Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Anonym (Fattig) skrev 2024-02-04 17:07:19 följande:
    Att börja vuxenlivet med skulder är absolut att börja på minus. I mitt fall började jag vuxenlivet med fullt föräldraansvar för mina två yngre syskon varav ett av dem är funktionshindrad. 
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-04 11:25:50 följande:
    De flesta lever ju på CSN under studieåren. Varför kunde inte du göra det? Eller du kanske är invandrare från ett land där det inte finns statliga studielån som man kan få utan borgensman - i så fall är du ursäktad.
    Jag bor i Sverige men var tvungen att försörja mina två yngre syskon CSN och underhållsbidraget räckte inte till det. 
    Då borde du till att börja med förutom underhållsbidraget ha fått två barnbidrag, flerbarnstillägg, vårdbidrag för det funktionshindrade barnet, ett saftigt bostadsbidrag (särskilt som du både hade barn och var studerande), och det extra beloppet som studenter med barn får. 

Dessutom är man inte skyldig att försörja syskon i Sverige, utan i så fall borde du ha ansökt om att bli familjehem för dem. Då hade du både fått deras utgifter betalda av samhället och en rejäl lön (för två stycken)!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 18:29:33 följande:
    Man har ju inte bara hyra?

El, försäkringar, kanske vatten också? Hemtjänst betalar man också för. 
    På ett servicehus kan allt sådant ingå i hyran. I en lägenhet blir det hur eller hur inga stora summor för en person. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (U) skrev 2024-02-04 18:46:07 följande:
    Har vi läst samma bok?? Vad då respekterad företagare? Rent hittepå från din sida, snarare en alldeles för olönsam enskild firma. Det där med spriten och ciggen har du tolkat på det sätt som stödjer din tes, de fattiga får skylla sig själva och de gör alltid något som åsiktsmaskinerna och moralkärringar anser sig ha rätt att kommentera och peka finger åt.
    Då får man väl lägga ner firman, eller ännu hellre tänka sig för innan man startar en egen firma. Det VET ju alla att man inte har samma skydd sedan - A-kassa och sådant. Jag arbetar själv i en bransch där många har F-skatt, men jag har valt att ha A-skatt och få lön även om jag tjänar lite mindre på det, just för att inte hamna i sådana fällor. Skatten dras direkt och det jag får ut är mitt. 

Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var...

Och det är just den inställningen som går igen i alla sådana fattigdomsberättelser, om man skrapar lite på ytan. Jag tänker på alla snyftreportage i Aftonbladet också: "Lille Liam, 3 år, måste frysa i vinter, för mitt socialbidrag räcker inte till en vinteroverall, säger mamma Miranda 22 år". Och så ligger det alltid ett cigarettpaket på bordet, och Miranda har hår- och ögonfransförlängningar, ankläppar, silikonbröst, fillers och nygjorda tatueringar.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-04 18:42:56 följande:

XXX

och när allt sådan ingår i hyran kostar det INTE bara 4400 kr att hyra.

Dessutom behöver en gammal människa givetvis även hygienartiklar, glödlampor, diskmedel, tvättmedel, kläder osv.

Hyran är aldrig den enda utgiften för någon.

Förresten har jag jobbat i äldrevården och bara maten kostade över 5000 kr/mån för de boende där. Sedan hade de sin hyra som låg lite olika men minst 6000 kr. 

Det måste ha varit något privat lyx-ålderdomshem i så fall? Kommunala kostar inte så mycket, och priserna är dessutom anpassade till pensionärens pension.
  • Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-04 20:20:39 följande:
    Och då måste man dra en direkt korkad slutsats  att det är så "alla fattiga gör", bara för att författaren gjorde så ensligt dig?
    Det var inte jag som drog upp den boken. Men jag vet att det inte är ovanligt. Jag vet till och med de som sitter otåligt och väntar på att socialbidraget ska komma in på kontot, och då tar de genast taxi till Systembolaget. 
  • Anonym (XXX)
    EnAnonumius skrev 2024-02-05 05:14:20 följande:
    Nej jag påstod aldrig i mitt inlägg att det var du som drog upp om den boken.  SÅ vad får du det ifrån?

Det du hade däremot skrivit i inlägg #158 car, citerar dig och dina egna ord:

"Det stod i boken. Eller har vi inte läst samma bok? Hon köpte cigg och sprit och fet utemat. Hon ansåg att det var så synd om henne att hon "behövde" det. De gyllene vågorna när spriten gick ut i blodet från magen, och vad det var..."

(slut på citatet)

Det var just ditt PÅSTÅENDE (i inlägg #158) om vad författaren gjort, enligt dig, som jag lade den kommentaren kring.

Ser du och förstår den signifikanta skillnaden?
    Mellan att kommentera "ditt påstående" och "dra in om en bok"?

Så frågan står kvar.. 
    Och då måste man dra en direkt korkad slutsats  att det är så "alla fattiga gör", bara för att författaren gjorde så ensligt dig?

Men jag kan utvidga det..
    Har du objektiva källor som kan styrka ditt påstående om att det är väldigt vanligt.

Det är du som påstår, då ligger bevisbördan hos dig med. Så släng fram med objektiva bevisen  som styrker dina påstående..

Lyxfällan, anekdotiska bevisföringar och artiklar från tidningar är inga objektiva källor att använda sig av som bevis.
    Det skall vara riktigt hållbara objektiva undersökningar.
    Du får väl läsa boken själv, den finns på folkbiblioteken. 

Fast du vet lika väl som jag, att i Sverige är det redan bestämt i förväg vilka undersökningar som FÅR göras av offentligfinansierade organ (universiteten och olika statliga myndigheter, t.ex. BRÅ, SIFO) och vad de ska komma fram till. Undersökningsresultatet ska alltid vara politiskt korrekt.

En forskare FÅR inte komma fram till att t.ex. en viss invandrargrupp är mer belastad än svenskar, eller att barn som uppfostras av homosexuella par får några som helst problem, eller att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor - och därmed förmågor och talanger. Sådana resultat publiceras inte, och den forskare som skrev rapporten får sparken eller hamnar på någon elefantkyrkogård.

På samma sätt skulle ingen undersökning få publiceras, som kom fram till att ensamstående mammors barn skulle ha det hyfsat bra ekonomiskt, om mammorna bara kunde sköta sin ekonomi och prioritera sina barn.

Nu för två timmar sedan publicerade Expressen en undersökning från Alecta - som är ett fristående pensionsbolag, och därför inte ligger under förhandsgranskning från Staten - undersökningsresultat som visar att 60 procent av 67-åringarna har 90 procent av den inkomst de hade vid 60, samt att garantipensionärerna har det bättre än de haft det under livet innan, för att garantipensionen är generösare än socialbidraget.

Du kan räkna med att det kommer att bli storbråk om detta i media och sociala media idag och några dagar framåt, för detta med att pensionärer har det så dåligt, och att särskilt "fattigpensionärerna" är så väldigt fattiga (fast de fått det bättre än under livet innan då många av dem gick på soc, som sagt) är också en sådan där sanning som ingen får ifrågasätta.

www.expressen.se/ekonomi/pension/65-plussare-har-battre-ekonomi-an-man-kunde-tro/
  • Anonym (XXX)
    Anonym (P) skrev 2024-02-05 07:25:28 följande:

Hur råkar man snubbla in i en låst grupp som kräver att man svarar på frågor för att bli insläppt?

Jag är också med i en grupp där jag egentligen inte hör hemma, nämligen en stödgrupp för människor som blivit romansbedragna (ofta av scammers i Nigeria och Ghana, online - d.v.s. de har inte ens träffat den person som de tror att de "är tillsammans med"; denne/denna finns inte). Anledningen att jag gick med, är att jag är nyfiken på fenomenet. Jag vill helt enkelt se vilka människor det är som låter sig lurad på detta sätt, och om de verkar vara "allmänt dumma" eller bara har blivit tokkära bortom sans och vett. 
  • Anonym (XXX)
    Cavill skrev 2024-02-05 08:25:27 följande:
    För att ts och många andra i denna tråd tillhör den värsta sortens människor. Dom som behöver vältra sig i andras fuck ups och olycka för att själva känna sig bra och duktiga. 
    För egen del tycker jag mest synd om barnen. Vi måste få börja prata om, att det ofta inte hjälpet att höja de barnrelaterade bidragen till barnfamiljer och ensamstående mammor, för att det inte finns någon garanti för att dessa pengar kommer barnen till godo. I stället borde resurserna läggas på att nå barnen direkt.
    T.ex. genom att frukt och smörgåsar med mättande pålägg delas ut i skolan för den som vill och behöver, och att det finns någonstans att gå för att få en bit mat även på helger och storhelger när skolorna är stängda.

Samt ett absolut förbud för att ta ut några pengar i skolan överhuvudtaget, eller i samband som har med skolan att göra. T.ex. entréer och fickpengar på skolutflykter eller utflykter som ordnas på helgen av överentusiastiska klassmorsor med för lite att göra, insamlingar till fröken. Ska det vara matsäck på utflykten så ska det gå att få ett matsäckspack DISKRET (viktigt) ifrån skolan. Luciakläder, särskilda sportkläder (t.ex. baddräkt), skridskor, skidor o.s.v. som krävs för idrott och idrottsdagar ska finnas att låna - i bra kvalitet. Och som sagt DISKRET. O.s.v..
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Uuuuuuu) skrev 2024-02-05 08:13:57 följande:
    Har du några exempel på länder med system som fungerar bättre?
    För de enskilda barnen kan faktiskt system med privat välgörenhet (som finns t.ex. i USA) fungera bättre. I Sverige ska ju allting alltid ANMÄLAS till en myndighet och sedan ska det UTREDAS. Men ett barn vågar inte gå och berätta för skolsyster eller kurator om att det inte får mat hemma, om det vet att det kommer att bli en utredning och föräldrarna då kommer att få veta att det har skvallrat. Barn vågar inte riskera den lilla trygghet som trots allt finns. 

I andra länder med privat välgörenhet kan ett sådant barn gå någonstans och få en bit mat på skolvägen, utan att någon ställer frågor eller tar upp namn och adress. Och föräldrarna behöver aldrig få reda på det.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (GD) skrev 2024-02-05 09:19:15 följande:
    Missade detta i mitt svar till dig:

En siffra blev helt fel, hemtjänst plus mat kostade ca 4500.
    Sen hade hon kostnad för mobil och bredband (som hon visserligen knappt använde) men jag minns inte exakt vad det kostade. Och nu är hennes bankkonton låsta så jag kan inte dubbelkolla.

Säg att det var 1000 kronor kvar då detta var betalt. Som skulle räcka till kostnader för inläggning på sjukhus och de mediciner som inte ICA-pengarna räckte till.

Som sagt så önskar jag att du får samma finfina inkomst så du kan leva med guldkant också.

----------

Sen så bodde min mamma inte på någon inrättning utan i en helt vanligt lägenhet.

----------

Och nu tror jag att det får räcka med energislöseri på dig.
    Du är hjärtlös, alternativt så trollar du.
    Jag hoppas, för din del, på alternativ två.
    Annars lär du inte ha många vänner.
    OK i alla fall var det onödigt att hon hade både mobiltelefon och fast telefon, och abonnemanget på den fasta telefonen var även onödigt dyrt (kostnaden för mobil och bredband kanske också var det, det specificerar du ju inte). Om hon knappt använde bredbandet kunde du kanske ha föreslagit att hon skulle säga upp det. Du kunde ju ha googlat åt henne på din mobil, om det var något hon ville ta reda på någon enstaka gång. 

Just detta att gamla inte vill släppa den fasta telefonen fast de bara använder mobilen, verkar vara vanligt. Det tjänar ju bara telebolagen på. Och även att de har en prenumeration på någon veckotidning eller bokklubb för att de haft det i alla år, fast de inte kan läsa eller förstå längre p.g.a nedsatt syn eller demens. Och DET tjänar bara förlagen på.

Om du går in i en ekonomitråd måste du räkna med att det blir diskussion om de fakta du skriver, även om du är sörjande. Det här är inte en tråd för sörjande. 
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?