• Anonym (Jag)

Om jag dör

Om jag dör, då ärver mina barn mig... men de är under 18, så vad händer då? Kan deras pappa få tillgång till det på något sätt?

• Svar på tråden Om jag dör
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2024-01-23 11:19:15 följande:

Nej jag planerar inte självmord, men har fått en diagnos som kan betyda att beslutet att dö innan barnen fyllt arton inte är mitt eget. Mer än så tänker jag inte säga om det, men snälla håll god ton. Jag behöver tråden, men kommer inte orka läsa om den urartar.

Rör det sig om stora tillgångar, t ex sparade pengar, bostad, fritidshus odyl så  bör du gå och prata med en jurist för att ordna ett bra testamente.

Speceillt om du inte tror pappan kommer se till barnens bästa

Kolla också upp eventuella livföräkringar och vem som är förmånstagara, du kan ha egen eller via jobb och fack
  • Anonym (Ck)
    Anonym (Jag) skrev 2024-01-23 11:19:15 följande:

Nej jag planerar inte självmord, men har fått en diagnos som kan betyda att beslutet att dö innan barnen fyllt arton inte är mitt eget. Mer än så tänker jag inte säga om det, men snälla håll god ton. Jag behöver tråden, men kommer inte orka läsa om den urartar.

Tackar, det var bara det jag undra. Folk som säger sådär och är självmordsbenägna är en jättegigantisk varningsflag. Bättre att ta det säkra över det osäkra.
  • Yllop
    Anonym (Jag) skrev 2024-01-23 10:12:34 följande:
    Om jag dör

Om jag dör, då ärver mina barn mig... men de är under 18, så vad händer då? Kan deras pappa få tillgång till det på något sätt?

Om du inte vill att exet ska ha hand om barnens arv kan du använda något som heter Särskild förvaltning i testamente.

www.juridex.se/sarskild-forvaltning/

• Anonym (Jolie)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:48:57 följande:
    Typiskt av idioter att börja försöka sätta er på folk som vill kolla läget eller hälpa, istället för att lära er att hålla käften och veta när det är dags att tala. 
    Som om att jag inte berättat hur det var när min sons pappa avled?
    Läs innan du släpper ut grodorna nästa gång.
  • LFF
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:49:36 följande:
    Oj, vad coolt. Och det vet du redan att samma gäller TS också?
    Och du vet att det inte är så som TS tänker?
  • Anonym (Annica)

En bekant har förlorat sin man, barnens pappa. Jag har inte jättebra koll, så ta det med en nypa salt. De var gifta, bodde ihop och hade gemensam vårdnad. Pengarna (ganska stor summa, tror jag) är låsta av överförmyndaren, och allt är jättekrångligt. Mamman ville sätta pengarna i någon fond el dyl med ränta/avkastning, men det gick inte, utan de bara urholkas... Jag tror att de kan ansöka om summor till speciella saker till barnen (typ moped) men är osäker, och det är allmänt krångligt. 
    Så om du är orolig att ditt ex(?) ska slösa upp barnens ev. arv efter dig tror jag inte att du behöver vara orolig. 

• LFF
    Anonym (Annica) skrev 2024-01-23 18:26:08 följande:

En bekant har förlorat sin man, barnens pappa. Jag har inte jättebra koll, så ta det med en nypa salt. De var gifta, bodde ihop och hade gemensam vårdnad. Pengarna (ganska stor summa, tror jag) är låsta av överförmyndaren, och allt är jättekrångligt. Mamman ville sätta pengarna i någon fond el dyl med ränta/avkastning, men det gick inte, utan de bara urholkas... Jag tror att de kan ansöka om summor till speciella saker till barnen (typ moped) men är osäker, och det är allmänt krångligt. 
    Så om du är orolig att ditt ex(?) ska slösa upp barnens ev. arv efter dig tror jag inte att du behöver vara orolig. 

Om de var gifta borde frun ha ärvt allt om de inte skrivit testamente som angett annat. Det är liksom en av poängerna med att gifta sig om man har gemensamma barn, att juridiken vid någons död blir mycket enklare. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Annica) skrev 2024-01-23 18:26:08 följande:

Om de var gifta så ärver inte barnen, utan hon sitter kvar i orubbat bo. Så din berättelse stämmer inte. 
  • Anonym (XXX)
    Tukt skrev 2024-01-23 11:10:44 följande:

Eftersom jag så smått förnekar min egna dödlighet, så pass att jag inte reder ut hur det ligger till, så följer jag tråden i stället.
    Jag har alltid trott att det är "närmaste" som får ansvaret. Är man då skild så går väl ansvaret till ens eventuella syskon att förvalta arvet till barnen. Men kan ha fel...

Nej, absolut inte. Det är kommunen som utser en överförmyndare, och det ska vara en professionell, opartisk person som redan är anställd på kommunen.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Oj) skrev 2024-01-23 23:17:46 följande:
    Om de var gifta så ärver inte barnen, utan hon sitter kvar i orubbat bo. Så din berättelse stämmer inte. 
    Jag kopierar in min första kommentar här, känns faktiskt relevant.

"Mins sons pappa avled när sonen var minderårig.

Det fanns inte så mycket att ärva men det föll ut en större försäkring.

Beloppet sattes först under överförmyndarspärr men efter att jag varit i kontakt med överförmyndaren släppte de spärren och jag kunde investera sonens pengar i fonder. Tur var det, dessa pengar växte avsevärt tills sonen blev myndig.

Sen slösade han visserligen rätt rejält när han väl fick tillgång till pengarna, men det gick till bra saker också som körkort, bil och andra vettiga saker."
Svar på tråden Om jag dör