hon saknar förståelse för dina känslor samt vägrar att vara öppen mot dig.

Svar på tråden Annan man köper presenter till min sambo