Inlägg från: Anonym (Oj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj)

Om jag dör

Anonym (Annica) skrev 2024-01-23 18:26:08 följande:

En bekant har förlorat sin man, barnens pappa. Jag har inte jättebra koll, så ta det med en nypa salt. De var gifta, bodde ihop och hade gemensam vårdnad. Pengarna (ganska stor summa, tror jag) är låsta av överförmyndaren, och allt är jättekrångligt. Mamman ville sätta pengarna i någon fond el dyl med ränta/avkastning, men det gick inte, utan de bara urholkas... Jag tror att de kan ansöka om summor till speciella saker till barnen (typ moped) men är osäker, och det är allmänt krångligt. 
    Så om du är orolig att ditt ex(?) ska slösa upp barnens ev. arv efter dig tror jag inte att du behöver vara orolig. 

Om de var gifta så ärver inte barnen, utan hon sitter kvar i orubbat bo. Så din berättelse stämmer inte. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Jolie) skrev 2024-01-24 11:57:30 följande:
    Jag kopierar in min första kommentar här, känns faktiskt relevant.

"Mins sons pappa avled när sonen var minderårig.
    Det fanns inte så mycket att ärva men det föll ut en större försäkring.

Beloppet sattes först under överförmyndarspärr men efter att jag varit i kontakt med överförmyndaren släppte de spärren och jag kunde investera sonens pengar i fonder. Tur var det, dessa pengar växte avsevärt tills sonen blev myndig.

Sen slösade han visserligen rätt rejält när han väl fick tillgång till pengarna, men det gick till bra saker också som körkort, bil och andra vettiga saker."
    Försäkringar är inte arv. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Jolie) skrev 2024-01-24 12:04:26 följande:
    Herregud alltså, det spelar ingen roll. 
    Klart det spelar roll. En försäkring tillfaller barnet, ett arv tillfaller inte barnen om föräldrarna är gifta och en av de lever. Så jo, det är skillnad på om ett det betalas ut arv eller försäkringspengar. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Jolie) skrev 2024-01-24 15:29:48 följande:
    Ts är inte gift. Eller ens sambo med pappan.
    Läs det jag svarade på istället så klarnar det. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-28 02:47:31 följande:

Lätt OT, men jag tycker egentligen att även gemensamma barn borde få ut arvet direkt efter den förälder som dör först. Alltså per default, man kan såklart skriva testamente så att det blir så, men många gör inte det för att inte stöta sig med sin make/make.

...för jag har sett så många tragiska fall där någon ny kvinna eller karl lurar av änkemannen/änkan alla pengarna, så att det inte finns något kvar till barnen när den dagen kommer. Man skulle ju tro att en nybliven änkeman/änka skulle ha fullt upp med att sörja. Men det som händer är ofta i stället att de känner att de inte klarar av ensamheten efter alla år i tvåsamhet, och då blir de desperata att återskapa tvåsamheten med i princip nästan vem som helst... Därför är de sårbara för kärleksbedragare.

Om barnen får ut sitt arv efter den bortgångna föräldern på en gång, så kan den förälder som blir kvar i alla fall inte slösa bort allting. 

Du gör ett tankefel. Det är inte barnens pengar, det är föräldrarnas pengar och den överlevande ska naturligtvis själv få förfoga över dom.

Svar på tråden Om jag dör