• Tom Araya

Din inställning till att försvara vårt land?

Så här i orostider, med krig i Ukraina, strul med vår NATO-ansökan, prat om risken för att vi kan hamna i krig o.s.v, så är jag nyfiken på din inställning till att försvara Sverige.

Läs igen alla alternativ och rösta på det som stämmer bäst in på din inställning (ärligt och på allvar, inte på skoj).
    Du har hela året (2024) på dig att rösta.

Du är välkommen att även utveckla dina tankar och resonemang i text.
    Du kan posta anonymt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 01:20
    Jag glömde ett alternativ.
    Kopiera och klistra in det i ett inlägg om detta är vad du röstar på.
    Utveckla gärna vidare i egen text.

-Jag tror inte på våld som en metod för att försvara sig, utan jag kommer att använda ickevåldsmetoder för att stoppa, förhindra eller försvåra för en annan makt att med militära medel ta kontroll över Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-21 20:37
    Svensk värnpliktsålder är 16-70 år, det är under den ålderns som medborgare förväntas ställa upp för civilt eller militärt försvar, förutsatt att man är frisk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?
  • Anonym (Annica)

Jag har svårt att välja ett svarsalternativ. inget passar helt rätt. Jag är för gammal för att tas ut till stridande tjänst, och har inte heller gjort militärtjänst. Jag kommer att vara till störst nytta på mina ordinarie arbetsplats. (förutom ev. i en akut fas, om allt stängs, så kommer jag väl stapla sandsäckar eller så.)
    Gubben har inget samhällsviktigt jobb, så vet inte var staten vill ha honom till. Barnen har gjort militärtjänst, så de hamnar nog i stridande förband.
    Tilläggas bör att jag tror att risken att Sverige blir invaderat är extremt liten, men det är alltid bra att fundera på olika scenarier. 

• Tom Araya

Trådstarten är uppdaterad med följande:

Svensk värnpliktsålder är 16-70 år, det är under den ålderns som medborgare förväntas ställa upp för civilt eller militärt försvar, förutsatt att man är frisk.

• Anonym (Annica)
    Tom Araya skrev 2024-01-21 20:38:05 följande:

Trådstarten är uppdaterad med följande:

Totalförsvarsplikten gäller alla 16-70 år. 
    Värnplikten, då man deltar i det väpnade försvaret, är för de mellan 18 och 47 som genomgått militär utbildning. (vilket man inte kan neka att genomgå om man blir kallad)
  • Anonym (?)

Muckade som värnpliktig fänrik, totalt ointresserad av militär fortsättning.
    Med tiden har jag vänt i frågan. Blir det o-fred och landet hotas kommer jag att ställa mig till förfogande.
    Är snart 60 men kommer med lite träning att klara min tjänst som b-plats befäl inom artilleriet. Annars kan jag säkert göra annat. köra sjuktransporter, köra ammunition, ordonanstjänst eller annat.

• Tom Araya
    Anonym (Annica) skrev 2024-01-21 20:50:21 följande:
    Totalförsvarsplikten gäller alla 16-70 år. 
    Värnplikten, då man deltar i det väpnade försvaret, är för de mellan 18 och 47 som genomgått militär utbildning. (vilket man inte kan neka att genomgå om man blir kallad)
    Tack för korrigering, du har helt rätt!

Slarvigt ordval av mig.

Totalförsvarsplikt ? Wikipedia

Värnplikt ? Wikipedia

Civilplikt ? Wikipedia

Plikt- och prövningsverket ? Wikipedia

• Anonym (Ställer upp och strider)

Jag ställer upp och strider om jag blir ombedd att göra det för Sverige. Nu vet jag inte om psykiskt sjuk tjej på 42kg utan militärutbildning blir en särskilt bra soldat, men behövs jag som det så ok.   

• Anonym (?)
    Anonym (Ställer upp och strider) skrev 2024-01-21 21:49:19 följande:

Jag ställer upp och strider om jag blir ombedd att göra det för Sverige. Nu vet jag inte om psykiskt sjuk tjej på 42kg utan militärutbildning blir en särskilt bra soldat, men behövs jag som det så ok.   

Kanske bättre om du hittar något annat att göra i det läget.
    Finns alltid något att göra, ta hand om äldre och barn är lika viktigt i ett sånt läge.
    Alla kommer att behövas
  • fribygg
    Anonym (Ställer upp och strider) skrev 2024-01-21 21:49:19 följande:

Det är helt rätt inställning! Att som du vara medveten om sina begränsningar och ändå vara beredd att offra sig för friheten och demokratin är beundransvärt.
    Jag tror att du kan göra nytta på många sätt innom civilförsvaret även om du inte har nån vapenträning, din inställning är bra!
  • Tom Araya

Av 755 besökare av tråden är det bara 29 röster.
    Är detta en indikation på folks bristande engagemang i frågan?

• Anonym (M)
    Anonym (JJ) skrev 2024-01-21 15:37:05 följande:

Jag är lojal mot mina förfäder, sverige och neutralitetspolitiken. Tack vare det har Sverige välfärden som vi har idag.

Du är snarare en förrädare, krigshetsare som vill förstöra vårt land!

Du är en egoist helt enkelt som skiter i andra så länge det gynnar dig. 
Svar på tråden Din inställning till att försvara vårt land?