Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
Till övriga tråden i allmänhet:
Tycker det märks att de som haft det lätt i livet inte lever i verkligheten, för då hade de förstått att man kan hamna mellan stolarna hos tex myndigheter och annat som gör att även en stor buffert sinar.
Jag har lärt mig att man ska vara ödmjuk inför livet. Man är inte garanterad något. Imorgon kan det vara du som har ett jättegott liv idag, vara den som ligger på sjukbädden. Så det är låååångt ifrån alla som har det knapert som har det pga oansvarig konsumtion. Sedsn finns det naturligtvis de också, men det är långt ifråm alla som har det tufft.
Det har ju hänt att journalister (på andra tidningar) har undersökt olika snyfthistorier i tidningen. Kommer ihåg en 24-årig tjej som inte fick socialbidrag. Det visade sig att hon bodde i en bostadsrätt med mycket lite lån. Hon ägde egentligen flera miljoner kronor. Soc krävde då att hon skulle sälja lägenheten och leva upp pengarna innan hon fick bidrag från dom. Det är enligt deras regler. Det är inte att "hamna mellan stolarna".
Och en liknande grej, där det var en medelålders man som klagade över sin tandvärk, han hade inte råd att gå till tandläkaren och soc vägrade betala. Någon tog tag i detta, och det visade sig att han ägde en sommarstuga, som han behövde sälja först och leva upp vinsten för att få socialbidrag. Det är som sagt enligt deras regler. När mannen tillfrågades igen sa han "sommarstugan är ju det sista man säljer, jag BEHÖVER komma ut på landet". DET är inte heller att "hamna mellan stolarna".