Inlägg från: Anonym (Jolie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jolie)

Om jag dör

Mins sons pappa avled när sonen var minderårig.
    Det fanns inte så mycket att ärva men det föll ut en större försäkring.

Beloppet sattes först under överförmyndarspärr men efter att jag varit i kontakt med överförmyndaren släppte de spärren och jag kunde investera sonens pengar i fonder. Tur var det, dessa pengar växte avsevärt tills sonen blev myndig.

Sen slösade han visserligen rätt rejält när han väl fick tillgång till pengarna, men det gick till bra saker också som körkort, bil och andra vettiga saker.

• Anonym (Jolie)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:33:18 följande:
    Nej, men du är väldigt specifik i det du skriver. "Men de är under 18".

Jaha, du planerar alltså att dö innan de blir 18..
    Men lägg av... ts skrev "OM jag dör"!
    Livet har inga garantier vet du.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:38:44 följande:
    Precis som folk uttrycker sig när dom funderar att ta livet av sig.. De säger saker som "vad tror ni händer OM jag hoppar?" och är en varningssignal om att det är dags att ringa akutpsyk snabbt.

Men du kanske är mer intresserad av att snacka lösningar? 
    Ok, du har ingen livförsäkring förstår jag.
    För man dör ju inte förrän man väljer det.

Tack för kaffet! 
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Ck) skrev 2024-01-23 10:48:57 följande:
    Typiskt av idioter att börja försöka sätta er på folk som vill kolla läget eller hälpa, istället för att lära er att hålla käften och veta när det är dags att tala. 
    Som om att jag inte berättat hur det var när min sons pappa avled?
    Läs innan du släpper ut grodorna nästa gång.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Oj) skrev 2024-01-23 23:17:46 följande:
    Om de var gifta så ärver inte barnen, utan hon sitter kvar i orubbat bo. Så din berättelse stämmer inte. 
    Jag kopierar in min första kommentar här, känns faktiskt relevant.

"Mins sons pappa avled när sonen var minderårig.

Det fanns inte så mycket att ärva men det föll ut en större försäkring.

Beloppet sattes först under överförmyndarspärr men efter att jag varit i kontakt med överförmyndaren släppte de spärren och jag kunde investera sonens pengar i fonder. Tur var det, dessa pengar växte avsevärt tills sonen blev myndig.

Sen slösade han visserligen rätt rejält när han väl fick tillgång till pengarna, men det gick till bra saker också som körkort, bil och andra vettiga saker."
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Oj) skrev 2024-01-24 12:02:37 följande:
    Försäkringar är inte arv. 
    Herregud alltså, det spelar ingen roll. 
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-24 11:59:07 följande:

...för övrigt har riktlinjerna till överförmyndarmyndigheten blivit mycket hårdare, och det tycker jag är bra. Nu måste pengar som vårdnadshavaren tar ut verkligen gå DIREKT till barnet. Låt säga ett sommarläger, en språkresa, en cykel, terminsavgifter i någon förening. Förr kunde vårdnadshavaren plocka ut pengar med ursäkten att "han ska ju också åka i bilen", "hon ska ju också med på lyxresan till Maldiverna" - och sedan på myndighetsdagen fanns det inga pengar kvar. 

Jo men så är det säkert.

När vår sak hände så var det inga problem, de kollade upp mig och min ekonomi och såg att jag inte var en slarver och att min son redan innan hade ett relativt bra sparande. Så risken med att ge mig "makt" över hans pengar fanns inte.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (Oj) skrev 2024-01-24 12:02:37 följande:
    Försäkringar är inte arv. 
    Utbetalning till spärrat konto

När ett barn får en utbetalning som överstiger ett prisbasbelopp på grund av arv, försäkring, ersättning enligt brottsskadelagen eller liknande måste pengarna, enligt lag, sättas in på ett överförmyndarspärrat konto. Överförmyndaren har också möjlighet att besluta om att ett barns konton ska överförmyndarspärras, om särskilda skäl finns.

goteborg.se/wps/portal/enhetssida/for-dig-som-ar-god-man-forvaltare-eller--formyndare/formyndare-for-barn/overformyndarsparrat-konto

• Anonym (Jolie)
    Anonym (Oj) skrev 2024-01-23 23:17:46 följande:
    Om jag dör
    Om de var gifta så ärver inte barnen, utan hon sitter kvar i orubbat bo. Så din berättelse stämmer inte. 
    Ts är inte gift. Eller ens sambo med pappan.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-25 10:02:28 följande:
    Intressant. En kompis till mig råkade också ut för ett ärr i ansiktet (cykelolycka) när hon var tolv år, och fick en försäkringsersättning på 15 000 kr. Men när hon fyllde 18, och tänkte ta pengarna till en plastikkirurgisk operation av ärret - så fanns de inte kvar! Föräldrarna påstod att socialen hade tvingat dem att använda upp pengarna, under en period då familje fick bistånd därifrån. Men min kompis visste inte om det var sant... Verkar konstigt, det var ju BARNETS pengar! 
    När min son fick sina försäkringspengar handlade gränsen för överförmyndare om ett belopp baserat på prisbasbeloppet. Summan han fick var betydligt högre.
  • Anonym (Jolie)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-25 10:45:39 följande:
    Behövde du socialbidrag under den tiden, då? Frågan är om socialen kan tvinga även en överförmyndare att betala ut pengarna i förväg, till föräldrarna. Innan de kan få något från soc.

I fallet med min kompis var inte pengarna hos någon överförmyndare, utan på ett konto som stod i min kompis' namn, men som föräldrarna i egenskap av vårdnadshavare hade tillgång till...
    Nej nej, jag fick spärren släppt och fick lov att förvalta pengarna själv. Om du vill så kan du läsa om det i ett tidigare inlägg jag gjort.

Om soc har den möjligheten har jag ingen aning om dessvärre, men om de tar pengar på barnens konton så känns det ju logiskt. Men jag vet inte.
Svar på tråden Om jag dör