• Farsanbalou

Ofrivilligt celibat -> incel

Har tröttnat på det här med att bli tvingad till celibat av ens fru för att hon inte har lust. Antar att man får kalla sig incel som kvinnorna gillar att kalla alla som de lyckats göra sexlösa.

Jag har jobbat senaste månaderna med att avsexualisera min fru, det är svårt för jag älskar henne. Men ska vi leva på hennes villkor med sex på sin höjd 1-2 ggr per år så väljer jag hellre inget sex, tillsammans tills barnen är vuxna sen dö. Och jag känner att jag kommit till en punkt att ens dra en tralla är ointressant. Så snart är jag vid ett delmål.

Förstår inte att man kan tvinga sin partner till ett sexlöst förhållande samtidigt som man kräver att ens partner ska göra sådant som en själv (alltså frun) tycker är viktigt oavsett om det gäller renovering, städning, diskutera saker i oändlighet etc. Mjuka värden som hon uppskattar. 

Jag vet, det är jag som är korkad som låter mig tvingas till allt detta fastän hon inte ens kan bry sig om mina behov så länge hennes är uppfyllda. Egentligen går det inte att jämföra då sex är en sån liten sak i jämförelse speciellt om man ser på tidsaspekten.

Men men. Min fråga är mest hur ni andra gör som tvingas och torteras till ett sexlöst förhållande? Har ni en liknande plan som min, eller gör ni slut fastän ni älskar er parnter eller vad gör ni?

• Svar på tråden Ofrivilligt celibat -> incel
  • Tukt

Det är nog lätt att man intalar sig själv att det finns andra värden än sex, och att de är så pass viktiga att de räcker för att hålla i hop relationen. Det gör det inte.
    När sexet tar slut så beror det ofta på att flera saker "gått sönder" i relationen. Detta förutsatt att det inte finns medicinska orsaker såklart.
    Så boka in er hos en familjeterapeut, för den där separationen du räds, riskerar att bli "mental" sådan, även om ni lever i hop.

• Anonym (Anledning)

Om hon inte vill ha sex med dig så lär det väl finnas en (eller flera) anledningar till det? Lever båda i ett förhållande där båda säger sig älska varandra bör detta inte vara något problem.

Ibland kan en partners beteende göra att lusten för sex hos den andre minskar. Vad tror du att du kan ha gjort för fel för att "tvingas" till sexlöshet?

Ibland kan förklaringen vara mer förståelig än man tror.

• Gurksoppa
    Farsanbalou skrev 2024-01-23 13:54:05 följande:
    Absolut. Jag skyller inte på barnen. Men jag har skilda föräldrar. Jag vill inte detta för mina barn. Försöker göra det bästa av allt istället. Tyvärr känner jag att jag lätt kan börja tjafsa med alla egentligen om vad som helst för att jag känner mig så dålig och oälskad.

Jag vill i mesta möjliga mån göra allt för att barnen ska få en bra uppväxt. Egentligen vill jag se dem växa upp och få barn. Men jag vet inte hur länge jag kommer orka leva så här. Så jag kör på tills det inte går längre.

Men ditt råd eller åsikt är att separera alltså?
    du får välja vad du vill mest, och sen acceptera ditt val. Vill du skona barnen från skilda föräldrar, och låta barnen växa upp i kärlekslöst förhållande med konsekvens vara utan sex. fördel: barnen har ett hem. Nackdel: sexlös.

eller vill du hellre låta barnen växa upp med lyckliga separerade föräldrar? fördel: ökad chans att få sexliv igen (om du hittar kk/ny partner). Nackdel: barnen får två olika hem. varannan jul etc.

eller att ni försöker gå i terapi för att lösa rotorsaken. Varför vill inte din fru ha sex? Förlossningsskada så
    det gör ont? Är ni i en dålig fas? är hon stressad? Är du stressad? Etc.

så du måste välja vad som är bäst för dig, och vilket val du kan leva med. tyvärr få som både har kvar kakan och som kan äta den. jag har bekanta som separerat som båda är lyckligare än någonsin på egen kammare, vilket även lett till lyckligare barn som
    får kvalitetstid med lyckliga föräldrar. Så att separera blir inte mer negativt än vad ni gör det till, det kan snarare bli den finaste gåvan ni kan ge varandra :)
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Har du kommunicerat med din fru om ert bristande sexliv? Varför har hon inte lust? Är ni intima med varandra i övrigt? Uppvaktar ni varandra, bryr er om varandra, delar på vardagsbestyren?

Det är ju där någonstans man måste börja. Du skriver inget om det. Men om din fru bara inte vill längre, trots ansträngningar från båda, tycker jag att du ska fråga henne om hon vill fortsätta leva tillsammans och vilket slags förhållande hon vill ha.

Du är inte tvingad till något. Du väljer själv om du vill leva så här eller inte.

• Anonym (Över)

Ledsen att behöva säga det men förhållandet är över. Ju fortare du inser det desto mindre lidande utsätter du dig själv för. Du kan aldrig dra lasset för två personer.

• Anonym (None)
    Anonym (L) skrev 2024-01-23 13:51:58 följande:

Skaffa en älskarinna eller skilj dig. Jag skaffade en att knulla vid sidan av när min exfru var likadan.

håller med
  • Unfortunate Barista
    Absolut. Jag skyller inte på barnen. Men jag har skilda föräldrar. Jag vill inte detta för mina barn. Försöker göra det bästa av allt istället. Tyvärr känner jag att jag lätt kan börja tjafsa med alla egentligen om vad som helst för att jag känner mig så dålig och oälskad.

Jag vill i mesta möjliga mån göra allt för att barnen ska få en bra uppväxt. Egentligen vill jag se dem växa upp och få barn. Men jag vet inte hur länge jag kommer orka leva så här. Så jag kör på tills det inte går längre.

Problemet är att du inte inser hur mycket du skadar dina barn genom att stanna kvar i en relation där du inte mår bra.
  • Anonym (K)

Du är inte tvingad till något alls. Du väljer själv om du ska stanna eller gå.

• Mandel

Hur skulle du råda din son/dotter om de i vuxenålder kom och berättade ungefär detta för dig och ville ha råd med hur de skulle göra?

Skulle du inte råda dem att göra det som gör dem lyckliga?

Jag är skild och visst är det synd att det inte fungerade - det var jag som valde att lämna, men nu har mina barn fler vuxna i sin omgivning som bryr sig om dem. X-maken är omgift så de har fått en hel bonussläkt på den sidan. Själv är jag skeptisk till en seriös relation med en man pga hur äktenskapet var...
    Har dock inga problem att ha sex då jag har en del kk/vänner med förmåner osv. 

Och jag vet att mina barn inte tycker att det jag gjorde var fel som lämnade för de hade ju insett ett och annat själva liksom och deras far har ju fortsatt bevisa för dem att jag tog rätt beslut.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (fdPåJakt)

Jag, man 57, var i samma situation för 6-7 år sedan.

Vi träffades som unga och så småningom blev det mindre och mindre sex eftersom hon tappade lusten allt mer. Hon var nöjd med situationen och ville inte ändra på något. Till slut hade vi bara sex 1-2 ggr per år. För mig med hög sexlust så blev det en pina. Jag hamnade till slut i grav depression.

Min väg ut ur det hela blev att söka kvinnor vid sidan av. Det blev en helt ny värld för mig. Jag umgicks med en lång rad av olika kvinnor, men det blev tyvärr känslomässigt väldigt rörigt, med både förälskelser, kärlek, skilsmässor och tragedier. Till slut hittade jag den nya kvinnan i mitt liv, som hade det precis som mig, och jag separerade från min gamla kvinna. Där är jag idag, ett par år senare... med ett underbart sexliv, intimitet och en fin och kärleksfull relation.

Så här i efterhand så ångrar jag all min otrohet och mina affärer. Det höll på att ta kål på mig och orsakade så mycket lidande för så många parter. Det hade varit mycket bättre om jag från början hade lämnat min gamla kvinna direkt när jag inte mådde bra. Det är lätt att vara efterklok, men jag hoppas att mina ord i alla fall kan hjälpa någon att inte ta samma väg som jag gjorde. :)

Svar på tråden Ofrivilligt celibat -> incel