Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Anonym (Nåväl) skrev 2024-02-03 11:36:57 följande:

Förra året fick jag låna ihop till den första nya hyran. Hyreshöjningen var på nästa 500 kr i månaden. Retroaktiv 6 månader. Nästan 3000 kr extra att betala alltså. Jag lever på sjukersättning och har redan från början ytterst små marginaler. Jag har inget utrymme till att spara, kanske några kronor i månaden men egentligen går jag back. 

Men då måste du ju flytta till billigare. Det fattar du väl själv? Att det inte ska finnas något boende - mindre och längre bort från stan/centralorten - som du har råd med med sjukersättning, tror inte jag på. SÅ låg är inte ersättningen. 
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 11:39:56 följande:
    Har du verkligen inget utrymme att spara? Inga onödiga utgifter på sådant du egentligen inte behöver? Många brukar ha det, men vill inte göra avkall på vissa saker för att de anser att de "måste" ha det.
    Håller med. I sådana fall brukar det alltid handla om antingen saker som de "behöver ha" nu, t.ex. extra TV-kanaler, onödigt snabbt bredband, blanka tidskrifter, vin, cigg, krogbesök. Eller skulder som de betalar tillbaka på, för dåliga beslut tidigare. Eller naturligtvis ett onödigt stort och dyrt boende.

Man "behöver" t.ex. inte en tvåa som ensamstående, eller en trea som par (eller en vuxen och ett barn), och man "behöver" inte heller bo nära sta'n. Man behöver inte heller ha bil, om man bor på en ort där det finns kollektivtrafik (och var finns det inte det idag?). Särskilt inte om man inte jobbar, för då har man inte bråttom någonstans.

Men många ser sådant som självklarheter, och sedan kan de inte hjälpa att ekonomin inte går ihop - menar de själva alltså. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-02-03 19:44:54 följande:

Du och dina sambo har alltså haft det bra eftersom ni fick börja på noll och inte på minus. Alla har inte möjlighet att studera själv hade jag inte de pengarna. (Alltså en högst verklig begränsning och inte något som fanns i min hjärna)

Att sitta hemma och pyssla och sälja går oftast inte mer än runt jag har försökt med det. Äta ute på restaurang är det inte tal om lyx är att ha råd med kaffe på morgonen (Som man brygger hemma) 

De flesta lever ju på CSN under studieåren. Varför kunde inte du göra det? Eller du kanske är invandrare från ett land där det inte finns statliga studielån som man kan få utan borgensman - i så fall är du ursäktad.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Fattig) skrev 2024-02-03 19:44:54 följande:

Du och dina sambo har alltså haft det bra eftersom ni fick börja på noll och inte på minus. Alla har inte möjlighet att studera själv hade jag inte de pengarna. (Alltså en högst verklig begränsning och inte något som fanns i min hjärna)

Att sitta hemma och pyssla och sälja går oftast inte mer än runt jag har försökt med det. Äta ute på restaurang är det inte tal om lyx är att ha råd med kaffe på morgonen (Som man brygger hemma) 

...och hur kan man "börja på minus"? Menar du att dina föräldrar skrev över lån på dig, innan du hann frigöra dig och flytta hemifrån?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (U) skrev 2024-02-04 12:01:26 följande:
    Ibland tror jag programmet Lyxfällan gör mer skada än nytta. De tar upp just lyxfällor med överkonsumtion, ofta av onödiga prylar. Men de fattiga som faktiskt har begränsningar och kanske drabbats av otur och olycka blir inte bra tv. Sen tror vissa att all fattigdom handlar om de som stoppar huvudet instansen och shoppar på som det inte fanns någon morgondag. Men är de representativa för alla fattiga? Självklart inte.Det är så mycket lättare att peka finger och ha en massa åsikter utan att ha en aning om hur situationen faktiskt är.
    Men förklara då vilka utgifter det är som de måste ha, och som inte sjukersättningen - eller för den delen garantiepensionen eller socialbidraget - täcker? Man får alltid höra om den här mystiska "situationen", men ingen vill beskriva vad det är för situation.
  • Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-04 12:22:56 följande:
    Det är så mycket lättare att peka finger och ha en massa åsikter utan att ha en aning om hur situationen faktiskt är.

Detta är något TS skulle behöva få hårt inbankad i sin skalle. Så som TS sitter och spottar, pekar m,ed hela handen åt andra och "tror sig veta bäst" om "alla andra".  Och som lök på laxen framhåller sig som duktigast och präktigast i klassen.
    Till dig också så: hur ÄR den här mystiska situationen? Vilka utgifter - rent konkret nu! - är det som dessa människor måste ha, som andra människor som klarar sig på samma inkomst inte måste ha?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (F) skrev 2024-02-04 13:06:06 följande:
    Ersättningen är väldigt låg. Om man får garantiersättningen för sjukersättning är det bara 13275 kr per månad före skatt. Det är inte mycket att leva på. Man kan få bostadstillägg också, men nu kanske du förstår att det inte finns något utrymme alls för den som bor i singelhushåll och har garantiersättning.
    ...och bostadstillägget brukar väl vara många sköna tusenlappar, eller? Det där (tillsammans) är betydligt mer än vad en socialbidragstagare eller studerande får. 
  • Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-04 13:09:57 följande:
    Orka inte att tänka?
    Finns inga "mystiska situationer".

Men det finns folk som skyller på s.k "mystiska situationer", som inte kan förstå att man kan ha oturen framme och hamna i en NY ekonomist situation som gör att det kan ta tid att fixa anpassning efter detta nya.

Det är inte alla platser i Sverige man kan gå ut och fixa en lägenhet i en handvändning på några månader för att få ett billigare boende.
    Det kan ta tid att fixa om med sitt abonnemang till ett billigare abonnemang..
    Sedan så är det in te alltid man får bostadstillägg fast man är sjukpensionär, utan man hamnar då i det berömda "moment 22" och eller mellan två stolar. ETC

Hojta till om du behöver fler exempel på dessa "mystiska situationer" som du undra över, som de flesta känner till att de finns som hänger med i verkligheten utanför sin egna situation.
    Fast sjukpensionen kommer inte som en blixt från klar himmel idag. I synnerhet inte idag, det var ett tag när det gick alldeles för lätt. Men nu har man ju sin SGI-baserade sjukpenning i minst ett par år först. Då har man ju god tid på sig att avbeställa prenumerationer och abonnemang, flytta till billigare... samt lägga undan en slant. Det bör man för övrigt alltid göra.  Eller HUR menar du att förändringen kan komma HELT överraskande?

Och vem säger att man måste bo i Stockholm, Göteborg eller Malmö? Om man ändå inte ska arbeta mer och alltså inte behöver bry sig om arbetsmarknaden på orten, så kan man mycket väl flytta till en avfolkningsbygd. Där finns det alltid lediga hyreslägenheter. 

...och som andra redan har påpekat: flyttbidrag går att få från antingen Fk eller soc..

I vilka situationer får man inte bostadstillägg som sjukpensionär? De enda jag vet är a) om man inte är ensamstående (och i så fall har man en gubbe med egen inkomst och kan dela alla fasta kostnader, d.v.s. man lever mycket billigare) eller b) om man har en förmögenhet. Då får man leva upp den först och SEDAN får man bostadstillägget. Så är det ju även för socialbidragstagare. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (GD) skrev 2024-02-04 13:29:51 följande:
    Min mamma hade en total inkomst på 12 325 kronor per månad.
    När hon sökte och fick bostadstillägg så höjdes hemtjänsten med exakt samma summa pengar, så hon fick inte en enda krona mer över i slutänden.

Nu klarade hon sig på det då hon flyttat till en etta som kostade 4 400 i månaden, bilen hade hon avvecklat och i hemtjänstavgiften ingick ett mål mat om dagen. Och så liten i maten som hon var så delade hon den i två så det blev både lunch och middag.
    Det hon handlade var bröd och mjölk, i stort sett.

Hon var äldre så läkarvård var gratis så länge hon inte var inlagd på sjukhuset, som hon var emellanåt och det kostade 120 kronor per dygn. Dessa inläggningar var dyrbara för en fattigpensionär.
    Mediciner var dyrt och det var en brant uppförsbacke varje gång som högkostnadsskyddet gick ut.

Men hon klarade sig, även om det inte blev mycket över. Hon sparade 300 kronor i månaden för hon var av den gamla stammen som fått lära sig att leva som fattig. Född på 30-talet som hon var.
    Trots detta så var hon generös mot oss barn och barnbarn. 

Dessvärre finns hon inte kvar längre och nu sitter jag med bouppteckningen. Hon blev över 90 år och  levde på denna knapra ekonomi länge. Men aldrig ett klagomål hörde jag, absolut noll gånger.

Då hade hon ju 8000 kvar i handen efter att hyran var betald. Efter avdraget sparande 7700. Det är inte alls dåligt! Många skulle vara tacksamma för det! Vad gjorde hon med de 7700? Hon kan inte ha köpt bröd och mjölk för 7700kr i månaden. Och om vi säger att hon låg på sjukhus tre dygn i månaden så kostade det ändå bara 360 kr. Då hade hon ändå 7340 kr kvar att köpa bröd och mjölk för...

Det låter som att hennes pengar gick till något annat, som ni barn och barnbarn kanske inte visste om. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (U) skrev 2024-02-04 13:39:41 följande:
    De fattiga har inte utgifter som andra mer välbeställda har. Utgifter har alla. Däremot kan intäkter svänga och har man dålig buffert kan en ovanligt hög räkning fälla.Intäkterna kan påverkas på många sätt  Arbetslöshet eller myndigheter som släpper folk mellan stolarna. Har du verkligen aldrig hört talas om det?

Ett exempel på en utgift som vanliga anställda inte förstår är preliminärbeskattningen som sker i bolag baserat på förra årets intäkter. Läs Fattigdomsfällan, den beskriver fenomenet.
    Det är därför man alltid ska ha en rejäl buffert. 

Ja, en egen firma innebär naturligvis risker. 

Jag har läst Fattigdomsfällan, och den bekräftade ju snarare att det INTE är synd om fattiga i Sverige. Hon berättade ju själv att hon inte lämnade in kvitton på t.ex. läkemedel till soc, för då skulle bidraget kunna försenas några dagar (hon hade gjort erfarenheten att socialsekreteraren gjorde enkla ansökningar utan några extra kvittion att kolla först), och hon kunde inte hushålla med bidraget så hon tänkte kortsiktigt att "om jag inte begär pengar för läkemedel så får jag bidraget fortare".

Hon köpte sprit, cigg och fet utemat, och i på något märkligt sätt så hade hon gått från att vara en respekterad företagare, till att genast när hon hamnade på soc ha ett stort antal polare som kom hem till henne och delade på spriten, när hon hade råd med en flaska..?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Nåväl) skrev 2024-02-04 14:47:10 följande:
    Du kan få en översikt av min ekonomi om du vill. Jag har sjukersättning på garantinivå.
    Du kan väl skriva ut det här? Du är ju anonym.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?